Itse olen työpaikkani (teollisuuden kunnossapito) ihan harjoittelija/kesätyö reittiä ansainnut, joten tahtoisi mahdollisimman hyvin auttaa ja opastaa noita nuoria. Suurimmalta osalta kohtaamistani vaan tuntuu se aito kiinnostus työtä kohtaan olla kadoksissa. Liekö sit menneet muille aloille tai parempiin paikkoihin harjoittelemaan

Toinen, mikä kismittää on kun ammattikoulussa ei saa edes kunnon pohjaa lähteä ensimmäisiin työharjoitteluihin ekana vuonna. Onko liikaa vaadittu että edes hieman tutustuttaisiin työkaluihin tai yksinkertaisimpiin perusteisiin? Meillä on nyt tosiaan 2 metallipuolen opiskelijaa kunnossapidossa oppimassa. Kysyttiin ekoina päivinä vähän että millä vehkeillä olette hitsanneet jo, mig/mag, puikko, tig tai peräti kaasulla? No pojat vastas vähän kainosti että "koneella".
Vähän lisää kun lypsimme tietoa niin saivat soperrettua että heillä on vaan sellanen koulun vanhin kone, kahvassa on liipaisin. Puikkohitsauksesta puhuessa ilmeet antoi ymmärtää että "mikähän se puikkokone on?".
Aikani kun keskustelua johdattelin niin pojat sanoi että se ilmeisesti on otettu pois opetussuunnitelmasta

Rälläkän laikan vaihto tuotti tuskaa ja termitkin sen verran hukassa että kyselivät uutta terää tai kiekkoa millä voi terästä leikata.
No älypuhelimet tietty on aikamme vitsaus, monesti siihen sortuu itsekin.
Tämäkin voitaisiin välttää enimmälti kun oppijoille saataisiin mielekästä tekemistä. Ilmaisena työvoimanahan heitä ei voida käyttää vaan nimenomaan apulaisena jolle sitten voidaan antaa hieman enemmän haastetta ja itsenäisiä tehtäviä kun alkaa näyttämään siltä että homma voisi luonnistua.
Siinä ei ole mitään järkeä että laitetaan jätkät lakaisemaan verstaan lattiaa tai romuja kantelemaan eivätkä pääse edes näkemään niitä alansa töitä.
Itselläni se homma alkoi nimenomaan siitä siivoilusta, mutta silloiset mentorit, nykyiset työkaverit onneksi ottivat keikoille mukaan, opettivat hieman hitsaamaan ja oikeastaan kaiken perustan sille mitä nykyään osaan.
Sillä itse olisin halunnut pistää nykyiset harjoittelijat vaikka ihan vaan hitsausharjoituksiin, meilläkin kun joutilaita koneita, materiaaleja ja luppoaikaakin osaa välillä olla. Työnjohto katsoi paremmaksi pistää pojat siivoilemaan katolta romuja

Ammattikoulussa (itse kävin sähköpuolen) tuli jo huomattua tämä opetuksen laskeva taso. Meitä ketä homma kiinnosti ja työ alkoi luonnistua oli ehkä neljännes luokasta. Suoraan sanottuna turhautti se opetuksen hitaus ja ne jopa päivien odottelut että tulisi uutta tekemistä. Sitä sitten istuttiin Salpauksen kahviossa tai keksittiin jotain tyhmää ja kivaa aikamme kuluksi. Tämä tietenkin sen takia että saatiin suurinpiirtein pidettyä ne hitaimmatkin yksilöt remmissä mukana.
Talotyömaat oli ihan farsseja, en suosittele ostamaan kyseisiä koulun rakentamia taloja. Tästä vois olla viikon verran tarinaa...