Molemmat laatikot purettu ja toista jopa vähän matkaa kasattu. Löysin hyvän ohjeen, vaikka osoite on erikoinen:
www.vectra-club.ru/images4faq/ova/AKPP/50-42LE.pdfEli otan TDi:n laatikosta kytkinkopan puolikkaan ja välityksen vähän ajettuun bensakoneen laatikkoon. Yllättäen oli jopa helpompi purkaa kuin manuaali, vaikka oli kyllä vähän ennakkoluuloja. On siinä insinööri pohtinut, miten kaikki osat on saatu mahtumaan kuorien sisään. Yksi pöytä ei tahtonut riittää osille...
Volvon ohje on irrottaa laatikko koneen ja apurungon kanssa alaspäin. Itse nostin laatikon koneen kanssa ylöspäin, koska näin AC-kompura jäi nätisti apurungon päälle, eikä tarvinnut irrotella Ardicin johtoja ja letkuja. Flekti ja ABS-boxin on syytä irrottaa näin toimiessa, niin saa lisätilaa.
Laatikkoa purkaessa kannattaa varata aikaa ja laittaa ajatuksen kanssa osat siististi
puhtaalle pöydälle järjestykseen ja ottaa valokuvia jos oma muisti epäilyttää. Kuorien ja päätykannen välissä on irtotiivisteitä, jotka pitää muistaa huomioida, pysyvät vaseliinilla paikoillaan näppärästi.
Korjaamokirjan mukaan vaihdevälitykset on kaikissa laatikoissa samat, mutta kokonaisvälityksiä on 3 erilaista. Kaksilitraiset ja pienemmät vaparit tihein, yli 2-litraiset vaparit oma välitys ja Diesel / Turbot harvin. Pelkkä välitys on helppo vaihtaa, mutta omassa tapauksessa puretut laatikot olivat tihein ja harvin versio, jolloin joutuu vaihtamaan toisenkin ratasparin. Sen vaihto edellyttää koko paletin purkamista, mutta tuleepahan katsottua kaikki pakat läpi.
Täytyy ostaa liimaa, että pääsee jatkamaan kasausta. Loctite 510 taitaa olla Volvon omaa vastaavaa ja käynee ATF-öljynkin kanssa? Täytyy jostain varmistaa, tuossa ei kannata liiman suhteen säästää. On kuitenkin aika työläs projekti...