KL-varaosat  Race.fi

S70 TDI painetta jäähdytys järjestelmässä

  • 5 Vastauksia
  • 957 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
S70 TDI painetta jäähdytys järjestelmässä
« : 13.06.2020, 16:38:12 »
Huomasimpa seuraavanlaisen vian:

TDI tekee painetta jäähdytysjärjestelmään, mutta on ongelma poistuu kun laittaa lämmoityslaitteen puhaltamaan lämmintä sisälle. Ongelma tulee takaisin, kun laittaa ilmastoinnin puhaltamaan kylmää.

Moottorin lämmöt ovat kokoajan normaalit.
Huomasin myös että flekti ei pyöri lainkaan, täyttyy sekin toki korjata, mutta ei kai vaikuta tähän kun lämmöt ei nouse.
Kokeilin toista paisarin korkkia, sama vika.
Öljyt ja jäähdytysnesteet eivät ole sekaisin.
Jäähdytysnestettä ei häviä.
Autossa on myös polttoainekäyttöinen lisälämmitin, joka tuskin toimii. Katkaisijaa en ole ainakaan löytänyt. Neste kuitenkin kiertä tämän kautta.

Onko raadilla ideoita mistä lähtisi purkamaan, vai onko paalaus kansipahvin vaihtoa tiedossa.
« Viimeksi muokattu: 13.06.2020, 20:51:07 kirjoittanut Ville- »

940TDIC '95 ajossa , V70 D3 '11, 760GLE B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89 (projekti...), Saab 900 '88 (ajossa)
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88, V70 '03 D5, S70 '98 TDI

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
Vs: S70 TDI painetta jäähdytys järjestelmässä
« Vastaus #1 : 13.06.2020, 20:49:09 »
Kävin vielä ajamassa tuolla, ja edelleen näyttää siltä, että toimii hyvin kun on lämmönsäätöpanelissa hanikat punaisella.
Näissähän ei kuitenkaan ole erillistä lämppärinhana, kuten takavetoisissa?  ??? Eli neste kiertäisi lämppärikennon kautta koko ajan?
Otin nyt illalla vielä termostaatin irti ja sieltähän löytyi originaali Wahler vuodelta 1996...
Keitin sitä kokeeksi kattilassa ja se näytti aukeavan vähän n. 87 °C ja kokonaan oli auki pitkälle yli 90 °C.

Taidan nyt kokeilla kuitenkin uutta termaria, vaikka olen hieman skeptinen sen suhteen...

Kaikki vinkit ja mutuilut ovat tervetulleita  :)

940TDIC '95 ajossa , V70 D3 '11, 760GLE B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89 (projekti...), Saab 900 '88 (ajossa)
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88, V70 '03 D5, S70 '98 TDI

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1095
  • www.vrcf.fi
Vs: S70 TDI painetta jäähdytys järjestelmässä
« Vastaus #2 : 14.06.2020, 11:45:21 »
Onko paine mielestäsi liiallinen, vai meniskö kuitenkin normaalin piikkiin kun pikkupaine siellä kuuluukin olla kuten varmasti tiedätkin. Ilmastoinnin käyttö lisää koneen "lämpörasitusta" koska kylmennystä käytettäessä jähdyttimen edessä oleva ilmastoinnin lauhdutinkenno on lämmin ja sitämukaa syö moottorin jäähdyttimen tehoa kun jäähdyttimelle tuleva ilman on jo valmiiksi lämmitetty.
Flektin pitäisi lähteä pyörimään suht nopeasti jos ilmastointi on päällä, ilmastoinnin pyynnöstä jotta lauhdutin jäähtyisi.

Jos esim ylävesiletku on kivikova, eikä vain "pinkeä" niin painetta voisi olla liikaa.
« Viimeksi muokattu: 14.06.2020, 11:47:18 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
Vs: S70 TDI painetta jäähdytys järjestelmässä
« Vastaus #3 : 14.06.2020, 13:16:20 »
Kiitos vastauksesta. Hommataan ehjä flekti ja ihmetellään lisää.
https://aijaa.com/15qwyR

Ei tuo kuitenkaan normaalia ole. Video ehkä selventää.

940TDIC '95 ajossa , V70 D3 '11, 760GLE B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89 (projekti...), Saab 900 '88 (ajossa)
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88, V70 '03 D5, S70 '98 TDI

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
Vs: S70 TDI painetta jäähdytys järjestelmässä
« Vastaus #4 : 14.06.2020, 20:06:07 »
Ongelma poistui kun sai toimivan flektin.
Edelleen ihmetyttää kun ei mittarissa lämmöt noussut.

940TDIC '95 ajossa , V70 D3 '11, 760GLE B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89 (projekti...), Saab 900 '88 (ajossa)
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88, V70 '03 D5, S70 '98 TDI

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1095
  • www.vrcf.fi
Vs: S70 TDI painetta jäähdytys järjestelmässä
« Vastaus #5 : 14.06.2020, 21:27:03 »
Onkohan tämä Volvonkin mittari sellainen joka näyttää aina normaalia vaikka koneen lämmöt vähän kohoaakin, eräissä muissa merkeissä on näyttö hidastettu niin että saa olla todella kuuma ennenkuin alkaa viisari nousemaan normaalista. Tämä siksi ettei Pertti Perusautoilija hätäänny vaan ajelee tyytyväisenä ruuhkassa. Tästä seuraava askel onkin tämä nykyinen "nyt kiehun"-varoitusvalo.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

 

Elekma  Autoracing