Futurez  Kulkukoira

M90, ongelmia kolmosen ja vitosen kanssa

  • 4 Vastauksia
  • 1873 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
M90, ongelmia kolmosen ja vitosen kanssa
« : 19.04.2020, 23:46:15 »
Potilas on 270 tonnia ajettu M90L vuosimallin '98 autosta eli oletettavasti niitä jotenkin paremmin rakennettuja. Ei ikinä rääkätty voimalla eikä runnottu vaihteita väkisin sisään.

Ensimmäiset oireet tuli kesällä 2016 kun kolmonen alkoi putoilla pois heti vaihdon jälkeen kytkintä nostaessa. Korjauksena kepin alapään helat vaihdettiin ja se toimi kolme ja puoli vuotta moitteetta. Tänä talvena ongelmat kuitenkin palasivat, ja erilaisina kuin ennen.

Yhtenä pakkasaamuna ajettuani ensin kuutisenkymmentä kilometriä maantietä lähdin valoista ja kolmoselle vaihdon kohdalla kuului rohinaa ja veto loppui siihen kun vaihde hyppäsi melkein vapaalle asti, uusi yritys ja vaihde päälle, nelonen normaalisti, ja vitoselle vaihtaessa piti käyttää epätavallisen paljon voimaa kuin jonkun jousivoiman ylittääkseen. Tämä siis lähtötilanne ja se muuttui tuollaiseksi kertaheitolla siinä yhdessä kiihdytyksessä.

Sittemmin on ollut jatkuvat arpajaiset. Vitonen tuntuu edelleen kummalliselta mutta menee joka kerta ja pysyy päällä, kolmonen on sitten ihan oma lukunsa. Suurimman osan ajasta se tuntuu normaalilta, M90 nyt on sellainen vähän mekaanisen tuntuinen laatikko muutenkin, mutta sitten on muutama vaihtoehto. Suunnilleen esiintymistiheyden mukaisessa järjestyksessä.

1. Vaatii tavallista enemmän voimaa, menee kuitenkin rutisematta, liikerata normaali, pysyy päällä. Esiintyy 2-3 vaihdoissa.
2. Menee käytännössä ilman vastusta kuin tyhjään työntäisi, liikerata normaali, pysyy päällä. Esiintyy 4-3 vaihdoissa.
3. Kuin kohta 2 mutta liikerata tuntuu jäävän selvästi vajaaksi ja liike loppuu oudon pehmeästi, ei todennäköisesti pysy päällä. Esiintyy 4-3 vaihdoissa.
4. Tuntuu normaalilta, menee päälle, mutta hyppää hetken kuluttua ilman muutoksia vedossa "melkein vapaalle" koko voimansiirron matkalta kuuluvan kolinan saattelemana. Esiintyy 2-3 vaihdoissa.
5. Tuntuu epätavallisen kevyeltä, liikerata tuntuu vajaalta, hyppää pois heti kytkimen nostaessa. Esiintyy 2-3 vaihdoissa, sama oire kun aikanaan ennen helojen vaihtoa.

Vaihtoehto 1 on tavallisin kylmällä laatikolla, vaihtoehto 2 esiintyy olosuhteista riippumatta, vaihtoehdot 3 ja 4 on sikäli erikoiset että ne tapahtuu yleensä jopa samoissa paikoissa käytännössä aina pitkähkön ajon jälkeen ja vaihtoehto 5 on "paikkariippumaton" mutta esiintyy sekin vain pidempään ajettuna. Öljyt on vaihdettu, ulos ei tullut metallipuuroa, sisään meni Volvon virallista M90:een tarkoitettua öljyä. Tilanne ei juuri muuttunut, parani ehkä hiukan.

Kytkimen nostaessa on usein kuultavissa vaimea mutta silti selvästi olemassaoleva kolahdus kun veto kytkeytyy, samoin vedolta moottorijarrutukselle siirryttäessä saattaa kuulua samankaltainen ääni ja vaihdekeppi liikahtaa näkyvästi eteenpäin mutta vaihde pysyy päällä. Ihan kuin jotain olisi löysällä jossain. Lisäbonuksena kepin liike sivusuunnassa oikealta vasemmalle, ja vain siihen suuntaan, on toisinaan hyvin nihkeää kuin olisi hiekkaa välissä. Esiintyy niin liikkeessä kuin paikallakin.

