KL-varaosat  Race.fi

V70, 2.5T, 2005 apukuskin puoli "pimeä"

  • 17 Vastauksia
  • 3796 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
V70, 2.5T, 2005 apukuskin puoli "pimeä"
« : 15.05.2020, 13:42:15 »
Omaan makuuni ollaan jännän äärellä. Taustana on tilanne alkuvuodesta, jossa yhtäkkiä mittaristo ja CCM paneeli pimenivät tyystin. Sulake oli palanut. Uusi sulake paloi samointein kun sellaisen vaihtoi. Irrotin mittariston, en löytänyt vikaa, vaihdoin sulakkeen ja nyt kaikki on toiminut mallikkaasti. Joku outo haju ilmestyi mittariston pimenemisen yhteydessä mutta se ei ole ilmennyt uudelleen. Ajattelin ,että kaikki toimii mutta seuraavia asioita on selvinnyt apukuskin puolelta, jonka vuoksi niitä ei ole itse tullut huomattua.

-Apukuskin penkinlämmitin ei toimi, valot kylläkin syttyvät CCM paneelissa. (ei sähköpenkki)
-Apukuskin puolella lämmöt ei säädy eikä oikeastaan puhallakaan mitään. Ilmavirta on todella pieni ja kädellä kokeiltuna tuntuu haalean lämpimältä, riippumatta mitä CCM paneelista pyytää.

Kuskin puolella siis penkinlämmitin toimii ja lämmöt säätyvät, tulee kylmää ja lämmintä. Onko tässä nyt kyseessä CEM vika vai mistä pitäisi lähteä setvimään? CCM paneelissa kaikki valot sun muut pelittää, eli viat huomaa tällä hetkellä vain aistinvaraisesti jos istuu apparin paikalla.

VIDA:n päässä ei ole vielä käyty, enkä tiedä koska sinne pääsenkään, niin kyselen nyt alustavia ajatuksia josko jollakin ideoita olisi.
« Viimeksi muokattu: 25.05.2020, 17:57:39 kirjoittanut Rusty »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8203
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70, 2.5T, 2005 CEM vikako?
« Vastaus #1 : 15.05.2020, 14:13:35 »
Joskus viallinen penkinlämppärin ohjainboksi penkin alla sotkee LIN-väylän ja samalla lämmönsäädön. Johdot irti boksista ja koodien nollaus auttaa lämmönsäätöön jos siitä johtuu. Toisella boksilla korjaantuu penkinlämppärikin. Koodinluku kertoo mikä on tilanne.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, 2.5T, 2005 CEM vikako?
« Vastaus #2 : 15.05.2020, 14:32:30 »
Penkin alla on kaksi boksia. Millä sen tunnistaa, kummasta pitäisi piuhoja irrottaa?

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3576
Vs: V70, 2.5T, 2005 CEM vikako?
« Vastaus #3 : 15.05.2020, 14:46:57 »
Penkin alla on kaksi boksia. Millä sen tunnistaa, kummasta pitäisi piuhoja irrottaa?
Se toinen taitaa olla vahvistin. Heitä Googlen kuvahakuun "pa-200 volvo", niin tulee kuvia tuosta vahvistimesta.

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, 2.5T, 2005 CEM vikako?
« Vastaus #4 : 15.05.2020, 14:56:29 »
Kiitti jätkät! Sillähän se selvisi ja tulee apparin puolelle ilmaakin nyt. Uutta boksia vaan tilaamaan, jos se penkin lämpeäminen ratkeaisi sitten samalla. Olisiko sitten se mittariston pimeneminen ja sulakkeen palaminen voinut johtua tuosta kyseisestä boksista, että siellä on jotakin mennyt oikoseen/vast? Toki se tuskin sitä ihmeellistä hajua selittää, joka tuntui tulevan ilmanvaihdon mukana.

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, 2.5T, 2005 CEM vikako?
« Vastaus #5 : 17.05.2020, 18:03:43 »
Taisi tulla tehtyä hätiköity diagnoosi. Vika on itseasiassa edelleen päällä. Jos puhallusnopeutta säätää käsin isommaksi, puhallus voimistuu myös apparin puolella. Lämpötila ei silti muutu. Automaatti asennossa apparin puoli puhaltaa hyvin vaikeasti sellaista haaleaa ilmaa. Penkinlämmityksen kaapelit ovat irti apparin penkistä.

