KL-varaosat  Race.fi

Äänestys

Tehdäänkö tästä...

GLT
107 (62.9%)
GLE
32 (18.8%)
muu, mikä
31 (18.2%)

Äänestäjiä yhteensä: 165

240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu

  • 406 Vastauksia
  • 208182 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #405 : 26.07.2024, 19:18:43 »
Heipä hei, päivitykset ovat olleet harvassa, mutta ei Minttua ole unohdettu.
Ennen kuin päästään tämän vuoden tapahtumiin, tässä yksi kuva viime syksyltä.
Mansikka on vielä työn alla ja 850 lainassa isällä, niin jouduin laittamaan talvipyörät Minttuun.
Kuva on otettu päivää ennen kuin syksyn ensilumet satoivat ja luntahan tuli silloin parissa päivässä kuukauden edestä :P
Kyllä kävi autoa sääliksi kun joutui työmatkat ajamaan loskassa ja suolassa :'(
Tämän päälle vielä keväällä 850:iin tuli bensaongelmia ja Minttu joutui taas ajoon huonoimpiin mahdollisiin keleihin.


Takapuskurin oikea listan paikalla on ollut varaosa-auton musta lista, koska oikeata listaa siihen ei ole ollut.
Päivät pitkät etsin käytettyä listaa, mutta juuri tämä lista tuntuu olevan harvinaisempi kuin kanan hampaat.
Päädyin lopulta ostamaan uuden, suolaiseen ~70€ hintaan.


toriin ilmestyi myyntiin nämä vanhat 140/240 kromipeilit (oikeasti rosteria) hintaan 20€.
Ebayssa samanmoisista pyydetään lähes kymmenkertaista hintaa.
Olihan näissä ongelmia, kuten lasin takapuolella oleva 'pinnoite' jotakin paperin tapaista, oli halkeillut ja irtoamassa.
Oikean puolen peilin lasi oli jotenkin kutistunut ??? ja heilui kuvussa. Kiristysruuvit olivat totta kai aivan jumissa.


Sain niistä kuitenkin taiottua vielä käyttökelpoiset peilit.


Itse peilit olivat lopulta niin huonokuntoiset, että rupesin etsimään josko niiden tilalle löytyisi parempia.
Sitten autodocin kautta löysin nämä alkuperäiset, käyttämättömät Volvon peilit. Osanumero on 1213992.
Lopputulos näkyy postauksen viimeisessä kuvassa.


Öljynpainemittari on aina näyttänyt, että paine olisi - no, ehkä hieman liian alhainen.
Olen koittanut jäykempiä öljyjä, mutta paine on silti ollut mittarin mukaan kuumalla koneella hädin tuskin yksi baari.
Öljypumppu olisi pitänyt vaihtaa jo silloin kun kasasin konetta, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Tämän ostin blackfriday alennuksella, olisiko ollut ~90€ :o valmistusmaasta ei ole tietoakaan.


Viimeistelyn taso ei ole päätä huimaavaa :buck2:




Öljypohjan irrottaminen on aina yksi savotta.


Vanha pumppu, en muista kuollaksenikaan, olivatko nämä jäljet näkyvillä jo aiemmin vai ovatko ne nyt tulleet.


Uuden pumpun myötä paine nousi - puolisen baaria. Sitten keksin koittaa toista mittaria ja katsoa mitä se sanoo. Kylmällä koneella toinen mittari näytti ~7bar.
Selvästikään aftermarket paineanturi ja Volvon alkuperäinen mittari eivät juttele täysin samalla aallonpituudella. Öljynpaineet siis ovat kunnossa, jos ovat edes puolet tuosta seitsemästä baarista niin se riittää :)

Madallusjousien myötä vakio panhard tanko tytöntää taka-akselia oikealle. Tätä korjaamaan ostin tämän Vpartsin alumiinisen säädettävän panhard tangon, hintaan 176€.


Väri piti muuttaa heti kättelyssä mustaksi. Se olikin pienin murheista. Kun koitin asentaa tankoa, ei sitä saanut paikoilleen.


Tanko oli lyhyimmillään lähes kaksi senttiä liian pitkä.


Onneksi lyhentäminen on helppoa, tämän verran pätkäsin pois että sain tangon istumaan.
Sain nyt myös taka-akselin istumaan kutakuinkin auton keskilinjalle.
En tiedä mihin tarkoitukseen tämä tanko on tehty jos se ei sovi lyhentämättä madallettuun 240:iin ja vakio alustan kanssa tällä ei tee mitään.
Ehkä IPD:n tanko olisi parempi vaihtoehto :-X en voi näin suoriltaan suositella tätä jos ei ole valmis muokkaamaan tankoa sopivaksi.


Mitä muuta? Bensapumpun vaihdoin uuteen Boschiin (pääpumppu joka tuottaa paineen), vanha piti vähän meteliä, ehkä olikin aika siirtää se eläkkeelle. Uusi pumppu oli huomattavasti ohuempi ja vanha teline pitää sitä joten kuten paikoillaan. Onhan se kummastakin päästä letkuilla kiinni ;) Vaihdelaatikon öljypohjan otin irti ja vaihdoin suodattimen sekä vuotavan tiivisteen. Se vuotaa edelleen, eipä noita korkkitiivisteitä taida saada pitäviksi millään. Takapönttö oli ottanut itseensä tiesuolasta ja siihen oli ilmestynyt ruostetäpliä, sen päälle suihkautin uuden kerroksen maalia ja putkiston vuotavat liitoksen sain tukittua nyt paremmin - kuva. Sisutaan vaihdoin pari oikean väristä pisteosaa. Minttu on katsastettu 15.7. ainut mistä katsuri huomautti suullisesti, oli 'öljyvuoto moottorin ja vaihdelaatikon välistä'. 20.7. kävin foorumin miitissä Hämeenlinnassa, unohdin itse tyystin ottaa kuvan todistusaineeksi, mutta onneksi kuvatopicista löytyy pari kuvaa :D Pellin alla riitti kävijöitä, jos oikein kuulin niin joku sanoi tiivistetysti että 'miksi kukaan jättäisi k-jetin Volvoon' V:>

Minttu pestynä ja vahattuna valmiina miittiin *W->



240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #406 : 19.09.2024, 21:47:37 »
Viime vuoden lopulla ostin Black Friday alennuksella tämmöisen 850R:n spoilerin SCStylingiltä. Ensisovittelua maaliskuulta.


Sitten kelataan muutaman viikon taakse.


Siipi tulee sivuilta kiinni takaluukkuun mukana tulevilla rosterikiinnikkeillä, siivessä on kunnon kierteet valmiina.
Kuvassa näkyy rautalankaa jolla vedetään keskijarruvalon johdot.


Siipi valmiina, maalasin sen korin sävyyn ja tuon "lipan" muovinmustalla.
Siipi käy suoriltaan kiinni 240:iin mikä oli mukava yllätys.


Keskellä olevaan korotukseen tein kumista välikappaleen.






Joskus aiemmin sanoin että tähän autoon ei tule keskijarruvaloa, mutta onhan tämä ihan päheä 8)
Siiven mukana tuli kirkaslasinen jarruvalo mutta se nyt on ihan ruma.



240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

 

RallyBaron  Samppasport