Speksit
•Volvo 740 GL
• B230f + M47
•VM -88
•mittarissa jotain 550-600tkm väliltä, pysähtynyt lukemaan 535000
•varusteita ei juuri mitään. Ikkunatkin hankaussähköllä. Vakkarin tähän asensi edellinen omistaja, toimii erinomaisesti.
•muuta ”hifistelyä” mm. Spoileri, snowcap, moottoritilan valo, nahkadamaski, original tupakkimuovit edesä ja takalasin aurinkoverho.
142 koettua jälleen yksi moottoririkko täytyy sen antaa hetken aikaa hautua uusia suunnitelmia varten. Pitkään oli mielessä pyörinyt ihan oikean käyttöauton osto, kun käyttöautona on ollut vähän mitä milloin sattuu, aina kun mahdollista 142 ja muuten tähdellisiä.
22.5.2020Asiaan. Perjantai-iltana tuttu laittoi viestiä, että nyt olisi 740 jouten. Ei siinä sitten kauaa mennyt kun hierottiin kaupat ja auto lähti omaa tallia kohti. Auto oli siis entuudestaan itselle jo tuttu. Päässä oli heti valmiina visiot mitä itse haluan autolle tehdä jotta sen voi ns tuntea omaksi (autoa kun ei voi suoraan vain hankkia että se tuntuisi omalta

)
Ajoin oikeastaan suorinta reittiä tallille heti työstämään. Aloitin homman myllytyksellä. Kävin koko auton läpi 2-3 steppinä. Ulkonäkö parani kertaheitolla, tosin vieläkin jäi suuri määrä naarmua, hologrammia yms mutta ei mahda mitään, rupeaa olemaan jo sen verran vanha maalipinta ja muutenkin siellä täälä ruostetäpliä. Myllytyksen jälkeen vahasin koko auton collinitella ja kiillotin kromiosat. Koko prosessiin meni aikaa n. 9-10h
Samalla maalasin mukana tulleista kirkkaista vilkuista alareunat hopeaksi (aiemmin mustat) ja asentelin ne paikoilleen.
Huono kuva, mutta ostokunto:

Ensimmäinen ajokerta

Maalipinta myllytyksen jälkeen


23.5.2020Lauantaina muutaman tunnin unien jälkeen homma jatkui ja tiedossa oli kattoverhoilun vaihto. Tässä ei ollu perinteistä ongelmaa, että verhoilu olisi roikkunut vaan ongelma oli aivan toisenlainen


Olipahan työmaa, joutui purkamaan paljon enemmän kuin aluksi ajattelin, että sai uuden verhoilun ehjänä paikoilleen.

Hyvä tilaisuus imuroida kaikki törky matoilta ja väleistä mihin ei muuten pääse käsiksi

Sisusta putsauksen ja kattoverhoilun vaihdon jälkeen





03:00 Aamulla kun ei muutakaan ollut niin nahkadamaskin hoitoa
23.5.2020Tänään hain ihan perus huoltoon tarvittavat osat. Tulpat NGK, öljynsuodatin volvo original, Castrol magnatec 5w40 öljyt moottoriin ja vaihdelaatikkoon samaa törkyä, ilmansuodatin mallia halvin motonetista. Lisäksi hankin myös Autoglymin bumper & trim geliä.
Vaihdettuani öljyt, tulpat ja ilmansuodattimen käsittelin kaikki listat, peilit, puskurit ja osan moottoritilan muoviosista tuolla em. aineella ja kyllä tulikin puskureista yms aivan uuden näköiset. Kestosta en vielä osaa sanoa mitään. Samalla hioin ruosteisen vetokoukun ja maalasin sen mustaksi. Jakoremmi tähän vaihdettiin kaverin kanssa viime syksynä.



Yleisilme

Moottoritilaa en vielä ehtinyt siistimään sen enempää kuin pesu, vahasin venttiilikopan, kiilloitin kirjaimet ja käsittelin osan muoveista mm. Flektin tunnelin, ilmansuodattimen kotelon jne. Tuolla bumper&trim gelillä.

Kiitos kaikille jotka jaksoi lukea tänne asti. Tämän on (toivottavasti) tarkoitus olla enemmän ”huoltomuistio” tyyppinen, koska paljoa tälle ei tule tapahtumaan tai myöskään kaikki tässä ei ole priimaa tai virheetöntä koska kyseessä on siis käyttöauto.
To do:•matkamittarin korjaus. Varaosamittaristo löytyy jo
• sisustaan pilarin muovit uudet. Suurin osa riekaleina ja teipattu kasaan
•sisustaan ylimääräisiä prässäily osia mm. Kolikkolokero ja kynäteline
• vanteiksi tod näk. hydrat. Polarikset jos jostain vain löytyisi järkihintaan, mutta ovat ehkä turhan haluttuja ja hinta kivunnut taivaisiin
•hyvällä maulla matalammaksi jolloin käyttömukavuus säilyy vielä. Ehdotuksia otetaan vastaan.
•lisävarusteiden hankkiminen, alkuun nyt ainakin sähkölasit. Kaukosäätöinen keskuslukituskin voisi olla mukava.
• lisävalot lähtee kesän ajaksi jossain vaiheessa, noiden talmujen kanssa en vielä ole päässyt lopputulokseen jääkö ne vai lähteekö. Lisävalojen kanssa sopivan panssarivaunumainen lookki mutta ilman lisävaloja voi olla liian silmään pistävät. Aiemmin vihasin niitä yli kaiken, mutta vähän ehkä oppinut pitämään niistä

Lisää tulee kun joutaa tehdä. Nyt lähinnä huolettomia kilometrejä.