Pitäisikö alkaa CCM paneelia epäilemään?
« Viimeksi muokattu: 17.05.2020, 18:05:36 kirjoittanut Rusty »

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, 2.5T, 2005 apukuskin puoli "pimeä"
« Vastaus #6 : 25.05.2020, 17:22:54 »
Nostanpa aihetta uudelleen ylös koska lisää asioita on tullut selviteltyä. Olen ihmetellyt autoa nyt jo jonkin aikaa mutta en ole tullut yhtään viisaammaksi. Apukuskin puolella ei tosiaan lämmöt säädy eikä toimi penkinlämmitin. Irroitin hanskalokeron jonka takaa löytyi kolme moottoria. Kolmesta moottorista ylin vaikuttaa olevan ainoa joka tekee jotain, kun hallintapaneelin säätimiä käyttää. Irroitin kahden alemman moottorin piuhat ja sain niistä lukemaksi n. 12v, sähköä siis tulee. Alemman vasemman moottorin vivustoa käsin liikuttaessa lämmöt vaihtelevat apukuskin puolella mutta moottori vaikuttaisi olevan pimeä. Alemman oikean moottorin tehtävä ei ole minulla selvillä. Kumpikin moottori liikkuu kun niitä vääntelee käsin.

Toisena oireena on, että apukuskin penkki ei lämpiä. Ohjainboksi on vaihdettu uuteen mutta tällä ei ollut vaikutusta. Mittailin piuhoja tämän sivuston ohjeiden mukaan (https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=43997). Tulokseksi sain, että penkille tulee n. 14v. Vastuksille menevien kaapeleiden tulos oli se, että yleismittarin diodimittaus piippaa, joten yhteys on mutta vastusmittauksella vastuksiksi tulee selkänojalle sekä istuimelle vain noin yksi ohmi.

Millehän tässä pitäisi alkaa? VIDA lukuun yritän päästä mutta sinne ehtimiseen menenee vielä muutamia viikkoja.



Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, 2.5T, 2005 apukuskin puoli "pimeä"
« Vastaus #7 : 29.06.2020, 14:17:50 »
Vida lukua en ole päässyt tekemään mutta jokin boschin testeri osasi kertoa seuraavat asiat. Koodeina:

DD16 Ilmavirran säätöläpän moottori - Ei kommunikaatiota
DD21 LIN dataväylä - Signaali häiriintynyt

Oireena siis se, että apukuskin puolella ei säädy lämpötila, penkinlämmitin ei toimi, sisäkierto ei toimi. Oletuksenani on, että apukuskin lämmönsäätöläpän moottori on kaput, joka lienee syytä uusia. Tuleeko muille ajatuksia mieleen tilanteesta? Voiko yksittäinen moottori kaataa koko lin väylän?

Taustalla on tilanne, jossa yllättäen kabiiniin tuli erikoinen haju, vähän kuin jokin sulaisi/käryäisi. Mittaristo ja CCM paneeli menivät pimeäksi koska sulake paloi ja paloi vielä pari kertaa sen jälkeen välittömästi kun uuden laitoin. Nyt sulake on pysynyt ehjänä mystisesti.
« Viimeksi muokattu: 13.07.2020, 18:21:06 kirjoittanut Rusty »

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, 2.5T, 2005 apukuskin puoli "pimeä"
« Vastaus #8 : 13.07.2020, 18:18:17 »
Harjoitan tässä sitten vaikka yksinpuhelua jos ei muuta. Kokeilen kepillä jäätä tuleeko jollekin ideoita. Viimeisimpänä nyt tilasin purkuautosta apukuskin puoleisen lämmönsäätöläpän moottorin. Laitoin sen paikoilleen mutta mikään ei tilanteessa muuttunut. Kyseinen moottorihan on LIN väylässä niin kysymys joka nousi mieleen on, että palautuuko LIN väylä häiriöstä itsekseen kun mahdollinen viallinen komponentti vaihdetaan uuteen vai vaatiiko käynnin VIDA:n/vast. päässä? Mahdollistahan tietysti on, että purkuautosta otettu osakin on viallinen mutta uuden osan maksaessa 150e, en ole vielä kehdannut huvikseni tilata ja kokeilla, että auttaisiko se.

Poissa Ryde85

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, 2.5T, 2005 apukuskin puoli "pimeä"
« Vastaus #9 : 13.07.2020, 18:29:36 »
Vidalla tai jollakin hyvällä testerillä pitää ajaa se ilmastoinnin säätöläppien kalibrointi.

