Samppasport  Futurez

Kakkosautoa valitsemassa. Vinkkejä kaivataan.

  • 44 Vastauksia
  • 7111 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: Kakkosautoa valitsemassa. Vinkkejä kaivataan.
« Vastaus #15 : 18.03.2020, 19:12:02 »
Noh, eipä niissä kai sit mitään ole.  ::) Tällä viikolla lähti 1.6d V50 paaliin kun niin paljon korjattavaa.
Ihan mielenkiinnosta mitä kaikkea oli?
V50 d5 -10

Poissa petriko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: Kakkosautoa valitsemassa. Vinkkejä kaivataan.
« Vastaus #16 : 18.03.2020, 19:39:55 »
Noh, eipä niissä kai sit mitään ole.  ::) Tällä viikolla lähti 1.6d V50 paaliin kun niin paljon korjattavaa.

Aivan, aina silloin tällöin joku merkki lähtee paaliin. Monta hyvää muiden kehumaa merkkiä ennen volvoja ;)



Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014, Volvo V50 1.6D DRIVe 2012, S60 2.4D Summum 2008

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kakkosautoa valitsemassa. Vinkkejä kaivataan.
« Vastaus #17 : 18.03.2020, 21:07:14 »
Ihan mielenkiinnosta mitä kaikkea oli?

DPF täynnä, kori aika ruosteessa (niin ne kaikki tuppaa olemaan pohjasta kyllä). Turbo lopussa, mahdollisesti suuttimet lopussa, kaksoismassa lopussa, kytkin lopussa, alustasta puslia loppu ja takajarrut laahas (satulat/vaijerit).
Joku 300tkm tais olla mittarissa, mun mielestä oli vielä facelift.

Oli ostanut parilla tonnilla sen ja ajellut hetken. Totesi fiksusti asiakaskin, ei kannata korjata (eikä sillä, meillä onneks rehellisesti sanotaan eikä ryöstetä). Oli kuitenkin iloissaan kun sai rehellisen vastauksen.

Tosin monia tollasia vielä parsitaan (mikäs siinä). Oli tollakin täys huoltohistoria. Alkaa olemaan vaan sen ikäsiä ja hintaisia, että jos haluu harrastaa niin mikä ettei.
Mutta autokorjaamolla teettäminen ei ole ihan niin halpaa (ilmaista).

Kuten sanoin, se erotus johonkin muuhun moottoriin tai autoon on hyvin pieni kun 1.6d psa vehkeitä korjataan. Ilman dpf:ää toi kone kestää ihan moottorin verran (muutamia vanhoja ilman dpf pösöjä nähnyt 400tkm).
Mutta toi dpf tuhoaa kyllä ton moottorin sisältäpäin.

Aivan, aina silloin tällöin joku merkki lähtee paaliin. Monta hyvää muiden kehumaa merkkiä ennen volvoja ;)


Älä unohda, että auto on kuitenkin Ford Focus ja niitä lähtee kuukausittain paaliin.   :)
Ei sillä, Focus ja sen pohjaiset autot on kyllä mukavia ja hyviä ajaa. Mutta vanhoja nuo tuppaa jo olemaan...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: Kakkosautoa valitsemassa. Vinkkejä kaivataan.
« Vastaus #18 : 19.03.2020, 07:57:58 »
Itse tuossa tilanteessa ostaisin, kuten täällä jo sanottiin, loppupään S60 tuosta vanhemmasta korimallista ja vapari-tinavitosella.
Tai sitten fl-mallin S80 04-06, samalla koneella.

Päästövero on korkeahko ja bensaa kuluu jo kovasti polkee kaasua mutta yllättävän vähälläkin pääsee jos vähän malttaa.
Ja ovat kokemukseni perusteella hyvin käyttövarmoja ja tosi mukavia ajaa.

