RallyBaron  Samppasport

S60 D5 -02 - Ahto- ja alipaineongelmaa

  • 6 Vastauksia
  • 1512 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hjelt

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
S60 D5 -02 - Ahto- ja alipaineongelmaa
« : 24.02.2020, 18:40:11 »
Kyseessä tosiaan D5244T-moottorinen, 1. sukupolven S60 ja ilmoittaa vikakoodia 6805. Alkujaan ajotietokone on herjannut ''Moottori vaatii huollon'' viime vuoden keväästä lähtien, mutta koska ei ole vaikuttanut ajoon niin mitäpä sitä toimivaa kampetta enempää tutkimaan. Kilometrejäkin jo yli 499 tuhatta, joten ihmehän se olisi, jos ei mitän olisi ilmennyt.

Viime vuoden lopulla auto alkoi oireilemaan siten, että esimerkiksi ohituskiihdytyksissä meni toisinaan vikatilaan (oranssi kolmio syttyi ja ''Moottorijärjestelmä vaatii huollon'' -teksti) ja tehot laskivat huomattavasti.

Tähän mennessä olen putsannut lohkon kyljessä olevan ahtopaineenmuuntajan jarrucleanerilla ja kokeillut tulpata moottorin kumityynyille menevät letkun, joka lähtee ilmanputsarin edessä olevasta säätöventtiilistä. Kumpikaan ei ole juurikaan tuottanut tulosta, joten voikohan alipainevuoto olla kumityynyissä ollenkaan, kun niille menevä letku kuitenkin on yritetty tukkia?

Aikaisemmin tätä foorumia selailleeni olen huomannut muillakin olleen ajan saatossa samankaltaisia ongelmia,mutta laitoin nyt joka tapauksessa oman aiheen tälle omalla yksilölleni.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3365
Vs: S60 D5 -02 - Ahto- ja alipaineongelmaa
« Vastaus #1 : 24.02.2020, 18:53:21 »
Jos kumityynyt on suljettu pois pelistä, niin kannattaa seuraavat ainakin tarkistaa:

- Eihän ole ylipäänsä ahtovuotoja missään? Cooleri/ahtoputki halki tms. Savuttaako auto?
- Jumittavat VNT-siivet
- VNT-säätöventtiili

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 -02 - Ahto- ja alipaineongelmaa
« Vastaus #2 : 24.02.2020, 20:11:08 »
Ekku67 teki tämän pikarempan.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115411.0

Kuulemma auttoi. Tuo VNT on herkkä jumimaan ja se ei sitten anna tehoja rikkovaaran takia. Jos on näinkin kauan toiminut, niin on kyllä jo aika ihme.

Poissa Hjelt

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 -02 - Ahto- ja alipaineongelmaa
« Vastaus #3 : 25.02.2020, 07:54:28 »
Jos kumityynyt on suljettu pois pelistä, niin kannattaa seuraavat ainakin tarkistaa:

- Eihän ole ylipäänsä ahtovuotoja missään? Cooleri/ahtoputki halki tms. Savuttaako auto?
- Jumittavat VNT-siivet
- VNT-säätöventtiili

Ekku67 teki tämän pikarempan.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115411.0

Kuulemma auttoi. Tuo VNT on herkkä jumimaan ja se ei sitten anna tehoja rikkovaaran takia. Jos on näinkin kauan toiminut, niin on kyllä jo aika ihme.

Tarkennan vielä yleistä auton käyttäytymistä varmuuden vuoksi: miltei vuoden ajan ajotietokone on alkanut herjaamaan ''Moottori vaatii huollon'' joko samantien auton käynnistyksen jälkeen tai liikkeellelähdön jälkeen. Nykyään oireilu on sellaista, että vaikka varovastikin yrittää kiihdyttää normaalin liikennenopeuden mukaisesti niin väistämättä jossain vaiheessa moottori pätkii pahasti. Mitä lämpimämmäksi moottori tulee, sitä helpommin auto menee vikatilaan (oranssi kolmio ja ''Moott.järjestelmä vaatii huollon''). Koneen ollessa lämmin, auto saattaa jo sammuilla itsestään, vaikka pintakaasulla ajelisi 30-40 km/h. Esimerkiksi eilen auto sammui parkkipaikalla yhden kerran jo pelkästä tyhjäkäynnistä. Mainittakoon vielä, että ahtopaineen ohjausventtiiliä (lohkon etupuolella) putsatessani onnistuin saamaan siihen sisällä olevaan kumirenkaaseen reiän, joten voiko tämä loppujen lopuksi osaltaan vaikuttaa kuinka merkittävästi ahtopainejärjestelmään? Uusi ohjausventtiili minulta kylläkin löytyy, kun tilasin varmuuden vuoksi Euroopasta korjausosia tätä ongelmaa silmällä pitäen.

Pitkän aikaa jäähdyttimen säleikkö oli alhaalta öljyisen moskan peitossa. Jonkin aikaa sitten olen sen jo putsannut teräsharjan ja puhdistussprayn avulla. Tarkempi (ja rauhallisempi) ahtopuolen komponenttien ja letkujen syynäily olisi varmasti vielä tarpeen, kaiken varalta.

Auto kieltämättä tupruttaa mustaa savua lievässäkin kiihdytyksessä. Esimerkkinä 80:n nopeudesta yli 100:sen nopeuteen vaikkapa ohituskaistatilanteessa. Silloin ainakin saa penkat mustaksi, kun auton ollessa paikallaan polkaisee kierrokset lähemmäksi punarajaa. Tuo Mr. Muscle -temppu kuulostaisi ainakin kokeilemisen arvoiselta, sikäli kun kyseessä ei ole minkään hinnakkaan anturin tai vastaavan hankkiminen ja laskemisen sellaisen varaan, että korjaantuuko vika edes.

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: S60 D5 -02 - Ahto- ja alipaineongelmaa
« Vastaus #4 : 25.02.2020, 08:51:45 »
Välijäähdytin rikki jos on ollut öljyinen. Todennäköisesti kenno revennyt alareunasta.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 -02 - Ahto- ja alipaineongelmaa
« Vastaus #5 : 25.02.2020, 09:24:28 »
Välijäähdytin rikki jos on ollut öljyinen. Todennäköisesti kenno revennyt alareunasta.
Volvon käyttämä Valeo autodokilla saksassa, n. 95e
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Ralliantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
    • Atakyselyt
Vs: S60 D5 -02 - Ahto- ja alipaineongelmaa
« Vastaus #6 : 28.02.2020, 19:20:11 »
Minulla pössytti mustaa jonkun verran, tiesin kyllä coolerin olevan vähän revennyt. Sitten kun tuprutus lisääntyi, niin oli pakko vaihtaa se cooleri.
Savutus lakkasi vaikka kuinka vedätti, samoin alavääntökin parani kuten etukäteen arvelinkin.
Eli kannattaa se vaihtaa ;)
Entinen 850 2,5 10v -93 kartanowagon
Nykyinen V70 mk2 D5 -2002

 

Samppasport  Futurez