Futurez  Kulkukoira

Sacerin tunnistimeassa vai kaasuläpässä vikaa? Selvittelyä ja testailua.

  • 9 Vastauksia
  • 3826 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Eli olen ite autokorjaamossa töissä mutta nämä sähkö ongelmat ei ole omaa alaani koska teen enemmän kone remontteja kuten kansiremppoja, kerjun vaihtoja yms. Niin ajattelin täällä olevan tietäjiä..eli autona on 00 mallinen V70 R ja auto menee home limp modeen. Akun kengän irroittamalla taas toimii hetken kunnes menee taas vikatilaan eikä vastaa kaasuun pysähdyksissä. No vikakoodit luettu ja koodit tuntuu vaihtuvan aina kun lukee mutta kaikki liittyy aina kaasuläppään. Tällä kertaa koodeiksi tuli

-917F yhteys kaasupolkimen asentotunnistin / kaasuläpän säädin osa (vika tunnistettu)
-903F Kaasuläpän säädin osa (Vika tunnistettu)
-904D Kaasupolkimen asentoanturi (epälooginen signaali)

Toisella volvon omalla testerillä valittaa kaasuläpän asennon tunnistinta. Koska tiedän että kaasuläpissä hajoaa se tunnistin ja se vaihdetaan magneettiseen niin otin sitten kaasuläpän pois ja huomasin valkoisen tarran - Made by Magneti marelli, Rebuild by ACtronics ja kun avasin kaasu läpän niin sinne oli kolvattu se parempi magneetilla toimiva tunnistin jonka pitäisi olla ns ikuinen.. Eli mikä voisi olla vikana jos ei ole se tunnistin rikki.

Se magneetti tunnistin pitäisi olla varma ja pitkä kestoinen niin huoltokirjan mukaan kaasuläppä on korjattu 4v sitten eli voiko se olla rikki vaikka ammattilainen sen korjannu? Vai onko johtosarjassa vikaa vai mikä voisi olla? Ehdotuksia otetaan vastaan koska uutta en halua tilata koska volvon ohjelmointi kadottaa virilastun tai siis riskiä en haluaisi ottaa.. Jos anturissa vika niin miksi toimii hetken jos akun kengän irrottaa? Voiko kaasuläpän toimivuuden testata jotenkin?
« Viimeksi muokattu: 29.03.2020, 14:52:24 kirjoittanut miksu01 »
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7620
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Tehdas korjattu kaasuläppä rikkikö?
« Vastaus #1 : 10.02.2020, 23:18:10 »
On noita Actronicsin kunnostamia mennyt rikki muutamia, eli ei nekään ikuisia ole. Varmaan tuossakin läppäkotelo on -347 numerolla? Ehjä käytetty tilalle, koodien nollaus ja vetoja.

Yleensä läppäkotelon toimivuuden autossa saa selville kytkemällä johdon kiinni, virrat päälle ja läppä alkaa vinkumaan, odottaa 15-20s jonka jälkeen läppä heilahtaa ja vinkuminen loppuu.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Tehdas korjattu kaasuläppä rikkikö?
« Vastaus #2 : 12.02.2020, 07:54:01 »
Kiitos vastauksesta..

Juu pitää hommata käytetty niin saa testattua tuleeko kuntoon. Kun laittaa virrat päälle niin tulee se klik ääni kaasuläpästä mutta tosiaan tuo asentotunnistin vikakoodi tosiaan viittaisi kaasuläppä vikaan. Samalla kun etsin käytettyä niin pitää purkaa toi kaasuläppä ja katsoa onko joku juotos ym irroitettu. Sinne on asennettu se korjaussarja eli se mitä noi varaosa myyjätki myy missä se  1 johto juotetaan jne.
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa RILLUV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • Old
Vs: Tehdas korjattu kaasuläppä rikkikö?
« Vastaus #3 : 12.02.2020, 20:20:01 »
Samoin mulla hajos Volvon mangneetilla ja valkosella marellin tarralla oleva läppä. Ehdin tilata uuden korjaussarjan ennen vanhan purkua :'( Nyt on muutaman vuoden ollu keltanen marelli.
RTS

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Tehdas korjattu kaasuläppä rikkikö?
« Vastaus #4 : 29.03.2020, 13:08:35 »
No niin eli asiaa tutkittu paljon ja jotain jo selvinny asiasta. Laitan tänne tietoja siitä syystä että jos joku muu painii saman asian kanssa niin ei turhaa aina osta uutta kaasuläppää tai asenna sacerin tunnistinta.

