No niin! Itse itseaäni neuvoen.
Kävin katsomassa Raision Visa-autossa vastaavaa Volvoa. Siinä ei kyseistä johtoa ollut laisinkaan. Minulla johto liityi liittimeen jonkun rinatpellin sisään johtavan johdon kanssa ( molemmilla siis oma pinninsä ), joka oli teipattu akun miinuskaapleiin. Myös tästä Visa-auton volvosta löytyi sama miinusnapaan teipattu liitin, mutta siinä oli vain samainen yksinäinen johdin katoamassa jonnekin rinatpellin syövereihin.
Avasin kyseisen liittimen autostani havaitakseni siitä puuttuvan kontaktit kokonaan

Eli akun napaan "kuuluvasta" johdosta ei ole yhteyttä minnekään!
Kaasujärjestelmän temppuilullekin tuli iloinen loppu. Vein testattavaksi erääseen raisiolaiseen kaasujärjestelmiä tuntevaan liikkeeseen, jolla oli PRINS:n diagnostiikkatesteri. Vaikutti aluksi siltä, että sytytysennakonsäädön ECU ei kommunikoi ollenkaan, kunnes yhtäkkiä alkoi pelittämään ja saman tien kaasujärjestelmä heräsi henkiin.
Johtopäätöksenäni on siis, että alkuperäinen vika pisti kaasu ECU:ssa bitin poikittain, joka sitten saatiin oikaistua.