Teepä sillä paremmalla avaimella testi.
Laita "kulumaton" avain virtalukkoon, purista toimiva avain kulumattoman virta-avaimen yhteytyteen siten, että kummankin "kannat" ovat peukalon ja etusormesi välissä ja starttaa.
Jos lähtee käymään, niin kulumattomasta avaimestasi puuttuu (tai ei ole toimiva) käynnistyksen eston siru (transponderi). Voit vielä testata käynnistyksen uudelleen poistamalla toimivan avaimen ihan kokonaan auton
ulkopuolelle ja starttaamalla uudelleen. Jos hyrähtää pariksi sekunniksi sammuen heti, ajonestosiru puuttuu tai ei toimi.
Siru löytyy avaimen muoviosasta, kumpi avain sinulla nyt sitten onkaan käytössä:
Videon kohdasta 7:18
https://www.youtube.com/watch?time_continue=447&v=i-IJP1KhGWE&feature=emb_logoSivun ihan alapäässä:
http://www.projektit.biz/index.php/foorumi/projektit/240-volvo-s80Kertomuksestasi ei pääse selvyyteen, että onko siru seurannut avainta "lenksuun" vaihtuessa. Tämä siru on itse asiassa autosi hintainen ja sitä ei parane jättää koiran mutusteltavaksi. Koira virtalukkoon persuuksestaan teipattuna haittaa jo näkyvyyttä.
Edullinen keino välttyä sirullisen avaimen hommaamiselta, on ottaa siru irti siitä ainoastakin toimivasta avaimesta, teipasta se vaikka ratin suojakuoren sisälle virtalukon aivan viereen. Tämän jälkeen auto lähtee käyntiin millä tahansa sopivalla avaimella. Ajonesto on aina aktivoituna pois päältä sirun ollessa virtalukkoon integroidun tunnistinkäämin vaikutusalueella. Pelkän mekaanisen avainosan teettäminen on luokkaa "kymppi tai kaksi".
Jos tälläiseen ratkaisuun päädyt, niin ei välttämättä kantsi kylillä huudella, koska silloin "varas" tietää missä on helppo nakki. Toki malli ja ikä voi hieman laskea auton haluttavuutta. Vakuutusyhtiön kanssa voi syntyä kiistatilanne korvausmäärästä anastustilanteessa, koska ajonesto on ollut "likvidoituna".
Lisää juttua S80 Volvon avaimesta:
http://new.volvocars.com/ownersdocs/1999/1999_s80/99s80_05.htm#pg56