Eli netissä viikon ETM sielun elämää ja toimintaa tutkieen on selvinny asiasta paljon lisää ja jaan niitä tänne kuvien kera seuraavaa harrastajaa varten koska netistä löytyt ainoastaan teitoa tunnistimen vaihdosta mutta itse jaan tietoa koko kaasuläpän purkamisesta ja tutkimisesta. Eli aikasemmin ilmoitettu oireet.. Nyt luettu autologicilla koodit ja Vikaakoodeiksi antoi
-9150 tunnistin 1 (sisäinen vika)
-9160 tunnistin 2 (sisäinen vika)
-904C Kaasuläpän säädin (vika tunnistettu)
-904D Kaasupoljin (epälooginen signaali)
-917F (yhteys kaasupolkimen asentotunnistin/kaasuläpän säädin osa, virheellinen signaali)

Netin mukaan kaikki kirjottavat että 9150 ja 9160 viittaa asentotunnistimeen että ois rikki..

Mutta koska itsellä oli jo valmiiksi asennettu sacerin tunnistin niin epäilin ettei vika olisi siinä vaan jossain muualla.. No purin kaasuläpän ja kolvasin kaikki juotokset uusiksi ja tarkastin että antaa oikean virran. Auto lähti käyntiin ja kävi noin 20min, sitten sammutin ja käynnistin uudelleen niin laittoi vikatilan heti päälle luultavasti ecu huomasin kaasuläppä testissä ongelmia.. No luin koodit ja taas tuli samat 9150 ja 9160 ja tietona sisäinen vika. Sit aloin miettimään että miksi molemmat anturit ilmoittaa samaa vikaa ja mikä sisäinen vika.. No vaihdoin testerin bosch testeriin ja vikakoodit oli
9150 komponentti takertaa /viallinen
9160 komponentti takertaa /viallinen

Ajattelin sitten että jos kaasuläppä takertelee etm testissä niin se voi olla syynä tähän vaikka kaasuläppä oli putsattu kokonaan. Eli vikakoodit viittaisi sihen että molemmat anturit vaan ilmoittaa että ovat huomanneet kaasuläpän takertelun.. Koska tutkiessa asiaa selvisi toiminta tapa etm eli kaasupolkimelta menee käsky eculle, ecu lähettää käskyn kaasuläpän sähkökeräälle (moottori) ja asentotunnistin ilmoittaa eculle mihin asentoon kaasuläppä laitettiin. Eli väkisinkin kaikki vikakoodit tulevat anturista koska se on ecun vasikka joka kertoo että on häiriö eli ei aina tarkoita että siinä anturissa on vikaa.

Otin sitten kaasuläpän irti autosta ja sormella kääntelin kaasuläppää ja palautus jousi veti sen takaisin kiinni. Sitten päätin että koitan saada kaasuläpän jäämään tiettyyn asentoon ilman että jousi saa vedettyä sen kiinni ja kas kummaa ku painelin edes takaisin niin jossain kohtaa läppä jäi auki asentoon eikä palautunu takaisin.. Eli syys saatroi löytä että etm testissä kaasuläppä jää jumiiin.

