Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V50 2.0d 2006 Käynnistysongelma

  • 5 Vastauksia
  • 2180 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Aliad009

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
V50 2.0d 2006 Käynnistysongelma
« : 04.07.2020, 22:07:37 »
Elikkäs Elikkäs... Tuli tuossa 3 viikkoa takaperin ajeltua isohkoon vesilätäkköön. Välittömästi tämän jälkeen auto ilmoitti "Moottori järj. vaatii huollon" ja tehot hävisivät, ei kiertänyt yli 3000 ja todella laiska. Auto parkkiin ja uusi startti noin tunti eteenpäin, ei lähde. Muutamia kertoja tuli starttailtua ja sittenhän se pörähti käyntiin saman "moottori järj. Vaatii huollon" ilmoituksen kera ja tehtot edelleen hukassa. Sopivasti oltiin tietenkin reissussa ja matkaa kotia about 450km. Tämä matka tuli ajeltua noin 80-90kmh kun ei yksinkertaisesti tehoja ollut ja sama ilmoitus edelleen koko matkan ajan. Kotia päästyä sammutin auton ja kokeilin uudelleen startata, toimi kuin unelma ja ilmoitukset loisti poissa olollaan.

Seuraavat 2 viikkoa auto toimi kuin aikaisemminkin kunnes nyt viikko takaperin sama vika ilmaantui vesisateella. Auto "hyytyi" liikennevaloihin ja ilmoitus "moottori järj. Vaatii huollon" ilmestyi näyttöön. Hetken starttailtua auto taas käynnistyi muttei kiertänyt yli 3000rpm. Aikani kaasua huudatettua auto ikäänkuin "aukesi" ja toimi taas pienen hetken normaalisti. Ilmoitus näytöltä hävisi ja toimi normaalisti. Seuraava startti taas vika uusi, auto käynnistyi normaalisti mutta ilmoitus oli näytössä. Sain ajettua auton ilman ilmoitusta tutun autotalliin jonnekka matka sitten päätyikin kun auto ei enää suostu lähtemään käyntiin.

Startti pyörii, hihnat pyörii, virtaa on. Ei vain lähde käyntiin ja ryskyttää paikallaan. . Mistäs arvon raati lähtisi vikaa etsimään?

Muita huomioita autosta;
- Polttoaine linjassa näkyy selkeästi pieniä ilmakuplia (Pa-suodatin vaihdettu 2vk aikaisemmin ennen ensinmäistä hyytymistä)
- egr venttiili vaihdettu viime kesänä. (Ridex)
- auto on täryyttänyt hieman ajossa niin kauan kun auto on minulla ollut.
- Pa-suodattimen kotelon pohjalla metallisia pieniä siruja.
- Liikkeelle lähtiessä ja pienillä kierroksilla (1- ja 2 vaihteella) kuuluu rusahdus joka tuntuu kytkinpolkimessa. Tämä tapahtuu silloin tällöin ja erityisesti nollakeleillä.

Näitä olen kokeillut tehdä;
- ilmata polttoaine linjastoa. Kaikkea ilmaa en saa pois omilla vehkeillä.
- Vaihtaa vanhan Pa-suodattimen takaisin.
- irrotin egr venttiilin ja puhdistin sen. Ainakin tuo jousi mikä avaa egr venttiilin läppää on "jäykkä" ja liikkuu melko nihkeästi.
- lukea ja nollailla vikakoodeja Volvo pro testerillä (näistä lista alempana)
- kokeillut eri akulla starttausta
- irroitin cem yksikön ja katsoin liitokset/sulakkeet läpi. Putsailin myös samalla Elektroniikka sprayllä.
- Kävin läpi maadoitus paikkoja vänkärin jalkatilasta ja konehuoneesta. Putsaus ja uudelleen kiinnitys näille.

Lista päällä olevista vikakoodeista;

ECM 0193 - Polttoaineen paineanturi
ECM 0341 - Nokkaakselin asentotunnistin
ECM 0406 - Asentotunnistin
ECM 0642 - Referenssi/viitejännite A / Virtalähde 1

Parhaimillaan vikakoodeja löytyi lähemmäksi 30 mutta nollailujen jälkeen nuo 4 ovat sitkaasti paikalla. Lista kaikista koodeista on kyllä tallessa jos sillä on merkitystä.

Mikään ylläolevista toimenpiteistä ei ole vaikuttanut starttaamiseen millään tavalla.

Mikään automekaanikko en ole ja ylhäällä mainitut toimenpiteet tehty YouTube/keskustelupalstoilta löytyvillä ohjiella.

Volvo v50 2.0d 2006.

Voisiko rikkoutunut egr venttiili tehdä nämä oireet ja vaivat?