Eka ajatus oli että kolmosen synkro mennyt mutta kolmoselle vaihto ei riko vitosen synkroa vaikka miten yrittäisi, ja molemmat ongelmat ilmestyi samassa kiihdytyksessä. Eikä missään kohdassa ole kuulunut rutinaa vaihtaessa.  Toinen oli että ne kolmosen siirtäjän helat murtuneet mutta ne ei kasva itsekseen takaisin toimiakseen taas seuraavassa vaihdossa moitteitta.

Yksi Volvomies

  • Vieras
Vs: M90, ongelmia kolmosen ja vitosen kanssa
« Vastaus #1 : 20.04.2020, 21:26:54 »
En tiedä minkälainen tukiranka M90 laatikossa kepin ympärille tulee, mutta itselläni m47 laatikossa oli päässyt tukirangan pultit löystymään. Oireena oli kepin "eläminen" vähän vauhdin ja tien epätasaisuuksien mukaan. Keppi myös liikahti suuntaan tai toiseen kun veto kytkeytyi päälle. Myös koko kepin asento oli vähän väärä, otti kolmosella lähes tuhkakuppiin kiinni. Tämä kaikki huomattiin kytkinremontin yhteydessä. Itse en ollut sinänsä edes kiinnittänyt asiaan huomiota. Mietin tuota tarvittavaa "voimaa" vaihteiden kanssa, minulla menee muut paitsi pakki aika kevyesti. Pakkikaan ei narahda, mutta jäykempi kuin muut vaihteet. Kytkimen käytön yhteydessä ilmenevät vaivat voisivat viitata painelaakeriin. Onko vaihdelaatikon kiinnitykset koriin/moottoriin tarkistettu?

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: M90, ongelmia kolmosen ja vitosen kanssa
« Vastaus #2 : 20.04.2020, 22:32:44 »
Tutkippa se kepin tuenta. Toinen mikä vois olla helppo ja nopea tarkistaa on se kuula + jousi siellä tulpan alla siirtäjätangolla
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: M90, ongelmia kolmosen ja vitosen kanssa
« Vastaus #3 : 21.04.2020, 22:59:53 »
Vois hyvin olla siirtäjäkehto halkeamassa tai siirtäjä rikki. Kyllä tuo melkein on askin purkua vailla. Mulla on paljonlaisesti osia noihin jos tartteet  ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: M90, ongelmia kolmosen ja vitosen kanssa
« Vastaus #4 : 03.11.2024, 22:53:32 »
Herätellääs hyvin vanha aihe, olen ollut foorumilta pois kauan mutta auto on edelleen sama - ja ongelma. Erikoiseksi tilanteen tekee että aika nopsaan noiden alkuperäisten viestien jälkeen yhdessä liikennevalolähdössä tuntui kuin kepissä tai vivustossa olisi ollut jotain scheissea välissä, ehdin sen tuntemaan mutta kun ykköseltä kakkoselle veto on kerran aloitettu niin se tehdään loppuun asti. Kuului sellainen jurskahdus kuin jos astuisi rautapohjaisella kengällä betonilattialla pikkukiven päälle ja TÄTTÄDÄÄ, kaikki muuttui normaaliksi. Kaikki vaihteet normaalisti sisään ja ei mitään ongelmia pois hyppimisen kanssa.

Yli neljä vuotta se pysyi sellaisena, kunnes vika palasi tänä syksynä. Taas ilman mitään varsinaista edeltänyttä tapahtumaa kolmonen menee miten menee, tosin ei se sekoile kuin joka kymmenennellä vaihdolla jos sitäkään, vitonen on sen hassun pykälän takana. Edelleenkään en usko että se on synkro koska kaksi vaihdetta ei hajoa samanaikaisesti mutta tuo kepin tuenta ja siirtäjätanko on hyvin mahdollisen kuuloiset vaihtoehdot.

 

Samppasport  Futurez