Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 - D5 Vapaalla ravistaa?

  • 17 Vastauksia
  • 18001 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
V70 - D5 Vapaalla ravistaa?
« : 26.12.2010, 11:39:31 »
Eli Auto V70N

Kun vaihde on päällä ei ajossa tunnu ylimääräisiä ravistuksia vaan kun rullaa vapaalla niin aivan kuin oikeasta(?) etupyörästä tuntuisi tulevan tärinää? Jos pyörä olisi epätasapainossa niin luulisi tärinän tulevan myös vaihde päällä ?
« Viimeksi muokattu: 30.12.2010, 11:07:33 kirjoittanut v6omega »

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Vapaalla ravistaa?
« Vastaus #1 : 26.12.2010, 19:12:18 »
Eli Auto V70N

Kun vaihde on päällä ei ajossa tunnu ylimääräisiä ravistuksia vaan kun rullaa vapaalla niin aivan kuin oikea(?) etupyörästä tuntuisi tulevan tärinää? Jos pöyrä olisi epätasapainossa niin luulisi tärinän tulevan myös vaihde päällä ?
Vetoakselin sisäpää, ja/tai, sekä etupään puslat.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 486
Vs: Vapaalla ravistaa?
« Vastaus #2 : 26.12.2010, 20:03:50 »
Kannattaa tsekata myös pyöränlaakeri.
V60 T8 -19

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapaalla ravistaa?
« Vastaus #3 : 30.12.2010, 10:37:21 »
Eli Auto V70N

Kun vaihde on päällä ei ajossa tunnu ylimääräisiä ravistuksia vaan kun rullaa vapaalla niin aivan kuin oikeasta(?) etupyörästä tuntuisi tulevan tärinää? Jos pyörä olisi epätasapainossa niin luulisi tärinän tulevan myös vaihde päällä ?

No niin, oikean puoleinen vetoakseli vaihdettu 2 v sitten ja tänään tärinää yritettiin  korjata vaihtamalla vasemman puoleinen vetoakseli: - ei vaikutusta, tärinä jatkuu (näkyy tämä kuvassa oleva osa maksavan yli 500 € Sinisellä...)


Link: http://picasaweb.google.com/lh/photo/GVC3ZVrYmdYbIplqCuKGGyimAROcofAwEbCHDhDFtnA?feat=directlink


Etupyörien laakerit todettiin ehjiksi.

Kyseessä on siis manuaalivaihteistoinen biili (D5, 200 tkm) ja tyhjäkäynnillä moottori kehrää ilman kolinoita tai muita sivuääniä joten kaksoismassavauhtipyörä ei liene kyseessä? 

Korjaamo ehdotti että jos ei vauhtipyörä niin moottorin alipaineella oleva tukikumi voisi olla syypää?

Autoa ajettiin nosturilla vaihde päällä ja tärinää ei ollut!!!

Alatukivarsien etummaiset vulkanoinnin ovat hiukan kärsineet vaan korjaamon mukaan välystä ei niistä löytynyt, ei myöskään muista nivelistä.

Aluvanteiden sovitusrenkaat  paikoillaan, samoin pyörien tasapainotus (ja renkaan rungossa ei myöskään heittoa)

Tärinä tuntuu koko korissa, ei vain ratissa ja tänään testasin siten että vaihdoin vapaalle ajossa ja nostin kierroksia, tärinä vähenee....
« Viimeksi muokattu: 30.12.2010, 14:50:59 kirjoittanut v6omega »

Poissa Jantunen

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 317
    • Sercap Huoltopalvelut Oy
Vs: V70 - D5 Vapaalla ravistaa?
« Vastaus #4 : 30.12.2010, 18:21:05 »
Itse olen huomannut saman tärinän nimen omaan kun on vauhtia ja laittaa vapaalle. Tärinä tulee kuvaan vasta kun kierrokset ovat tyhjäkäynti tasoa. Jos nostaa kierroksia niin tärinä häviää.

Toinen tilanne jossa tärinä tulee kuvaan on kun kiihdyttää (siis niin että kone alkaa vääntämään aivan oikeasti). Tämä tärinä tuli esille vasta teho-optimoinnin jälkeen.

Pohdinnan jälkeen olen päässyt siihen tulokseen, että vika voisi olla juuri tuo moottorin tukityyny. Eilen yritin kysellä paikalliselta varaosakauppiaalta onko niitä saatava tarvike osana ja hintaa, mutta vastaus oli ettei ole kuulemman koskaan edes kysytty aikaisemmin kyseistä osaa... Eli jos jollain on tietoa tuosta tukityynystä (siis hinnasta ja pitääkö ostaa alkuperäinen) on kaikki tieto tervetullutta
nyk. V70 vm.2003 D5 man xxxhv / 6xxnm
ex.   V70 vm.2004 D5 man
ex.   V70 vm.1998 D5252T

Poissa Jantunen

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 317
    • Sercap Huoltopalvelut Oy
Vs: V70 - D5 Vapaalla ravistaa?
« Vastaus #5 : 13.01.2011, 20:47:20 »
Eilen tuli hankittua uusi moottorin ylätukipusla, joka tuntui ainakin vaimentavan tuota tärinää kierrosten pudotessa tyhjäkäynnille.

Samoin tärinä moottorilla vedätettäessä vaimeni todella paljon.

Eli omassa tapauksessa totean vian johtuneen viallisesta moottorin ylätuen puslasta.
nyk. V70 vm.2003 D5 man xxxhv / 6xxnm
ex.   V70 vm.2004 D5 man
ex.   V70 vm.1998 D5252T

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapaalla ravistaa?
« Vastaus #6 : 18.01.2011, 22:28:46 »
No niin, oikean puoleinen vetoakseli vaihdettu 2 v sitten ja tänään tärinää yritettiin  korjata vaihtamalla vasemman puoleinen vetoakseli: - ei vaikutusta, tärinä jatkuu

Tänään käytettin Volle korjaamossa joka mainostaa olevansa Suomen ainoa vain volleihin erikoistunut paja.
Vieläkään ei tärinän aiheuttajaa ole löytynyt, välykset ok, jopa nyt testattu alipaineella toimivat moottorin tukikumit ja alipainepumppu, ei vikaa.


Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 - D5 Vapaalla ravistaa?
« Vastaus #7 : 18.01.2011, 22:48:31 »
Onko sitä moottorin oikeanpuoleista kumityynyä tarkasteltu, sehän on siellä moottorin alalaidassa, kiinni lohkossa ja toinenpää kiinni apurungossa, jotain geeliä tms. siellä taitaa olla sisällä.

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 - D5 Vapaalla ravistaa?
« Vastaus #8 : 30.01.2011, 18:02:00 »
Onko sitä moottorin oikeanpuoleista kumityynyä tarkasteltu, sehän on siellä moottorin alalaidassa, kiinni lohkossa ja toinenpää kiinni apurungossa, jotain geeliä tms. siellä taitaa olla sisällä.

Kaikki kumityynyt tarkistettu jo kolmanteen kertaan.
Kun vauhdissa sammuttaa moottorin ja ajaa vapaalla - ei tärinöitä joten tärinät tulevat moottorista. Kytkimen painallus ei muuta asiaa..

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 - D5 Vapaalla ravistaa?
« Vastaus #9 : 22.03.2011, 16:35:42 »
Kaikki kumityynyt tarkistettu jo kolmanteen kertaan.
Kun vauhdissa sammuttaa moottorin ja ajaa vapaalla - ei tärinöitä joten tärinät tulevat moottorista. Kytkimen painallus ei muuta asiaa..

No niin, nyt taas tuhlattu rahaa ja auto käynyt Espoossa volvokorjaamolla.
 
Syy on siis nyt tämän korjaamon mukaaan auton kaksoismassavauhtipyörässä (xxxxx €)


Enpä siis tuota vielä korjaa kun ajossa (ja tyhjäkäynnillä) auto toimii ok ilman kolinoita  ;D eli odotellaan vian pahenevan (ja rahavarojen paranevan)


Ulkomailta näkyy tuota vauhtipyörää saavan £414 + P&P http://www.eurocarparts.com/ecp/c/Volvo_V70_2.4_2002/p/car-parts/car-transmission/clutch-and-associated-parts/flywheel/?336660080&1&22019b353cc83c794d4f48f982ba471ea1ae0746&DMFW


Motonetista saa vauhtipyörän vain bens.malleihin - osa 84-2210 ja hintaa vain 899,90 € vai käykö tämä malli 84-2217 Volvo 2,4D 05-> 849.90 € (saldo 0 koko maassa)
« Viimeksi muokattu: 23.03.2011, 10:54:12 kirjoittanut v6omega »

Poissa kopeka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 - D5 Vapaalla ravistaa?
« Vastaus #10 : 08.04.2011, 17:49:59 »
Itse painin samaisen ongelman parissa S80 tdi:n kanssa, kuten moni muukin tässä aiheessa kirjoittanut, eli kun vauhtia on enemmän kuin 90km/h ja painaa kytkimen pohjaan, alkaa aivan älytön tärinä kun kierrokset tippuvat tyhjäkäynnin tasolle. Toisinaan tyhjäkäyntitärinä paikoillaan ollessakin on auton sisällä aivan liian suuri, joten konepuolelle tuntuisi viittaavan. Kolinoita tosin ei kuulu, vielä ainakaan. Kumityynyt ovat ehjät, ainakin näin eräs asentaja sanoi tarkastaneensa. Itselle tuli stressiaste täyteen, etenkin kun kytkinpoljin irroittaa yhä korkeammalta ja korkeammalta, joten laitoin tilaukseen Luk:n kytkin- ja vauhtipyöräasetelman.

Katsotaan saadaanko tärinät loppumaan 1500 euron sijoituksella.. >:(

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 - D5 Vapaalla ravistaa?
« Vastaus #11 : 08.04.2011, 20:42:07 »
kumityynyille menevien letkujen välissä on jonkinlainen venttiili jossa on kiinni sähköjohto, osa on ilmanputsarin kotelossa kiinni. toimiiko kys. osa oikein?
oikeanpuoleisessa vetonivelessä on tukilaakeri,  tämä saattaisi olla yksi tärinöiden aiheuttaja kun auto on liikkeessä?

Poissa kalkatin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 - D5 Vapaalla ravistaa?
« Vastaus #12 : 17.04.2011, 10:38:58 »
Minulle sanottiin jyväskylän siniseltä että tyhjäkäynnillä rullatessa oleva tärinä johtuu siitä että nuo 2 alipaineella toimivaa moottorin kumia menee kovaksi.Olivat sitä mieltä että tärinä on ominaisuus ei vika. :idiot2:

Poissa Mikiis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • Oulu
Vs: V70 - D5 Vapaalla ravistaa?
« Vastaus #13 : 20.04.2011, 21:32:52 »
Itselle tuli stressiaste täyteen, etenkin kun kytkinpoljin irroittaa yhä korkeammalta ja korkeammalta, joten laitoin tilaukseen Luk:n kytkin- ja vauhtipyöräasetelman.

Katsotaan saadaanko tärinät loppumaan 1500 euron sijoituksella.. >:(
[/quote]

Tuohan kuulostaa normi volkkarilta ;)
Nyk. Bmw E60 535d -05 386Hv/766Nm+E91 320d+ Tuikku optimoinnit
Ex.V70 D5 -02 tomaatti+joku lastu ,Kaksipaikkainen urheiluauto (pakettiauto) :D, ja S40 2.0 -97

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: V70 - D5 Vapaalla ravistaa?
« Vastaus #14 : 15.05.2011, 03:36:12 »
Millaisia ja missä kohtaa alipaineella toimivat kumit on ja onko ne kaikissa malleissa?  :o

 

KL-varaosat  Race.fi