Jos taas kustannukset on tärkeintä eikä mukavuudella tms. ole väliä niin kannattaa ostaa Toyota Yaris.
Sitten voi kaiholla muistella miten pari satasta enemmän maksamalla olisi voinut ajaa Volvolla.

Poissa petriko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: Kakkosautoa valitsemassa. Vinkkejä kaivataan.
« Vastaus #19 : 19.03.2020, 09:29:20 »
DPF täynnä, kori aika ruosteessa (niin ne kaikki tuppaa olemaan pohjasta kyllä). Turbo lopussa, mahdollisesti suuttimet lopussa, kaksoismassa lopussa, kytkin lopussa, alustasta puslia loppu ja takajarrut laahas (satulat/vaijerit).
Joku 300tkm tais olla mittarissa, mun mielestä oli vielä facelift.

Miten nuo viat tekee 1.6D:stä huonon? Meinaan eikö noita esiinny muilla?

Yhtä kaikki, itse pidän kuitenkin autosta ja oikein huollettuna kestää. Kuten sanoit tuo dpf on huono asia, mutta uudemmissa sen puhdistus on helpompaa joka edesauttaa toimintaa. Tiedä näistä mutta näitähän on muillakin automerkeillä.

Lisäksi tuo millaista matkaa ajelee, näyttelee suurta osaa. Meillä tulee lähes yksinomaan maantie/moottoritieajoa joten tuo puhdistus on helpompaa kun kaupunkiajossa. Toivon kuitenkin, että tuolla emännän autolla huristellaan vielä toiset 260 tkm niin auto on tehnyt tehtävänsä. Riski on kuitenkin autossa kuin autossa ja se on hieno asia, että kysyjälle tulee kommentteja laidasta laitaan josta tekee oman mielipiteen. Näinhän se kuuluu ollakin.

Kuten VolvOS80 tokaisi s60 loppupää vanhasta korimallista miellytti, itse tämän hommasin myös suosituksista niiltä tuntemiltani joilla auto on. Toki poissuljettu ei ole, että tämäkin paukahtaisi johan on ajettu 310 tkm. Toivotaan nyt kuitenkin tällekin pitkää jatkoa :)
« Viimeksi muokattu: 19.03.2020, 09:52:21 kirjoittanut petriko »
Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014, Volvo V50 1.6D DRIVe 2012, S60 2.4D Summum 2008

Poissa nykyinen volvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: Kakkosautoa valitsemassa. Vinkkejä kaivataan.
« Vastaus #20 : 19.03.2020, 11:01:51 »
Jokainen pitäköön mielipiteensä autoista, joku arvostaa auton luotettavuutta kaikenlaista toimivuutta ilman että vähän väliä saa vierailla korjaamoilla ja maksella korjauskuluja ja erittäinkin sellaisia,että vaihdellaan osia vähän arvelemalla, eli rahaa palaa eikä kuntoon välttämättä tule, mitä seurannut ainakin näitä volvo v50 juttuja niin kyllä vikoja riittää, niin riitti itselläkin kun oli se käytössä.Ei kolmesataatuhatta km.tunnu kaikissa autoissa  juuri miltään, eikä kuluvien osien lisäksi tarvitse remontteja tehdä. Paljon huolia oli verrattuna aiempiin merkkeihin, sellainen kokemus itsellä.

Poissa petriko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: Kakkosautoa valitsemassa. Vinkkejä kaivataan.
« Vastaus #21 : 19.03.2020, 12:48:27 »
Jokainen pitäköön mielipiteensä autoista, joku arvostaa auton luotettavuutta kaikenlaista toimivuutta ilman että vähän väliä saa vierailla korjaamoilla ja maksella korjauskuluja ja erittäinkin sellaisia,että vaihdellaan osia vähän arvelemalla, eli rahaa palaa eikä kuntoon välttämättä tule, mitä seurannut ainakin näitä volvo v50 juttuja niin kyllä vikoja riittää, niin riitti itselläkin kun oli se käytössä.Ei kolmesataatuhatta km.tunnu kaikissa autoissa  juuri miltään, eikä kuluvien osien lisäksi tarvitse remontteja tehdä. Paljon huolia oli verrattuna aiempiin merkkeihin, sellainen kokemus itsellä.

