Elikkäs Elikkäs... Tuli tuossa 3 viikkoa takaperin ajeltua isohkoon vesilätäkköön. Välittömästi tämän jälkeen auto ilmoitti "Moottori järj. vaatii huollon" ja tehot hävisivät, ei kiertänyt yli 3000 ja todella laiska. Auto parkkiin ja uusi startti noin tunti eteenpäin, ei lähde. Muutamia kertoja tuli starttailtua ja sittenhän se pörähti käyntiin saman "moottori järj. Vaatii huollon" ilmoituksen kera ja tehtot edelleen hukassa. Sopivasti oltiin tietenkin reissussa ja matkaa kotia about 450km. Tämä matka tuli ajeltua noin 80-90kmh kun ei yksinkertaisesti tehoja ollut ja sama ilmoitus edelleen koko matkan ajan. Kotia päästyä sammutin auton ja kokeilin uudelleen startata, toimi kuin unelma ja ilmoitukset loisti poissa olollaan.
Seuraavat 2 viikkoa auto toimi kuin aikaisemminkin kunnes nyt viikko takaperin sama vika ilmaantui vesisateella. Auto "hyytyi" liikennevaloihin ja ilmoitus "moottori järj. Vaatii huollon" ilmestyi näyttöön. Hetken starttailtua auto taas käynnistyi muttei kiertänyt yli 3000rpm. Aikani kaasua huudatettua auto ikäänkuin "aukesi" ja toimi taas pienen hetken normaalisti. Ilmoitus näytöltä hävisi ja toimi normaalisti. Seuraava startti taas vika uusi, auto käynnistyi normaalisti mutta ilmoitus oli näytössä. Sain ajettua auton ilman ilmoitusta tutun autotalliin jonnekka matka sitten päätyikin kun auto ei enää suostu lähtemään käyntiin.
Startti pyörii, hihnat pyörii, virtaa on. Ei vain lähde käyntiin ja ryskyttää paikallaan. . Mistäs arvon raati lähtisi vikaa etsimään?
Muita huomioita autosta;
- Polttoaine linjassa näkyy selkeästi pieniä ilmakuplia (Pa-suodatin vaihdettu 2vk aikaisemmin ennen ensinmäistä hyytymistä)
- egr venttiili vaihdettu viime kesänä. (Ridex)
- auto on täryyttänyt hieman ajossa niin kauan kun auto on minulla ollut.
- Pa-suodattimen kotelon pohjalla metallisia pieniä siruja.
- Liikkeelle lähtiessä ja pienillä kierroksilla (1- ja 2 vaihteella) kuuluu rusahdus joka tuntuu kytkinpolkimessa. Tämä tapahtuu silloin tällöin ja erityisesti nollakeleillä.
Näitä olen kokeillut tehdä;
- ilmata polttoaine linjastoa. Kaikkea ilmaa en saa pois omilla vehkeillä.
- Vaihtaa vanhan Pa-suodattimen takaisin.
- irrotin egr venttiilin ja puhdistin sen. Ainakin tuo jousi mikä avaa egr venttiilin läppää on "jäykkä" ja liikkuu melko nihkeästi.
- lukea ja nollailla vikakoodeja Volvo pro testerillä (näistä lista alempana)
- kokeillut eri akulla starttausta
- irroitin cem yksikön ja katsoin liitokset/sulakkeet läpi. Putsailin myös samalla Elektroniikka sprayllä.
- Kävin läpi maadoitus paikkoja vänkärin jalkatilasta ja konehuoneesta. Putsaus ja uudelleen kiinnitys näille.
Lista päällä olevista vikakoodeista;
ECM 0193 - Polttoaineen paineanturi
ECM 0341 - Nokkaakselin asentotunnistin
ECM 0406 - Asentotunnistin
ECM 0642 - Referenssi/viitejännite A / Virtalähde 1
Parhaimillaan vikakoodeja löytyi lähemmäksi 30 mutta nollailujen jälkeen nuo 4 ovat sitkaasti paikalla. Lista kaikista koodeista on kyllä tallessa jos sillä on merkitystä.
Mikään ylläolevista toimenpiteistä ei ole vaikuttanut starttaamiseen millään tavalla.
Mikään automekaanikko en ole ja ylhäällä mainitut toimenpiteet tehty YouTube/keskustelupalstoilta löytyvillä ohjiella.
Volvo v50 2.0d 2006.
Voisiko rikkoutunut egr venttiili tehdä nämä oireet ja vaivat?