Itelläni muutama kappale aikakauden kaluja...
Suunnilleen 0,5 Mkm lukemissa tuo puhallin lakkaa toimimasta.
Itselläni syy on ollut kaikissa puhallin. Siitä kuluu ne "hiilet" loppuun ja säätäjä lakkaa sitä ruokkimasta. Tätä ongelmaa on hiukan vaikea diagnostoida, koska kun sen moottorin ottaa irti, se varmasti hiukan pyrähtää. Ja jos siihen syöttää jollakin virtaa, se voi lähteä käyntiin ihan normaalisti vaikka onkin lopussa. Sen kun ruuvaa autoon, niin viikon päästä se on taas mykkä eikä muuta vikaa tarvita. Baanalla kun rekka tulee vastaan niin voi herätä henkiin kun saa niin tukevan tuulen puuskan että pyrähtää. Sitten taas muutaman päivän päästä mykkänä.
Kun tätä lähtee purkamaan, niin siitä moottorista oli löydettävissä asemia, missä se ei käy, ei suoraan lauturin antamallla sähköllä eikä sen oman säätimensä kautta. Säätimen / moottorin yhteiseloa voi tutkia, kun irrottaa sen moottorin. Sitä voi ruokkia esim. täysin irrallisen säätimen kautta autoon kytkettynä niillä omilla pistokkeillaan kytkettynä. Kannattaa kokeilla, että onko siinä moottorissa kohtia, missä se ei käynnisty. Tämän voi tehdä myös soveltuvalla akkulaturilla täysin irrallaan sen pelkän moottorin osalta. Joka tapaksessa, jos ongelmia on, niin uusi puhallin tai jos taidot riittää, siihen uudet hiilet. Syy on kokemukseni perusteella siinä puhaltimen moottorissa.
Nyt olen vaihtanut kolmeen 01 ... 04 (V70/S80) malliseen tuon "puhaltimen". Kaikissa juurisyy oli moottori ja sen hiilien loppuun kuluminen. Kaikki (alkuperäiset Volvon merkinnöillä olevat) säätimet olivat ehjiä ja toimivat moitteetta ehjällä moottorilla. Asian voi koestaa helposti, kun ottaa sen moottorin irti ja kytkee esim. tunnetusti toimivan moottorin syötön irriallisen "vastuksen" pistokkeeseen johon liittää sen autosta tulevan 4-napaisen pistokkeen siellä autoon vänkärin jalkatilassa. Jos säätö toimii, "vastus" on kunnossa.
Taitaa harvoin nuo "vastukset" kärähtää mutta kauppa käy hyvin. Kiinalaiset "Swedish Car Parts" sinisessä laatikossa voi olla eri.
Kaikista kolmesta tutkimastani, hiilet olivat lopussa. Kaikki säätimet, joita myös vastuksen nimellä on myydään, olivat edelleen toimivia kunnossa olevan moottorin ja "auton" kanssa. Noita puhaltimen moottoreitahan näihin näköjään nykyään yleensä myydäänkin. Taitaa perin harvoin se "vastus" mennä rikki.