Niin, tuollehan ei voi jälkikäteen mitään että ostit 2.0D:n. Itse en olisi ostanut, vaan 1.6 D kuten teinkin ja nimenomaan viimeisintä mallia -12 ;)
No joo, leikki sikseen itselläni hyviä kokemuksia juurikin 1.6D moottorista sekä 2.4D joita perheessä on. Tosin työkaverilla on v50 2.0D ja kilometrejä on liki 600 000. Huoltaa myös itse autoa ja nuo takuunalaiset mm. jakosarja ym. teettää muualla.

Kaveri alussa kysyi kokemuksia 1.6D:stä ja annoin oman mielipiteeni. Risuja tulee merkistä riippumatta juurin mitä on omalla kohdalla tapahtunut, kaikki viat kasaantuu valtavaksi kun lukee juurikin oman automerkin aihealueita. Harva täällä tuo hyviä ellei jopa upeita kommentteja omasta autosta.
Minulla vain ei ole pahaa sanottavaa volvoista, ei 1.6, ei 2.0 ei 2.4 saatika muista. Mielestäni olen valinnut loppuelämäkseni hyvän merkin.
Se myös on upeata, että täällä koitetaan auttaa toisia tuomalla neuvoja sekä omia kokemuksia muille julki, sehän tämän foorumin tarkoitus on. Kiitos.

Tuossa muuten hyvä linkki puhumaasi katsastustilastoihin https://www.iltalehti.fi/autot/a/2016012020985818
« Viimeksi muokattu: 19.03.2020, 13:18:00 kirjoittanut petriko »
Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014, Volvo V50 1.6D DRIVe 2012, S60 2.4D Summum 2008

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kakkosautoa valitsemassa. Vinkkejä kaivataan.
« Vastaus #22 : 19.03.2020, 16:20:52 »
Miten nuo viat tekee 1.6D:stä huonon? Meinaan eikö noita esiinny muilla?

Yhtä kaikki, itse pidän kuitenkin autosta ja oikein huollettuna kestää. Kuten sanoit tuo dpf on huono asia, mutta uudemmissa sen puhdistus on helpompaa joka edesauttaa toimintaa. Tiedä näistä mutta näitähän on muillakin automerkeillä.

Kuten sanoin, jos on tottunut korjaamaan autoa sieltä täältä ja kokee turbo, dpf, egr, kytkimet blä blä kuluviksi osiksi mitä kannattaa vähän väliä vaihdella niin mikäs siinä.
Mulle käy vallan mainiosti, että noita 1.6d valmistettaisiin pelkästään. Ei vaikuttaisi koronatkaan töihin, niitä riittäisi.  ;D
Oikein huollettuna tarkoittaa siis varmaan ennakoivaa osien vaihtamista, turbon sihdin putsaamista, öljypohjan vaihtaminen parempaan, dpf poistaminen, egr poistaminen jne... Ehkä vähän väärä tapa ajatella, jos ajattelee sen öljynvaihtovälin lyhentämisen parantavan noiden moottoreiden kestoa.

Jos valitsee jo 1.6d sijasta vitosdieselin niin muista koska olisin vaihtanut vitosdieseliin mitään noista. Toiseen saa vaihdella päivittäin. Molempia tulee ihan tasaisesti, vitoset yleensä enemmän ajettuina. Vanhemmissa 1.6d on vielä Fordin MTX75, ei mikään huono laatikko. Mutta monta perää rikkoutunut askissa. Getragin 6v paljon parempi laatikko muutenkin.
Jo pelkästään diesel vitosen suuttimet on erittäin laadukkaita, syytä en tiedä, mutta diesel korjaamossa ollessa töissä volvon vitosen suuttimien olivat harvinaisuus muihin nähden.