Sitten aloin etsiä vikaa, purkasin kaasuläpän ja silti takerteli joten vaihtoehdoiksi jäi että tanko jumittaa, no otin tangon pois ja huomasin siinä kulumaa tietyssä kohtaa ja kun tutkisin niin selvisi että tangon 1 laakeri on ruosteessa ja ei rullaa kunnolla eli se saattaa estää kaasuläpän vaivattoman kulun ja laakeri voittaa jousivoiman. Koska en jaksa laakeria alkaa vaihtamaan niin hankkisin V70 vaparista kaasuläpän valkoisella tarralla vaikka tossa mun R on turbon kaasuläppä. Testasin uudella läpällä niin antoi enää vain vikakoodin että ecu ei tunnista kaasuläppää eli ohjelmointi auttaisi, mutta koska autossa on lastu niin en ota riskiä että häviää. Ennen kuin hanki turbo kaasuläpän niin kokeilen rakentaa niin että otan sen turbottoman kaasuläpän kotelon ja siirrän turbon eli vanhan kaasuläpän ohjainlaitteen ja muut sisus kalut sihen uuteen läppään niin ei pitäisi tarvita ohjelmointia koska on jo ohjelmoitu autoon. Laitan myöhemmin selostuksen ja kuvat projektista niin nähään onnistuiko.

Eli vikakoodi 9150 ja 9160 ilmoittaa myös takertelusta vaikka netissä sitä ei kereota.
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Tehdas korjattu kaasuläppä rikkikö?
« Vastaus #5 : 29.03.2020, 13:13:57 »
Eli lyhyesti sanottuna ne ketkä hankkii uuden tai väärä numeroisen kaasuläpän ja ne kenellä on lastu ja ei uskalla ohjelmoida kaasuläppää niin kun hankitte uuden / käytetyn kaasuläpän niin siirtäkää se vanhankaasuläpän piirilevy/ohjainlaite sihen uuteen /käytettyyn kaasuläppään niin on ohjelma on valmiina autoon sopivana. Ohjainlaite kaasuläpässä on 4 torxilla kiinni ja johtosarja 2 torxilla koska tulevat yhtenä pakettina.

Oma V70R 00 kaasuläppä on numeroltaan 9186793 ja on aikoinaan actronicsin kunnostama.

Käytettynä hankittu v70 99/00 classicin vapari valkotarrainen kaasuläppä ja numero 36050563

Eli auto ja vanha kaasuläppä on turbokoneen ja uusi käytetty läppä on vapari koneesta, ja uusi vapari läppä on se johon laitan vanhan turbokoneen kaasuläpän ohjainlaitteen ja sacerin tunnistimen koska vanhassa on laakeri vika joka takertelee tankoa ja ovat brässättynä koteloon. Näin selviän ilman ohjelmointia eikä ole riskiä eträ lastu katoaa autosta jos vie volvolle ohjelmoitavaks.

Kuvia laitan kaikesta kun vaan tietäisin miten saan ne tänne linkitettyä
« Viimeksi muokattu: 29.03.2020, 15:05:01 kirjoittanut miksu01 »
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Kuvia kaasuläpästä purattuna ja projektin etenemisestä

Tässä mun auton oman rikkinäisen kaasuläpän tunnisteet


Kaasuläppä purettu osiin, kotelossa jäljellä vain laakerit ja sähköservo


Tyhjäkaasuläppäkotelo, kuvassa näkyy sähkökerä joka virranavulla saa magneetin tangon päässä kääntämään läpän. Magneetti pyörii sähkökerän siirtämän sähkön perässä.
Kuvassa näkyy mylös kyseinen laakeri joka mulla takerteli.

Tässä kuvassa se tangon päässä magneetti joka tulee sähkökerän sisälle ja kääntää läppää. Huomioi magneetin alapuolella tangossa kukuma jäljet kohdassa joka tulee laakerin sisälle.


Tässä toinen kuva magneetista ja tangon hankaamis jäljestä. Ruostetta tms näkyy laakeri kohdassa.


Lähempi kuva laakerista. Hetkellisesti akerteleva laakeri saa tangon jumittaa niin että palautusjousella ei ole voimia palauttaa lautanen tarpeeksi nopeasti ja asentotunnistin ilmoittaa eculle joka laittaa vikatilan päälle.


Kaasuläpän toisella puolella on samanlainen laakeri josta tanko tulee läpi (tämä on se tangon mutteri puoli) ja tangon päähän tulee magneetti ja mutteri, tuohon koloon tulee päälle palautusjousi ja se sacerin tunnistin.


