Carcom Oy  Elekma

Vapinaa ja remonttia v70 2,5T autom 2003

  • 9 Vastauksia
  • 2064 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa carrillo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vapinaa ja remonttia v70 2,5T autom 2003
« : 30.05.2020, 17:39:27 »
Sepä saattoi löytyä vapinan aiheuttaja kun vaihoin jarrulaikat eteen ja ryömin tun rojun alla. Vaihdelaatikon poskilaakeri tuntuu löysältä. Kun otan vetarin murikasta kiinni niin saan taivutettua vetarin sisäpäätä ( laatikkoon menevää boori osuutta) ylös alas eteen taakse joitakin millejä. Tuonhan ei pitäisi liikkua kuin hieman akselin suuntaisesti. Kuinkas iso savotta tuosta laakerin vaihdosta syntyy,,,onko aski tiputettava irti vai onko tuo laakeri stefan alla ulospäin irroitettavissa. Kunnon järäytyskuvaa en löytänny mistään. Miin ja ne vetarit on uudet eli niissä ei ole välystä.

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapinaa ja remonttia v70 2,5T autom 2003
« Vastaus #1 : 30.05.2020, 21:49:24 »
Tässä kaveri pistää päreiksi AW 55-51 laatikon ja sieltähän ne poskilaakeritkin löytyy.
https://www.youtube.com/watch?v=PrAe4XBzENc
Onko eri laatikko kuin sulla ?
« Viimeksi muokattu: 30.05.2020, 22:21:50 kirjoittanut vikki »

Poissa carrillo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapinaa ja remonttia v70 2,5T autom 2003
« Vastaus #2 : 31.05.2020, 09:18:45 »
Sama aski. Taisi just mennä poskilaakerin vaihtoinnostus ohi. Ei kyllä ala vanha-ukko tolskaamaan tuon kanssa vaikka ihminen tuonkin on tehny. ???

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapinaa ja remonttia v70 2,5T autom 2003
« Vastaus #3 : 31.05.2020, 10:09:58 »
Helppohan tuo on hajottaa, mutta kasaus laakerien simmien kanssa puljaaminen ei ole heikkohermoisen juttu. Käytettyä kannattaa katella, jos aiot vaihtaa. Minkäväriset öljyt laatikossa ?

Poissa VolvoTohtori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapinaa ja remonttia v70 2,5T autom 2003
« Vastaus #4 : 31.05.2020, 23:51:08 »
Sepä saattoi löytyä vapinan aiheuttaja kun vaihoin jarrulaikat eteen ja ryömin tun rojun alla. Vaihdelaatikon poskilaakeri tuntuu löysältä. Kun otan vetarin murikasta kiinni niin saan taivutettua vetarin sisäpäätä ( laatikkoon menevää boori osuutta) ylös alas eteen taakse joitakin millejä. Tuonhan ei pitäisi liikkua kuin hieman akselin suuntaisesti. Kuinkas iso savotta tuosta laakerin vaihdosta syntyy,,,onko aski tiputettava irti vai onko tuo laakeri stefan alla ulospäin irroitettavissa. Kunnon järäytyskuvaa en löytänny mistään. Miin ja ne vetarit on uudet eli niissä ei ole välystä.

Itse katsoin samaa omassa, mut kyllä ne on luonnostaan melko löysät, omassa silmällä jopa 3mm...kuitenki
laakereiden yleisin oire on vonkuminen...

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10146
  • Teiden tukko
Vs: Vapinaa ja remonttia v70 2,5T autom 2003
« Vastaus #5 : 01.06.2020, 04:14:25 »
Itse katsoin samaa omassa, mut kyllä ne on luonnostaan melko löysät, omassa silmällä jopa 3mm...kuitenki
laakereiden yleisin oire on vonkuminen...