Mutta tämä vain mun näkemys korjaamolta, mutta 1.6d kokemuksista puhuttiin. Itse en ikinä sekaantuisi se erotus johonkin muuhun on aika pieni, paitsi siinä vaiheessa kun vaihdatetaan osia.
2.0d on ihan hyvä moottori, 570tkm työkaverilla ja pientä alkavaa suutinongelmaa. Tosin voi olla kyllä jo toinen satsi kun niissä vähän ongelmia niiden suhteen...

Katsastustilastot ei kerro oikeasti autoista mitään, kukaan ei mene autolla leimalle jos se ei kulje yli 60kmh, vikavalot palaa tai se ei pysy käynnissä.
Jännästi ne volkkarit on aina korkeilla sijoilla vaikka niitä korjataan todella paljon, mutta ne tuleekin hinurilla aina pajalle. Ei sellasella pääse leimalle.  :)

Mutta joo, hyvä jos sulla (vielä) toimii. En suosittele, vaikka pikkuseksi koneeksi ihan pirteä verrattuna vaikka hondan tai volkkarin 1.6d.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa petriko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: Kakkosautoa valitsemassa. Vinkkejä kaivataan.
« Vastaus #23 : 19.03.2020, 18:45:53 »
Kuten aiemmin sanoin
Kuitenkin suosittelen lämpimästi loppupään  2008 - 2009 mallia S60:stä 2.4 litraista.

1.6:sta minulla ei ole pahaa sanottavaa ja varsinkin 11 syksyllä jälkeen valmistettuissa. Näissä on uusittu dpf:n puhdistustekniikka. Muuten, omassa on alkuperäinen ja toimii oikein hyvin.
Ehkä minua on onnistanut auton valinnassa sillä viimeksi tuo on käynyt pajalla 4/16 139 tkm jolloin vaihdettiin jakopääsarja lisukkeineen. no olihan tuon kytkimen pääsylinterin muoviakseli mennut päästään poikki ja vaihdettiin uusi joka on metallilla.

En ole ikinä liputtanut öljynvaihdon lyhentämiselle van kaikkiin vaihdan aina kun vuosi on kulunut viime vaihdosta, oli km mitä tahansa. Itselle xc70:llä tulee n. 25 tkm mutta emännän V50:lle tuleekin 30 - 35 tietämissä ja tuo pirssi on omiaan hänen ajoon. 3,8 litraa kulutus (tod 4,3).

Nyt liki 260 mittarissa ja korjauksia tehdään jos niitä tulee, ennakointi on korjaamoiden hölynpölyä rahastukselle. Ilmoitan kyllä jos iso vika autoon tulee mutta tähän asti toiminut kuin entiset junan vessat :)

Eli hyvänä autona myös tätä pidän mutta kuten sanoin suosittelen lämpimästi loppupään  2008 - 2009 mallia S60:stä 2.4 litraista.

Tossa muuten pari kuvaa asken ottamani, hyvin toi alkuperäinen dpf toimii vaikka liki 260 tkm elämää elänyt. kop kop kop

« Viimeksi muokattu: 19.03.2020, 19:27:00 kirjoittanut petriko »
Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014, Volvo V50 1.6D DRIVe 2012, S60 2.4D Summum 2008

Poissa djabu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: Kakkosautoa valitsemassa. Vinkkejä kaivataan.
« Vastaus #24 : 20.03.2020, 18:55:43 »
Onko näissä 08-09 malleissa korjattu se surullinen hammastanko kestävämpään. Oma 07 V70 oli kyllä siitä mahtava, että halusi kahteen kertaan sen vaihdettavan. Nesteet pihalle, eikä korjaussarjaa olemassa.
S-Max 2.2tdci 2012
ex. -12 Skoda suberb
ex. -11 Honda Accord Tourer
ex. -07 V70 2.4D

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: Kakkosautoa valitsemassa. Vinkkejä kaivataan.
« Vastaus #25 : 20.03.2020, 23:25:48 »
Ei kai näissä s40/v50 oo sitä vikaa ollut?
V50 d5 -10

Poissa djabu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: Kakkosautoa valitsemassa. Vinkkejä kaivataan.
« Vastaus #26 : 22.03.2020, 09:54:21 »
Ei kai näissä s40/v50 oo sitä vikaa ollut?

