Miten nuo viat tekee 1.6D:stä huonon? Meinaan eikö noita esiinny muilla?
Yhtä kaikki, itse pidän kuitenkin autosta ja oikein huollettuna kestää. Kuten sanoit tuo dpf on huono asia, mutta uudemmissa sen puhdistus on helpompaa joka edesauttaa toimintaa. Tiedä näistä mutta näitähän on muillakin automerkeillä.
Kuten sanoin, jos on tottunut korjaamaan autoa sieltä täältä ja kokee turbo, dpf, egr, kytkimet blä blä kuluviksi osiksi mitä kannattaa vähän väliä vaihdella niin mikäs siinä.
Mulle käy vallan mainiosti, että noita 1.6d valmistettaisiin pelkästään. Ei vaikuttaisi koronatkaan töihin, niitä riittäisi.

Oikein huollettuna tarkoittaa siis varmaan ennakoivaa osien vaihtamista, turbon sihdin putsaamista, öljypohjan vaihtaminen parempaan, dpf poistaminen, egr poistaminen jne... Ehkä vähän väärä tapa ajatella, jos ajattelee sen öljynvaihtovälin lyhentämisen parantavan noiden moottoreiden kestoa.
Jos valitsee jo 1.6d sijasta vitosdieselin niin muista koska olisin vaihtanut vitosdieseliin mitään noista. Toiseen saa vaihdella päivittäin. Molempia tulee ihan tasaisesti, vitoset yleensä enemmän ajettuina. Vanhemmissa 1.6d on vielä Fordin MTX75, ei mikään huono laatikko. Mutta monta perää rikkoutunut askissa. Getragin 6v paljon parempi laatikko muutenkin.
Jo pelkästään diesel vitosen suuttimet on erittäin laadukkaita, syytä en tiedä, mutta diesel korjaamossa ollessa töissä volvon vitosen suuttimien olivat harvinaisuus muihin nähden.
Mutta tämä vain mun näkemys korjaamolta, mutta 1.6d kokemuksista puhuttiin. Itse en ikinä sekaantuisi se erotus johonkin muuhun on aika pieni, paitsi siinä vaiheessa kun vaihdatetaan osia.
2.0d on ihan hyvä moottori, 570tkm työkaverilla ja pientä alkavaa suutinongelmaa. Tosin voi olla kyllä jo toinen satsi kun niissä vähän ongelmia niiden suhteen...
Katsastustilastot ei kerro oikeasti autoista mitään, kukaan ei mene autolla leimalle jos se ei kulje yli 60kmh, vikavalot palaa tai se ei pysy käynnissä.
Jännästi ne volkkarit on aina korkeilla sijoilla vaikka niitä korjataan todella paljon, mutta ne tuleekin hinurilla aina pajalle. Ei sellasella pääse leimalle.

Mutta joo, hyvä jos sulla (vielä) toimii. En suosittele, vaikka pikkuseksi koneeksi ihan pirteä verrattuna vaikka hondan tai volkkarin 1.6d.