Tangon toinen pää jossa myös laakeri kohdassa hankaus jäljet.


Tässä näkyy se kolo josta läpän tanko menee läpi.


Tässä kyseinen kolo lähempää kuvattu. Ei sekään ihan parhaassa kunnossa ole ottaen huomioon että läppä tarttee vaivattomasti kääntyä koska sähkömoottori ja jousi ei ole kovin voimakkaita.


Tässä toisen puolen reikä jossa näkyy jälkeä jotka estävät tankoa kääntymästä vapaasti ja vaivattomasti.


Tässä kuvassa muovi joka tulee asentotunnistimen alle ja tämän alle tulee se isompi palautusjousi. Myös tässä on laakeri joka saattaa takerrella.


Tässä näkyy se pienempi palautus jousi joka laittaa kaasuläpän tyhjäkäynnin ja kiinni asennon välillä. Isompi jousi palauttaa tyhjäkäynti ja auki asennon välillä.


Tässä se ohjainlaite ala puolelta joka tulee kaasuläppää vasten ja siinä on lämmönjohto tahnaa jotta ei ylikuumene, myös tahnan puuttuminen aiheuttaa ongelmia tai ohjainlaitteen palaamista. Tässä on ne auton tiedot sisällä jotka volvolla ohjelmoidaan ja jonka aion siirtää toiseen kaasuläppään.


Tässä kuva yksiköstä toiselta puolelta. Tämä siis on se v70R omasta kaasuläpästä jossa auton ohjelma.
url=https://ibb.co/nDzbZNq][/url]

Tähän kohtaan tulee se ohjainyksikkö ja tahnasta näkee että niissä kohtaa siirtyy lämpö yksiköstä koteloon


Uuden käytetyn vapari kaasuläpän tunniste kilpi


Tässä uuden käytetyn ohjainyksikkö eli vapari koneesta. Tän tilalle tulee mun omasta läpästä yksikkö ja anturit


Tässäkuva vikakoodeista



« Viimeksi muokattu: 29.03.2020, 16:17:08 kirjoittanut miksu01 »
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
No niin, eli tänään saatu kaasuläppä paikalle ja koodien nollaus. Auto lähti käyntiin ja koeajokin suoritettu 4 pyörä luisussa turun lumisessa keväässä eli kunnossa näyttää olevan. Eli yhteen vetona niin autossa on nyt paikallaan vaparin koneen kaasuläppäkotelo, laakerit, tanko ja se siipi. Vanhasta eli auton omasta turbo koneen kaasuläpästä otettiin tähän paikallaan olevaan koteloon piirilevy/yksikkö ja johto sarja joka on siinä yhtenäisenä, molemmat asentotunnistimet. Nyt vaikka kotelo on väärän mallisesta koneesta niin ei vaadi ohjelmointia koska ohjausyksikkö läpän sisällä on auton oma jossa on auton tiedot valmiina. Nyt sitten vaan leimalle.

PS: Multa löytyy ylimääräisenä purettu kaasuläppä kotelo, 00 vaparin ohjainyksikkö, kaasuläpän tanko ja se läppä siipi. Löytyy myös sacerin asentotunnistin sekä volvon oma tunnistin mutta varmuutta ei toiminnasta ole. Saa ostaa pois jos haluaa harjotella rakentamista.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2020, 16:57:00 kirjoittanut miksu01 »
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
No niin kaasuläppä toimi hetken ja alko taas oireilee mutta nyt on homma saatu valmiiks ja kirjotan tänne jotta saadaan kaikki tietoa kyseisestä läpästä. Ehkä tästä magneti marelli kaasuläpästä pitäisi tehdä oma fag osia jossa ois informatiota. Mutta tosiaan nyt tilanne on seuraava eli mulla on kaveri keskusautohallissa töissä ja se tuli tutkimaan volvoa merkki testerillä. Vaikka meijän bosch testeri anto 7 eei kaasuläppä vikakoodia kuten 9150,9160,917f,904C,904D jne niin sinisen oma volvo testeri ilmoitti vaan että kaasuläpän ohjelman päiväys vanhentunut joten kaasuläppä testiä ei saa tehtyä eli softa menny vanhaks joten softa pitäisi päivittää mutta koska autossa on bsr ohjelma ja joissain keskuteluissa on puhuttu lastun häviämisestä kaasuläppää päivittäessä.. Mutta päätettiin yhdessä keskari asentajan kanssa selvittää katoaako lastu koska hänen mukaansa ei lähde virisofta pois.. Päätettiin ottaa riski ja selvittää häviääkö autosta virisofta. Seurasin vierestä kun aloitettii kaasuläpän päivitys ja aloitettiin ohjelman lataus ja siinä ennen latausta tuli testeriin valinta kohta jossa oli seuraavat valinta vaihtoehdot kaasuläppä softan lataukseen.
Nro1 -Pelkkä Kaasuläpän ohjelmointi
Nro 2 -Kaasuläpän ja Ecun softaus