Sama. Omassa autossa kuskin puoleista vetaria irrottaessa ihmeteltiin melko suurta välystä poskilaakerissa. Ei kuitenkaan vuoda öljyä eikä ravistele. ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapinaa ja remonttia v70 2,5T autom 2003
« Vastaus #6 : 01.06.2020, 18:55:47 »
Nyt jo pistää vähän ihmettelemään tuo löysä, eli eikö sitä oikeasti tarvi simmata ? Ite en ole vielä purkanut, mutta tähän asti kaikki vastaavat on pitänyt säätää simmirenkailla ? Annoinko virheellistä tietoa tuossa edellä ? Vasta testasin omassa ja siellä ei ole löysää niinpaljon, että huomaisi välystä, mutta stefan p**le siellä silti tiputtaa oikealla puolen. Ainoa löysä on tripodyssa ja sitäkin niin vähän, että juuri tuntuu. (kuuluu asiaan).

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
Vs: Vapinaa ja remonttia v70 2,5T autom 2003
« Vastaus #7 : 02.06.2020, 17:52:34 »
Ei aiheuta vapinaa poskilaakerit, niissä kuuluu olla pieni välys (maljakosta heiluttamalla). On kuitenkin halkaisijaltaan niin pieni tuo sisäpää, että pitäisi olla täysin morjens, jotta alkaisi koria vapisuttamaan. Ja tässä tapauksessa ampuisi stefan hajalle. Joskus samaa asiaa spekuloinut...

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapinaa ja remonttia v70 2,5T autom 2003
« Vastaus #8 : 02.06.2020, 18:41:39 »
Kartiorullan välys on niin pieni, että sitä on vaikea havaita käsin liikuttelemalla. Juuri siksi ihmettelen, että jossakin laakerissa on selvä välys ja ei ongelmia. Totuus on se, että jos siellä on reilusti löysää, niin laakeri ei kulje enää oikeassa vierintäpinnassaan ja se hajoaa aika nopeasti. Se myös vaikuttaa rattaiden kosketuspintoihin, jotka ei ole enää optimaalisella kohdallaan ja koko laatikko kärsii siitä. Kiinnostas nyt kuulla asiantuntijan lausuntoa, jos jollakin on ajatuksia aiheesta. Voihan vaihdelaatikko olla tehty hieman eri tavalla ja laakerikin on aika iso.?

Poissa VolvoTohtori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapinaa ja remonttia v70 2,5T autom 2003
« Vastaus #9 : 02.06.2020, 21:40:26 »
Kartiorullan välys on niin pieni, että sitä on vaikea havaita käsin liikuttelemalla. Juuri siksi ihmettelen, että jossakin laakerissa on selvä välys ja ei ongelmia. Totuus on se, että jos siellä on reilusti löysää, niin laakeri ei kulje enää oikeassa vierintäpinnassaan ja se hajoaa aika nopeasti. Se myös vaikuttaa rattaiden kosketuspintoihin, jotka ei ole enää optimaalisella kohdallaan ja koko laatikko kärsii siitä. Kiinnostas nyt kuulla asiantuntijan lausuntoa, jos jollakin on ajatuksia aiheesta. Voihan vaihdelaatikko olla tehty hieman eri tavalla ja laakerikin on aika iso.?
Kaikki kosketuspinnat mitataan oikeaoppisesti mikrometreissä, kädellä toimiva mittaus on lähinnä suuntaa antava... vetopyörästössä on moottorilta tuleva paine joka pitää paketin tiukkana. Eli vetopyörästö ei ole pulteilla kiinni... Suuri väljyys vetopyörästössä mahdollistaa tehokkaan jäähdytyksen.
Ps. Tripoidin maljassa riittää todella pieni ylimääräinen väljyys että alkaa täristyttää, paikansin oman pitkän testailun jälkeen vasempaan tripoidiin vaihdoin koko akselin 100e "autodogg"ja ongelma korjaantui.

 

Proturbo  Autodiagnoosi