Sepä siinä onkin, kun nyt pitäisi olla "laillisestikkin" mahdollista tuo vaparin ahtaminen.
"Korkeapuristeinen" (siis vinokoneen 9.8:1, hui kun onkin korkea) vapari vs. matalapuristeinen (oliko se FK/-T 8.9:1?) turbo. Vapari menee osakaasulla (tietyissä rajoissa) kevyemmin ja polttoainetaloudellisemmin.
Noh, ahdetaan se vapari. Alakierrosten/osakaasun veto säilyy lähes samana, lisänä tulee uusia hevosia ja njyyttöneita laitumelle heti, kun imusarjan alipaine menee 0:aan.
Karkeasti noin, käytännössä ei aivan.
Mutta, ideana ja toteutuksenahan tuo on ylivoimaisesti paras sekä hinta/hevos, hinta/nm, hinta/aika yms. mittareilla. Miksi sitten kaikki ei aja turbolla?
Vastaus: Yksi hajoava (itseasiassa useampikin) osa lisää. B230F on "ikiliikkuja", niin on myös FT, mutta jokatapauksessa lisää hajoavia osia.
Jokainen tykkää mistä sattuu. Minä jostain syystä edelleen tykkään vaparikoneesta "enemmän" tietyllätapaa, mutta myönnän myös itselleni tuon meidän perhevolvon kohdalla, ettei ahdin olisi mitenkään negatiivinen asia. Kun mennään matkaa perhe kyydissä ns. "lomalla", on se vain kiva ettei ohitusta tarvitse miettiä kaasun käytön osalta. Senkun painaa lattiaan ja ohittaa, meneehän se noin vaparillakin, mutta "hiukan" aikaisemmin täytyy kaasua painaa.
Sitten taas perheen toinen "käyttöauto" (kyllä, jälleen se 1.2 viatti) on oikeinkin kiva vapastihengittävänä ja murisevana "petona" - niin kauan kun ajelee yksin. Konttiin työkalut, mökkikamat ja perhe kyytiin, alkaa vituttamaan se 4000-6000rpm vetoalue.
Minullakin on ollut suunnitelmissa tuon volvon ahtaminen. Budjetti rajoittaa vain niin pahasti, etten mitenkään siihen nyt kykene. Automaatin kanssakin B230FB (kansi 1,6mm madallettu) riittää ihan hyvin suomen rajoituksille ja liikennetilanteisiin, ainoa "rassaava" asia on se, että 90-100km/h ja sopiva ylämäki --> täytyy painaa senverran syvään että tomaatti pudottaa TL4 --> 4 ---> 3, jolloin kone alkaa kirmaamaan ja vauhti kiihtyy. Kevyt kaasun hölläys ja kierrokset jäävät "leijumaan" typerän korkealle, kunnes mäen jälkeen voi taas höllätä, jolloin menee nelonen ja lukko päälle. Turbolla ongelma poistuisi, koska kaasua ei tarvitsisi antaa puoliakaan siitä mitä vaparilla, että saavutetaan sama tehty työ (teho).
Hei, nyt kun sivuttiin katsastus -asiaa, niin onko kukaan perehtynyt, saako omavalmisteisia imusarjoja nyttemmin tehdä näihin euro 1/2 -härveleihin? Siinähän olisi jollekkin pelle-pelottomalle hyvä vertailukohde; paras nokka-akseli ja imusarja -combo vapaasti hengittävään ruiskuohjattuun vinokoneeseen. Minulla ei aika riitä moiseen mitenkään.
Mikä muuten lasketaan "käyttöauto" -viritykseksi?

Minä en sellaiseksi laske esimerkiksi tuon meidän volvon kannen madallusta.