Kulkukoira  Proturbo

740 liian korkea lataus jännite

  • 9 Vastauksia
  • 1427 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JvTv

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
740 liian korkea lataus jännite
« : 07.05.2020, 21:34:20 »
Eli lisää ongelmia seiskan kaa

Latas tyhjä käynnillä reilua 14v ja kierroksilla +16v ja nyt se sit käräytti tuon laturin. Ja laturi tosiaan vaan pari kuukautta vanha. Niin mikäs tämmöisen ylijännitteen tekee? Tuo laturin heräte on jotenki epäilyttävän olonen näyttää joltain jälki asennnus työltä, ja kuuluuko sen tosiaan mennä sytytys puolalle? Vai voiko johtua muista johdoista?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 liian korkea lataus jännite
« Vastaus #1 : 07.05.2020, 22:40:51 »
Heräte ei kuulu mennä puolalle. Laturin oikea heräte on, useimmissa 740 vuosimalleissa ainakin, kuskinpuoleisessa koneen johtosarjan liittimessä kulkeva ohuehko punainen johto. Tässä ei siis toisinsanoen pelaa latauksen merkkivalokaan, ja kokemuspohjaisesti ainakin jos seppien seppä (tm) vetää laturin herätteen maihin niin laturi hajoaa. Todennäköisesti tässäkin jotain vauriota on saatu aikaan. Kannattanee aloittaa korjaamalla laturin johdotus ja sitten haalimaan ehjä laturi. Jos tämä on vielä pakosarjan alla olevalla laturilla, varaa hiukan aikaa, pura suosiolla koko koneen ali menevä johtosetti veke ja etsi ne sieltä öljyryönän alta, totea eristeet täysin murenneiksi ja tee johdot uusiksi. Laskee melko merkittävästi riskiä että palaa koko kippo, ja samalla vermeet saa toimimaan niinko kuuluu.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2385
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 740 liian korkea lataus jännite
« Vastaus #2 : 07.05.2020, 23:18:11 »
Tuo TVS:n mainitsema moottorin alta kulkeva piuhanippu kannattaa kyllä jokaisen vapari-7/940:n omistajan tutkia ja tarvittaessa kunnostaa. Ite olen kolmesta autosta saanut korjata kun esim. akulta startille menevä plus-kaapeli on kuoriutunut ja säikeet paljaana öljymoskan seassa.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa JvTv

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 liian korkea lataus jännite
« Vastaus #3 : 08.05.2020, 06:02:35 »
Ookei täytyypä tutkia tuota johto sarjaa.

Ja merkkivalo ei tosiaan pala.

Poissa JvTv

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 liian korkea lataus jännite
« Vastaus #4 : 14.05.2020, 11:45:23 »
Noniin eli tutkin tuon johto sarjan enkä sieltä kyllä löytänyt hajonoeita johtoja. Putsailin myös samalla kaikki hapettumat ynnä muun moskan pois.

Nyt kun laitoin tuon uuden laturin paikalleen ilman tuota ylimääräistä heräte johtoa (joka siis meni sytytspuolalle) niin ei tuo lataa lainkaan.

Olisko vielä jotain vinkkiä mistä etsiä vikaa?

Paikalla KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: 740 liian korkea lataus jännite
« Vastaus #5 : 14.05.2020, 12:27:56 »
Heräte täytyy olla ja se tulee mittariston kautta. Eli jos latausvalo ei pala virrat päällä, niin laturikaan ei ala ladata, ainakaan ilman kierrosten antoa. Mittariston juotokset tai piirilevy on usein näissä niin hapertunut, että muutkin merkkivalot ja osa mittareista ei toimi.
 E: Merkkivalot on muistaakseni kahdessa ryhmässä ja keskellä niiden välillä piirilevyllä pidempi hyppy ja kalvo ikään kuin tyhjän päällä ja mutkalla, siitä helposti murtuu johde. Omasta sain valot toimimaan juottamalla tähän hypyn.
 
Voit myös kokeilla väliaikaisella herätteellä/latausvalolla laturin toimintaa, eli vedä akulta +12V 5W polttimon läpi laturin herätenapaan. Kun auto on sammmuksissa, pitäisi valon palaa ja startin jälkeen sammua, kun laturi lataa.
Mittariston latausvalo toimii samalla periaatteella, virta tulee vain virtalukon kautta.
« Viimeksi muokattu: 14.05.2020, 12:32:35 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa JvTv

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 liian korkea lataus jännite
« Vastaus #6 : 15.05.2020, 10:44:17 »
Vaihdoin tuonne mittaristoon noita polttimoita nii rupes valot palamaan, nyt syttyy se akun valo käynnistäessä ja sammuu siitä sit ku auto lähtee käymään ja nyt se latas 14.2 tyhjäkäynnillä mutta ei noussut ku anto kierroksia. Pitäiskö sen tuosta nousta?
« Viimeksi muokattu: 15.05.2020, 11:43:43 kirjoittanut JvTv »

Poissa volvertti75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 liian korkea lataus jännite
« Vastaus #7 : 15.05.2020, 11:54:28 »
Tuo on hyvä latausjännite :)
ei se niin mene ettei jotenni mene
volvo v70 t mk1 volvo v70 mk1 tdi paku
volvo 740 deeku
nissan king cab 4x4

Poissa JvTv

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 liian korkea lataus jännite
« Vastaus #8 : 15.05.2020, 14:18:32 »
Ookei eli vika siis oli tässä ylimääräisessä johdossa ja hajonneessa mittarin polttimossa? Aika mielenkiintoine :D

Kiitoksia auttaneille!

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9028
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 740 liian korkea lataus jännite
« Vastaus #9 : 15.05.2020, 17:34:04 »
Ookei eli vika siis oli tässä ylimääräisessä johdossa ja hajonneessa mittarin polttimossa? Aika mielenkiintoine :D

Varmaankin palanut valo "korjattu" ottamalla heräte väärästä paikasta.

 

Elekma  Autoracing