Tarkoitinkin s60. S40/v50 eri alustalla, ei ole ollu hammastangon kestävyydessä ongelmia, mutta tuo s60 on isommalla korilla. Siksi kysyin että onkohan se korjattu tuossa 08-09 malleissa.
S-Max 2.2tdci 2012
ex. -12 Skoda suberb
ex. -11 Honda Accord Tourer
ex. -07 V70 2.4D

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: Kakkosautoa valitsemassa. Vinkkejä kaivataan.
« Vastaus #27 : 22.03.2020, 10:32:11 »
Tuossa toisaalla tuli vastaan tukkeutunut ohjaustehostimen sihti, olikohan v70 mk3:ssa.

Onko muissakin samanlaista sihtiä? Sehän aiheuttaa että hammastangolla on liikaa painetta jolloin alkaa stefat pettämään.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kakkosautoa valitsemassa. Vinkkejä kaivataan.
« Vastaus #28 : 22.03.2020, 13:10:13 »
En tiedä onko aloittaja jo kakkosauton löytänyt. Sellaisen neuvon kuitenkin antaisin et vältä noita pikkuvolvoja. S40/V50 eritoten. Pikkuautot ei ole Volvon juttu eikä niillä riitä paukut edullisten pienten henkilöautojen volyymivalmistukseen. Olen seurannut tuon 40 sarjan taaplausta alusta saakka kun tuttava sattui sellaisen ostamaan heti silloin kun tuli markkinoille. Sittemmin toiset ostelleet enemmän vähemmän käytettyinä. Jos jonkinlaista ja hullunkuristakin onkelmaa ollut kuten esimerkiksi että hälytin alkaa huutamaan ja vilkuttamaan kesken ajon, polttoainepumppu lasahtaa liki ajamattomasta autosta niin että yllättäen ei vaan aamulla starttaa yms yms. Sitten kun alkoi tämä dieselhuuma niin hohhoijaa sitä 1.6d koneen dpf souvvia :facepalm: Merkkiuskollinen antaa ehkä anteeksi mutta nämä minun tuntemani eivät niihin kuulu eivätkä ole 40/50 sarjan jälkeen enää Volvoihin palanneet. Eivätkä kuulemma palaa..

Itse kun halpaa ja luotettavaa autoa etsiskelin niin ei käynyt Volvot pienessä mielessäkään. Lopulta ostin Kian kun sopivaa tojotaa ei löytynyt. Tai siis olisi löytynyt mutta ei mahtunut budgettiin. Ja sellaasen neuvon myös antaisin että osta bensa. Vanha pikkudiesel niin morjens..

Edit: niin ei se tuo Kia:nkaan taival nyt ihan ongelmatonta ole ollut. Hiljattain alkoi käymään kolmella. Luulin jo että se oli siinä kun mittarissakin jo neljännesmiljoona kilsaa. No puola vain oli mennyt. Korjaamolasku parisataa ja matka jatkuu..
« Viimeksi muokattu: 22.03.2020, 13:14:06 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: Kakkosautoa valitsemassa. Vinkkejä kaivataan.
« Vastaus #29 : 22.03.2020, 13:49:14 »
Ihan samat moottorit ja ongelmat löytyy sieltä isompienkin volvojen nokalta.
V50 d5 -10

 

Elekma  Autoracing