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, 2.5T, 2005 apukuskin puoli "pimeä"
« Vastaus #10 : 13.07.2020, 18:42:01 »
Nojuu, sehän on selvä. Lähinnä ihmettelen sitä, että mikään ei muuttunut sen moottorin vaihdon jälkeen, eli penkin lämmitys ei toimi, sisäkierto ei toimi eikä se "uusi" moottori tee mitään. Oletin siis, että se reagoisi käskyihin jotenkin ja kalibrointiin olisinkin sen jälkeen mennyt. Kysymys on siis se, että pitäisikö väylän toipua itsekseen siten, että vaihdettu moottori alkaisi toimia, joskin tietysti ei tietäisi omaa paikkaansa/asentoaan ja vaatisi kalibroinnin?

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, 2.5T, 2005 apukuskin puoli "pimeä"
« Vastaus #11 : 04.10.2020, 10:58:17 »
Nostan aihetta uudelleen esille, jos jollekin tulisi ideoita. Vika ei ole vieläkään selvinnyt, eli edelleen on apukuskin puoli ns pimeä. Apukuskin penkinlämmitin ei toimi, sisäkierto ei toimi eikä lämmöt säädy apparin puolella. Hanskalokeron takana on neljä moottoria, joista tosiaan vain yksi toimii ja se on moottori, joka säätää puhallusta ylös, keskelle ja alas. Vikakoodit ja tehdyt toimet lukee aikaisemmin tässä ketjussa.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3372
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, 2.5T, 2005 apukuskin puoli "pimeä"
« Vastaus #12 : 04.10.2020, 11:14:44 »
Kyllä se vaatii vidan että saa kunnolliset koodit ja kalibroinnin tehtyä. Mutta jotain sieltä nyt on kärvähtänyt jos kerta palaneen hajua ja käryä on syntynyt..

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, 2.5T, 2005 apukuskin puoli "pimeä"
« Vastaus #13 : 19.06.2021, 18:05:12 »
Nostan aiheen esille koska viimeinkin ongelma on ratkennut ja jos tämä vaikka jotain toista auttaa. Kertauksena bosch lukijalla saadut vikakoodit olivat:
0040 (ilmanlaatuanturi)
DD16 (ilmavirran säätömoottori, ei kommunikaatiota)
DD21 (LIN dataväylä, signaali häiriintynyt)

Ongelma oli todella mystinen. Apukuskin penkinlämmitin ei toiminut, kuten ei myöskään apukuskin lämpötilansäätö eikä sisäilman kierrätys. Ongelmaa edelsi tilanne, jossa sisälle tuli palaneen hajua, jonka jälkeen pimeni mittaristo sekä lämmönsäätöpaneeli ja sulake paloi. Tarkistin lin kaapeloinnin ja kaikki oli ehjää siltä osin mitä pystyi tarkastamaan. Ilmanlaatuanturin poistaminen ei auttanut. Viimeisenä kokeena katkaisin ilmanlaatuanturin LIN kaapelin. Tämä ratkaisi ongelmat ja kaikki laitteet lähtivät toimimaan. Ilmeisesti LIN kaapeli ilmanlaatuanturille on oikosessa jostain mistä ei pääse näkemään.

Poissa Volsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, 2.5T, 2005 apukuskin puoli "pimeä"
« Vastaus #14 : 20.06.2021, 00:02:04 »
Jostain lukenut, että ilmalaatuanturin vika osaa aiheuttaa CCM:n sekoilua.
Itsellä myös heitti vikakoodia tästä ja tulipahan testiksi sitten tilattua Kiinasta tähän uutta tilalle, kun halvalla sai.
VAG:ssa on käytetty tätä samaa anturia ja löysin aliexpressistä kyseisen tilalle.
Tilasin ja yllätyin, että tämä osa jopa toimii. Nykyään vetää sisäkierron päälle, kun esim. tuulilasipesunestettä heittää ikkunalle.

Tuulilasin pyyhkimien sulkien irrottamiseen tarttee ulosvetäjän. Samalla myös tulee puhdistettua pienempi vesikaukalo, joka kerää tuulilasilta tulevan veden. Itsellä puhaltimen puolelta saissee täynnä.
Linkki osaan alista tässä.
https://www.aliexpress.com/item/1005001809109754.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.6fe860b7WRMTtR&algo_pvid=129c4561-99e5-4a98-9d12-46b69c9f8f74&algo_exp_id=129c4561-99e5-4a98-9d12-46b69c9f8f74-0

EDIT
Tässä kävi se perinteinen, kun kehuskelin toimintaa, niin nytpä se anturi päätti hajota :-\ Noin 3 kuukautta se kestikin.
Ei jatkoon.

Mutta VW:n osanumerolla 1K0907659 oleva anturi passaa myös volvoon.
« Viimeksi muokattu: 27.06.2021, 21:38:02 kirjoittanut Volsa »
S80 2.5T AWD VM. 2004. Only E85 by JC Performance.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron