Proturbo  Autodiagnoosi

V70 -01 sähkövika. Valot, vilkut, lämmitys, pyyhkijät, jne. ei toimi heti

• 5 Vastauksia
  • 9019 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa niinimi

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Auto kyllä lähtee käyntii ja esim. seisontavalo näyttäisi toimivan aina. Ajellaan taajama alueella aluksi seisontavalot päällä ennen kuin ajovalot suostuu toimimaan. Välillä kaikki toimii laakista normaalisti ja välillä kestää ja kestää. Olen myös havainnut että hätävilkku toimii aina pitkät saa päälle jos vetää viiksistä väläytys suuntaan. Olen yrittänyt selvittää vaikuttaako kosteus tai lämpö ongelmaan mutta en ole pystynyt havaitsemaan näissä eri säätiloissa toiminnallista eroa. Todennäköisimpänä vikapaikkana Volvon huoltajan toimesta pidetään kojelaudan kolvausta, sitten relevikaa ja virtalukon pohjaa. Mittariston kanssa ei kyllä ole ollut mitään ongelmaa ainut ongelma on että ajotietokoneeseen tulee "SRS turvatyyny heti huollettava" ilmoitus. Tästä viasta ei kuitenkaan testerin mukaan ole kyse. Muutta mittaristo on kunnossa valoineen kaikkineen joten epäilen että ei ainakaan mittariston kolvauksessa olisi vikaa.

Poissa niinimi

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Tuohon voisi lisätä vielä että välillä kun valot menee päälle niin ne räpsii ja kuulee selvästi kun rele hakkaa. Siitä taas tulee mieleen että olisikohan joku rele mennyt joka aiheuttaa kaikka nämä vaivat.

Poissa Teutori

• Grand Luxe Touring
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vaihda se ratin vasemmalla puolella oleva valokytkin  ;)
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa niinimi

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
No tuo varmasti olisi varteenotettava potilasehdokas jos kyse olisi pelkistä valoista. Mutta tuskin tuo nyt vaikuttaa sivulaseihin, puhaltimeen, pyyhkijöihin, radioon, kuskin turvavyön ping ääneen jne jne jne.
Vmäisintä tässä viassa on se että välillä ei mene valot päälle ollenkaan niin ei voi lähtee kauemmaksi ajelemaan. Pimeässä kun seisontavaloilla näkyvyys on käytännössä nolla. Onneksi perheessä on toinen auto mutta pidemmän päälle on pakko joku ratkaisu löytyä. Ja onhan tuo saatava kuntoon vaikka hommais toisen tilalle, eihän tuota kukaan uskalla ostaa tuollaisena. Paikallinen Volvo korjaaja epäilee vahvasti kojelaudan juotoksia joten kojelauta lähtee Rovaniemelle jos ensin tehtävät releen vaihdot ym. toimenpiteet ei tuo ratkaisua ongelmaan. Hitto kun saisi jostain kytkentäkaavion niin etsisin itse nuo mahdolliset vikapaikat esim. voiko ehdotettu valokatkaisia aiheuttaa nuo viat. Itse en kyllä tuota purematta niele.

Poissa (Miksu)

• Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • www.carcom.fi
No tuo varmasti olisi varteenotettava potilasehdokas jos kyse olisi pelkistä valoista. Mutta tuskin tuo nyt vaikuttaa sivulaseihin, puhaltimeen, pyyhkijöihin, radioon, kuskin turvavyön ping ääneen jne jne jne.
Vmäisintä tässä viassa on se että välillä ei mene valot päälle ollenkaan niin ei voi lähtee kauemmaksi ajelemaan. Pimeässä kun seisontavaloilla näkyvyys on käytännössä nolla. Onneksi perheessä on toinen auto mutta pidemmän päälle on pakko joku ratkaisu löytyä. Ja onhan tuo saatava kuntoon vaikka hommais toisen tilalle, eihän tuota kukaan uskalla ostaa tuollaisena. Paikallinen Volvo korjaaja epäilee vahvasti kojelaudan juotoksia joten kojelauta lähtee Rovaniemelle jos ensin tehtävät releen vaihdot ym. toimenpiteet ei tuo ratkaisua ongelmaan. Hitto kun saisi jostain kytkentäkaavion niin etsisin itse nuo mahdolliset vikapaikat esim. voiko ehdotettu valokatkaisia aiheuttaa nuo viat. Itse en kyllä tuota purematta niele.

CEM tai väylä vialta voisi kuulostaa myös.
Ne releet toki on hyvä käydä läpi, eli testata niiden toiminta.
Myös kaikki maapisteet, sekä ohjainalitteiden maadoitukset ja jännitteensyötöt on hyvä tarkastaa..  (siis ohjainlaitteiden, joiden voisi epäillä tuohon vikaan liittyvän)

Kytkentäkaavioon linkki löytyy FAQ osiosta http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=68.0
Käytännössä siis tuo ylempi linkki tuolla

Poissa niinimi

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Jep löysin tuon kaipaamani kaavion heti tuon edellisen kirjoitukseni jälkeen kun aloin etsimään. Tuli kirjoitettua samaan aikaan kun ajattelin että kytkentäkaavio voisi auttaa vian etsinnässä. Lueskelin sitä ajatuken kanssa ja kävin mittailemassa jännitteitä autosta. Ja tulin siihen tulokseen mittausten  ja mietiskelyjen jälkeen että virtalukon pohjaa pitäisi tutkia enemmän ja mitata jänitteet sinne tulevista ja lähtevistä johdoista. Pääsin pohjaan käsiksi ja purin sen atommeihin. Hieman hirvitti että saanko enään kasattua takaisin. En havainnut kosketuspinnoissa mitään vikaa joten kasasin ja ennen kannen kiinni laittamista suihkutin CRC:tä joka paikkan. Sitten vain osat paikoilleen ja jännittyneenä käänsin avainta virtalukossa että mitä tapahtuu. JESSS!!!  :3/4 jättää sen: niin lähti Volvo käyntiin ja sähköongelmista ei ollut tietoakaan. Ja olin osannut kasata paketin vielä purkamisen jälkeen oikeen mikä on toinen JESSSS!!!!  8) Eli siellähän se vika oli vaikka korjaajan mukaan ongelma ei viitanneet virtalukon pohjaan. Nyt jää epäselväksi se olisiko releiden vaihdon jälkeen ehdottanut seuraavaksi virtalukon pohja vaihtoa vai olisiko kojelauta laitettu menemään Rovaniemelle kylmäjuotosten korjaukseen. Joka tapauksessa tämä on aivan loistava lopputulema ja ihan itse osasin korjata, taidan vaihtaa alaa  :D

Autoracing  KL-varaosat