Mitenhän se pitäisi tuo kulutus oikein ilmoittaa tai mikä noissa on tuon kevythybriditekniikankin suhteen muutos/todellinen :
https://www.volvocars.com/fi/rakenna/v/v90/cross-country#filterConventional|engines
Aiemmin oli se NEDC ja nykyään käytetään WLTP mittauksia. Oman automallin keskikulutus "pitäisi olla" vain 5,2L vanhan mukaan, uudessa 6,1L (nedc vs wltp).
https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/v90-cross-country/2016w46/kaynnistys-ja-ajo/tankkaus/polttoaineenkulutus-ja-co2-paastotKuitenkin nyt noissa uusissa kevythybrideissä mitä myydään tuo mittaustapa on WLTP kai ja silti on aika isot lukemat tuo n. 6,2 - 6,8L. Onhan se lähempänä totuutta (omassa nyt 6,84L vs. 5,2L TAI 6,1L). Aina olen kuitenkin suhtautunut noihin siten, että pitäisi se n. +1,5L muistaa lisätä, niin sitten on suunnilleen oikea. Näin se on kaikissa dieseleissä suunnilleen ollut mitä olen omistanut. Muttei tuo 6,2-6,8L siltikään vastaisi sitä mitä Volvo "lupaa" noilla kevythybridihommilla säästettävän, oliko n. 15%. Perusmatikalla tuo oman aiempi olisi siis kevythybridinä 5,2L -> peräti 4,4L ja siitä lisäys n. 1,5L tekisi 5,9L keskikulutus?!? Ei tuo hybridihomma varmaan paljoa tuo kulutusalenemaa siis...

Tehoja noihin ei ole kuitenkaan tullut lisää ainakaan B5 ihan sama kuin D5 ja B4 mitätön 7hv lisää aiemman D4 vakioon 190hv. Käytännössä siis kulutus ei ole ollenkaan laskenut, vaan noiden 6,2-6,8L lukemien mukaan kasvanut desillä? Onkohan tuo ihan ajan tasalla tuo data... Ja moottorinohjelmointi käytännössä tuonut saman edun mitä nuo sähkövatkainsysteemit noissa uudemmissa... Samat verot!