Se keskari kaveri arveli että tässä valinta kohdassa on se syy miksi osalla katoaa lastu koska jos valitsee alemman eli nro2 niin siinä kosketaan myös moottorin ohjain laitteeseen.
Joten valittiin vain kaasuläpän ohjelmointi koska kaasuläppä oli uutta softaa vailla ja ecu tuntee jo kyseisen kaasuläpän ja ei haluttu riskeerata. Ei muuta kuin ohjelman lataus ja kaasuläppä testi josta läppä meni softauksen jälkeen läpi. Nyt vaan ajoa ja katsotaan tuleeko kuntoon.

Kysyin uteliaisuutta siltä kaverilta että paljonko uusi kaasuläppä maksaa ja mitä uuden kaasuläpän ohjelmointi maksaa. Minulle hän antoi seuraavat hinnat ja en tiedä onko pieni alennus mutta se sano että volvolla on kaasuläppien hinnat tullu alas tässä oli mun sinisen hinnat. Ja mun uudeksi kaasuläpäksi volvon osatieto kamta antoi läpän nro 3605063 (Nyt paikalla on 9186793)
-Uusi Kaasuläppä 330e
-Ohjelma uuteen läppää 70e

Eli tossa on jollekki päivitetyt hinnat sinisen tiskiltä eli kaasuläpän uusiminen maksaa keskusautohallissa ilman töitä sen 400-450e

Eli tämän hetkistä Fakta tietoa kaasuläpästä joka herättää keskustelua.

-Kaasuläppä nro 3605063 H. 330e
-Kaasuläpän softaus 70e
-Virallisella tiedolla auton virisofta ei katoa jos mekaanikko valitsee vain kaasuläpän ohjelmoinnin
-Kaasuläpän ohjelma voi mennä näköjään vanhaksi, eli päiväys menee umpeen jolloin ei saa kunnolla yhteyttä eikä kaasuläppä testiä pysty tekemään. Luultavasti kyseessä on vikakoodi (kaasuläppä sisäinen vika)

Jos joku jaksaa niin olisi hyvä laittaa forumille FAC osia kaasuläpästä ja tietoja korjauksista, hinnoista, osanumeroista jne.

Edelleen en saanut yhteen asiaan fakta tietoa eli mikä sylinteri halkaisija tässä 265hv mallin 00 ärrän 2.4 b5244t2 koneessa on koska puristus 8.5 on eri kuin 2.4t 200hv koneeseen.
Katsottiin keskarin tiedoista joista löytyy moottorien isku, sylinteri poraus jne. Mutta mun 00 ärrän kohdalla volvon tiedostoissa ei ole ilmoitettu mitään. Keskari mekaanikko arveli että olisi 81 poraus mutta faktaa ei ole ja neti palstoilla on vaan oletuksia eikä kukaan ole sitä mitannut. Pitää mitata kun saan öljypohjan irti.
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Eli tässä on mun kaasuläpän vikakoodit 8kpl bosch testerillä. Jonka syyksi oletettavasti paljastui kaasuläpän softan vanhentuminen.




« Viimeksi muokattu: 30.05.2020, 09:22:53 kirjoittanut miksu01 »
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

 

Proturbo  Autodiagnoosi