Jos pilkkua nusutella haluaa niin on mulla penkkilappu 316hv vakiopumpulla. Mutta viittä tonnia ylemmäs ei voinu vetää ku hiipu. Pumppu oli muistaakseni 116lph alkuperäinen bosch ja reilu 500tkm ajettu. Suuttimet oli 750cc dekat.
Bensanpaineet olivat tuolla 5trpm mitä? 2 baaria?

Nuo suuttimet olisivat sallineet paljon enemmän tehoa kuin tuon 316Hv, nopeasti laskien 80% aukioloajalla niistä puristaa papua +350Hv BSFC:n ollessa 0,65 ja suuttimien aukiolon ollessa 80% ajasta. Jos 95% aukioloajalla laskee, niin tulos on 425kantturaa kampiakselilla.
Eli pumppu on hiipunut aikoja sitten ja paineet ovat laskeneet lähelle imusarjan painetta.
"Hyvä" resepti moottori rikkoihin!

Ja minä en väitä, että se on mahdotonta, vaan kysyn ainoastaan onko se järkevää ja ymmärretäänkö mitä ollaan tekemässä?
Siksi minun ratkaisuni on riittävät suuttimet suoraan tehotavoitteeseen nähden (80% aukioloaika) ja riittävän tuoton omaava pumppu, jolloin polttoaineen saannista ei jää kiinni se saavutettava tulos.
Itse valitsin suuttimet sen mukaan, että tulokset olisivat maltilliset 240Hv, BSFC 0,85, 80% aukioloajalla. Laskennallinen tulos 669cc/min. Ja pumpulta tarvitaankin sitten vastaava tuotto 5 baarin paineella, mikä tekee +160Litraa tunnissa.
Ja kun tuo pumppu ei tuota enempää lopulta maksanut, niin mikä ei sitten ottaa suoraan sellaista, joka menee kaikilla polttoaineilla ja riittää varmasti siihen mitä odotan saavani.
Mikään välimalli ei sitten suoraan sattunut silmiini, joten otin tuon 320LPH mallin.
Toisaalta, tuolla pumpulla on puristettavissa vaparista 1000Hv tehot, turboissa jäädään sinne 850Hv nurkille, jos olettaa, että ahtoja on vain 2 baaria.
Tässä syyt, miksi olen valinnut omat komponenttini tuollaisiksi!
Moottorin hajoaminen on huomattavasti kalliimpaa kuin riittävä bensapumppu tai suuttimet, tai kummatkaan yhteensä.
224+159=
€383,-Suuttimet tosin voi ostaa ihan käytettynäkin, joten pumppu on ainoa investointi, jonka ostaa mielellään uutena!
Vähälläkin rahalla voi tehdä paljon, kun sen tekee harkiten! :hello: