Täällä kun aina on juttua ja itsekin etsinyt tietoa kuinka tuo regenerointi toimii. Milloin, missä tilanteissa ja kuinka usein oikein toimiva systeemi sen polton tekee.
On paljon harhaanjohtaavaa tietoakin tarjolla. Monesti voi lukea että oikein toimiva systeemi polttelee +1000km. välein yms.
Minulla oli työkaverilla VEA koneen kanssa ongelmia ja siitä sain kipinän katsoa kunnolla tuon oman toimintaa.
Olen nyt ajellut muutaman viikon ja 2000km. testeri kiinni väylässä.
115tkm. ajettu 2013 mallin D3 toimii jokseenkin näin:
Regenerointi käynnistyy aina hetken kestäneessä maantieajossa yli 26g nokikuormalla, mikäli moottori on käyntilämpöinen ja nopeus yli 60km/h.
Näillä kilometreillä poltto päättyy laskurin päästyä noin 5,5g nokikuormaan, mikä tarkoittanee suodattimeen kertyneen tuhkan määrää. Toisin sanoen. uudella tai nollatulla suodattimella tuo määrä lienee 0, eli kun autoon tulee kilometrejä, polttoväli lyhenee, kun tuon 26g ja polton päättymisen arvon väli kapenee.
Ajo-olosuhteista riippuen nokea kertyy ka. noin 5g/100km ja esim. minun autossa se tarkoittaa reilun 400km. matkaa. Tämä tapahtuu siis silloin kun maantienopeuksia on aina tarjolla kun tuo 26g on tulossa täyteen. Itsellä tämä toimii näin käytännössä jatkuvasti. Poltto kestää noin 15min. riippuen esim. kierrosluvusta.
Ilmam testeriä polton havaitsee kasvaneesta hetkellisestä kulutuksesta ja siitä, että se ei mene nollaan moottorijarrussa. Tämän havaittua kannattaakin heittää pienempää sisään, myös geartronicissa, että kierrokset pysyy siellä min. 2000. (menee sitä ilmaa löpön sekaan putkeen)
Sen verran olen etsinyt tässä lisäinfoa, että mikäli autolla ajetaan täysin nurkka-ajoa, seuraava nokikuorman raja on jossakin 30g tienoilla? ja jos se tulee täyteen, alkaa regenerointi heti kun moottori on normaalilämpöinen, ajo-olosuhteista riippumatta ja jos autolla edelleen ajetaan tyyliin 4km. pätkiä, eikä tämäkään onnistu, seuraava kynnys (ehkä 35g?)on ilmoitus "Hiukkassuodatin täynnä" ajotietokoneessa. Tällöin ohjekirja kehottaa lähtemään maantieolosuhteisiin niin pitkäksi matkaa, että ilmoitus häviää, eli regenerointi onnistuu niin paljon, että laskuri vähentää kuormaa riittävän alas.
Jos tämäkään ei onnistu, seuraava raja lienee lähempänä 40g ja tulee "xxxx vaatii huollon" - ilmoitus ja vaaditaan nollausta tai testerillä pakotettua regenerointia jne.
Sitten on se "pakkopoltto" - termi. Joka tarkoittaa sitä, että auto tekee regeneroinnin kilometriperustaisesti, esim. 1000km. ellei regenerointia ole tapahtunut, esim. väärää dataa antavien antureiden aiheuttamien liian vähäisten nokikuormien varalta.
Itselle on itse todettua faktaa vain tuo 26g 1.kynnys, mutta jatko on aivan loogista sekin.
Tämä voi olla turhaa tietoa monillekin, mutta itse tykkään olla perillä näistä.
Ilman setä sandelssia en ehkä olisi innostunut näitä havaintoja tänne edes julistamaan, mutta jos joku on miettinyt näitä juttuja, niin suunnilleen noin se logiikka toimii näissä.