Samppasport  Futurez

VolvoPenta AQ145 sytytys ennakko 30 astetta

  • 5 Vastauksia
  • 408 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HannuN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
VolvoPenta AQ145 sytytys ennakko 30 astetta
« : 18.07.2020, 19:31:20 »
Hei,
Laitan tämän myös uutena aiheena kun tästä aiheesta on jo aikaa ja ongelman ratkaisua ei esiintynyt aikaisemmassa jutussa. Olen kiitollinen kaikista tiedoista ja arvauksista asiasta ja asian vierestä

Minulla on ongelma VolvoPenta AQ145, moottori tuli minulle ylimääräisenä veneen mukana , eli kun systytysennakko on 30 astetta niin käy tyhjäkäyntiä ja vielä 25 asteella hyvin vaivalloisesti, keskipakosäädin toimii ja kierroksilla sytytysennakko on jossain asteikon ulkopuolella arvio noin 60 astetta, katsottu strobolla.

Merkit jakohihnalla on kohdallaan ja tulpat on mustat, tosin käyttöä on ollut vain noin tunnin verran remontin (poraus millin ylikokoon) jälkeen. Puristuspaineet on 11.5 joka sylinterillä ja tulpanjohtoja kun irroittelee tyhjäkaynnillä, niin kaikilla on sama vaikutus. Venttiilin välykset on tarkastettu ja säädetty, tosin pienivät 0,3:iin koneen kasauksessa.

Toisena ongelmana on kohokammioiden tyhjentyminen sammutuksen jälkeen imusarjaan ja siitä aiheutuva huono käynnistyvyys. Imusarja kun kuivaa, niin lähtee hyvin käyntiin ja reagoi kaasuttimien (solex 44 PA1 2kpl) säätöön. Toinen kaasuttimen kansi on hieman kiero ilmeisesti kiristetty joskus liikaa, mutta se on kompensoitu 1mm kumitiivisteellä.

Vain pari pientä ongelmaa, johon oma kyky ei riitä.


Poissa Holetsek

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: VolvoPenta AQ145 sytytys ennakko 30 astetta
« Vastaus #1 : 18.07.2020, 23:00:09 »
Hei Frank, vastaus ekaan: virranjakaja hampaan pielessä...

Poissa HannuN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: VolvoPenta AQ145 sytytys ennakko 30 astetta
« Vastaus #2 : 18.07.2020, 23:24:47 »
Hei,

Virranjakajan säätö tällä hampaalla riittää asettamaan sytysennakon noin viiteen asteeseen ja siitä aikaisemmalle, mutta kone sammuu alle 25 asteen ennakon. Olen vaihdellut virranjakajaa eri hampaille ja ottanut virranjakajan säädön lukituspultin pois, jotta saa virranjakajaa pyöritellä miten vain. Ei vaan käy alle 25 asteen ennakon. Tosin en ymmärrä miten virranjakajan hampaan vaihto muuttaa sytytysennakon paikkaa, mutta yritetty on.

Poissa Kankikari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
Vs: VolvoPenta AQ145 sytytys ennakko 30 astetta
« Vastaus #3 : 19.07.2020, 02:38:25 »
Kannattaa tarkistaa missä jakomerkit on. Etummaisen pytyn yläkuolokohta ilman tulppaa pitkällä ruuvarilla kohdilleen.

Muuttaahan se hampaan siirto virranjakajasta syt enbakkoa koska jakohihna pyörittää akselia jossa rata jakajalle.
Volvo s90 royal / HD Sportster 1200xl custom screaming eagle & Triumph bonneville bobber 1200

Poissa HannuN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: VolvoPenta AQ145 sytytys ennakko 30 astetta
« Vastaus #4 : 19.07.2020, 12:04:05 »
 Hei,

Jakohihnaa vaten olevat merkit ovat kohdallaan ja kampi- ja nokka-akselien merkit linjassa keskenään kuten ohjeissa. Kampiakselin päässä olevassa hihnapyörässa oleva ajoitusmerkki on rungossa olevan ajoitusasteikon nollassa kun mäntä on YKK:ssa, todettu tulpanreiästä meisselimenetelmällä.

Mielestäni virranjakajan vaihto toiselle hampaalle on sama asia kuin ottaa se kiinnityspultti pois, joka estää virranjakajaa pyörimästä kuin tietyn säätöalueen. Eli kiinnityspultti pois ja säätöalue on koko 360 astetta. Tämä ei kuitenkaan vaikuta siihen että tämä moottori ei käy alle 25 asteen ennakon eli ei siirä moottorin käymiseen vaadittavaa sytytyshetkeä. Kuitenkin olen myös vaihtanut virranjakajaa eri hampaille varmuuden vuoksi.

Mutta voisiko nokka-akselin käännöllä, muiden akselien pysyessä paikallaan, vaikuttaa vaadittavan sytytysennakon myöhäistämiseen?

Tämä hetken rategia on kokeilemalla löytää ratkaisu.

Hannu

Poissa HannuN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: VolvoPenta AQ145 sytytys ennakko 30 astetta
« Vastaus #5 : 01.08.2020, 17:12:02 »
Non nii, onkelmat on ratkaistu.

Kohokammioiden tyhjeneminen johtui liiasta uskosta tehdastekoisiin tiivisteisiin, eli paikallaan olleissa tehdstekoisisissa yläkannen tiivisteessä ei ollut ilmareikää tyhjäkäyntisuuttimen ilmalle, niin empä tuota älynnyt tehdä itsekkään kun tein uudet tiivisteet. Sitten kun kyseinen reiän on tehnyt, niin tyhjäkäyntiä ei ole ennenkuin tyhjäkäynnin säätöruuvista kääntää kaasuttimen läpät tarpeeksi isolle ja säätää seoksen. Sen jälkeen saa sytytyksen oikein eli 98:lla noin 10astetta EYKK ja kierroksilla noin 40astetta EYKK. Kaasuttimina 2 kappaletta solex 44. Kannattaa rakentaa letkusta manometri (olikohan oikea nimitys letkunmutkalle, jossa hydr.oljyä), jotta kaasuttimet saa synkroniin.

Hannu

 

KKD Motorsport  Samppasport