« Viimeksi muokattu: 04.07.2020, 22:52:47 kirjoittanut Aliad009 »

Poissa Maatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: V50 2.0d 2006 Käynnistysongelma
« Vastaus #1 : 05.07.2020, 00:40:00 »
Lista päällä olevista vikakoodeista;

ECM 0193 - Polttoaineen paineanturi
ECM 0341 - Nokkaakselin asentotunnistin
ECM 0406 - Asentotunnistin
ECM 0642 - Referenssi/viitejännite A / Virtalähde 1
Saattaa olla, että jokin noista antureista/toimilaitteista on hörpännyt vettä liittimeensä tai rikkontunut muuten ja siksi niiden yhteinen jännitteensyöttö kyykkää ja kyseiset anturit eivät toimi oikein. Kaikki noista kyllä niin korkealla että ei vesi niihin helpolla pääse. Eli vaikka liitin kerrallaan irti ja katsoa milloin jännitesyöttö nousee 5v.

Moottorinohjainyksikön tilanne vasemmasta etupyöränkotelosta kannattaa myös tarkistaa, että ei ole saanut kovin paljoa kosteutta. Kampiakselin asentoanturi kanssa aika matalalla, että voi hörpätä vettä.
V70 2.4d Summum aut. -08
V50 1.8 Kinetic -06

Poissa Aliad009

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d 2006 Käynnistysongelma
« Vastaus #2 : 05.07.2020, 02:02:30 »
Saattaa olla, että jokin noista antureista/toimilaitteista on hörpännyt vettä liittimeensä tai rikkontunut muuten ja siksi niiden yhteinen jännitteensyöttö kyykkää ja kyseiset anturit eivät toimi oikein. Kaikki noista kyllä niin korkealla että ei vesi niihin helpolla pääse. Eli vaikka liitin kerrallaan irti ja katsoa milloin jännitesyöttö nousee 5v.

Moottorinohjainyksikön tilanne vasemmasta etupyöränkotelosta kannattaa myös tarkistaa, että ei ole saanut kovin paljoa kosteutta. Kampiakselin asentoanturi kanssa aika matalalla, että voi hörpätä vettä.

Pitääpä tuo moottorinohjausyksikkö (ECU?) kurkata. Näytti olevan suhteellisen helpossa paikassa tarkastaa :) En ihmettelisi jos sinne olisi vettä päässyt kun lätäkkö mihin ajoin oli liikenne ympyrässä, ja vettä oli varmasti polveen asti !

Kiitokset vinkeistä  ::)

Poissa Aliad009

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d 2006 Käynnistysongelma
« Vastaus #3 : 05.07.2020, 02:18:35 »
Tässä vielä lista vikakoodeista mitkä parhaimillaan sain autosta ulos yhdellä kerralla.

BCM-E000 - Control module communication
BCM-0100 -
BCM-0115 - Communication control modules

ECM-C104 -
ECM-C121 - Communication BCM
ECM-C140 - Communication CEM
ECM-0193 - Fuel pressure sensor
ECM-0194 - Fuel pressure sensor
ECM-0341 - Camshaft position (CMP) sensor
ECM-0406 - Positio sensor (EGR)
ECM-0642 - Powersupply (5-volt) Signal too low
ECM-1335 - EGR Control
ECM-1412 - EGR Control
ECM-1943(1934) ? - Vehicle speed signal

EPS-E000 - CAN communication
EPS-0081 - Speed

DDM-0010 -

PDM-0010 -
PDM-0011 -

SWM-0A11 - Communication control modules

CEM-DF11 - CAN-H, High speed network
CEM-DF17 - CAN-H, CAN-L, High speed network
CEM-DE01 - Communication with BCM
CEM-E000 - Communication control module
CEM-4F33 -

DIM-0001 - Driving Distance

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d 2006 Käynnistysongelma
« Vastaus #4 : 05.07.2020, 09:42:44 »
Nuo koodit kertoo että puuttuu jännite eikä dataa liiku moottorinohjauksen can väylässä.

Tarkistaisin sen ecun liittimen ja sulakkeet.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Aliad009

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d 2006 Käynnistysongelma
« Vastaus #5 : 05.07.2020, 15:22:18 »
Noniin ongelma paikannettu ja auto taas elävien kirjoissa. Kyse oli juurikin tuosta kampiakselin asentoanturista. Liitin oli märkä ulkoa sekä kosteutta oli selkeästi myös sisällä. Lääkkeeksi laitoin defan puhaltelemaan pariksi tunniksi ja putsailin parhaani mukana.

Nollailin vikakoodit testerillä ja kävin ajamassa pienen lenkin ja tuntuu toimivan kuin mitään ongelmaa ei olisi ollutkaan. Kiitokset avusta Maatti.

 

RallyBaron  Samppasport