Carcom Oy  Elekma

S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan

  • 31 Vastauksia
  • 6600 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2189
  • Näillä mennään
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #15 : 06.08.2020, 17:04:05 »
Perä varmaan entinen. Nyppää kardaani irti niin sitten selviää.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa Juksteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #16 : 06.08.2020, 20:50:35 »
Perä varmaan entinen. Nyppää kardaani irti niin sitten selviää.

Mitä siitä tapahtuu, kun kardaanin irrottaa?

Eikös se perä pure kääntyessä kiinni ihan samalla tavalla, oli auto sitte vapaalla tai vaihde päällä?

Vapaalla liukuessa kuitenkin kääntyy ilman mitään ongelmaa.

Ja kiitos jo tässä kohtaa kaikille kyseisen ongelman setvimiseen osallistuneille.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5850
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #17 : 06.08.2020, 21:04:43 »
Lähinnä että jos ongelma poistuu, kyseessä on juminut haldex tai visko, kumpi siellä onkaan. Jos jatkuu niin perä on palasina.

Poissa Juksteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #18 : 08.08.2020, 20:27:08 »
Lisää infoa oireista. Elikkä tuossa kauppaan mennessä teki kyseistä vikaa. Hyvin vaikea kuvailla oiretta, muljuu/hakkaa kääntyessä ja nyt myös kovempaa kiihdyttäessä. Myös vapaalla kääntyessä tekee sitä.

Mutta kaupasta kotiin tullessa ei sitä tehnyt ollenkaan.

Mahtaako haldex kytkeytyä välillä päälle ja jäädä päälle jostain kumman syystä, ja sitte välillä olla kiltisti pois päältä ja kaikki tuntuis toimivan hienosti?

Varmuus tuli huoltamosta, että on hyvin vanha haldex autossa.

Poissa Juksteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #19 : 08.08.2020, 22:31:39 »
Ja jos näin, niin kaikki mitä on rikki, löytyy haldexin takaa. Eli varmaankin perä.

Onko muuta mikä sieltä voi olla rikki?

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #20 : 10.08.2020, 00:40:52 »
Ja jos näin, niin kaikki mitä on rikki, löytyy haldexin takaa. Eli varmaankin perä.

Onko muuta mikä sieltä voi olla rikki?

Hep,

toivottavasti en ole ihan pihalla mutta kuten aiemmin on mainittu, perään tuo voisi viitata...

Ja tuommoinen erittäin lyhyt oppimäärä Haldeksiin...:

https://en.wikipedia.org/wiki/Haldex_Traction

...luultavasti toisen sukupolven versio autossasi...

Ja olisiko tuolla neliveto-osiossa enemmän tietämystä, jos eivät aktiivisesti muita alueita lue?

Viisaammat toivottavasti korjaavat.
"If I die... I die..." <- joku

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5850
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #21 : 10.08.2020, 00:55:36 »
Aloittaa ny sillä kardaanin poistamisella niin voi eliminoida haldexin.

Peräöljyt kun laskee pois niin siitä näkee onko siellä kaikki kunnossa.

Ja ihan ei oireet täsmää mutta onhan käsijarrukenkien pinnat paikallaan.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2020, 00:57:55 kirjoittanut Huikkoster »

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3452
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #22 : 10.08.2020, 03:12:32 »
Lisää infoa oireista. Elikkä tuossa kauppaan mennessä teki kyseistä vikaa. Hyvin vaikea kuvailla oiretta, muljuu/hakkaa kääntyessä ja nyt myös kovempaa kiihdyttäessä. Myös vapaalla kääntyessä tekee sitä.

Mutta kaupasta kotiin tullessa ei sitä tehnyt ollenkaan.

Mahtaako haldex kytkeytyä välillä päälle ja jäädä päälle jostain kumman syystä, ja sitte välillä olla kiltisti pois päältä ja kaikki tuntuis toimivan hienosti?

Varmuus tuli huoltamosta, että on hyvin vanha haldex autossa.
Jos siellä Haldex kytkin jumittaisi noin huolella, niin siitä tulisi aivan varmana vikailmoitus mittaristoon. Olkoonkin vanha Haldex, mutta sen verran tekniikkaa siellä on silti.

Poissa Juksteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #23 : 10.08.2020, 17:31:48 »
Töihin mennessä teki taas tuota, käynnistin auton uudelleen, ei auttanut. Käynnistin toisen kerran ja pysty ajaa normaalisti loppu matkan.

Töistä tullessa sama homma, mutta uudellen köynnistämine  ei auttanut, joten kaivoin ohjekirjan ja aloin ettimään niitä sulakkeita. Löyty nimellä varokkeet!!!

Nappasin haldexin sulakkeen kontista irti ja ajoin ongelmitta kotiin.

Poissa samuel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #24 : 13.08.2020, 10:46:06 »
Onko vikakoodeja luettu? Tuossa voisi olla sellainenkin tilanne, että Haldexin ohjausyksikkö ei tunnista kääntämistä. Esim. puuttuva etupyörien/ohjausakselin asentotieto. Haldex yrittää myös tunnistaa perävaunun, jolloin levypakka pyritään pitämään hanakammin kiinni. Haldexin esipainepumpun ensioireet voi tuntua myös tuolta. Tällöin takaveto ei pysy päällä ja nykiminen johtuu itseasiassa siitä, että takaveto putoaa välillä pois kaarreajossa ja kiihdytettäessä (öbaut kerran sekunnissa). Minun -03 2.5T AWD teki noin, kun esipainepumpusta alkoi tehot kadota. Kulmavaihde oli ehjä ja boorit kunnossa.
exät: 850 GLT -92, S60 2.4 -01, S60 2.4T -01, S60 2.5T AWD -03, S90 D4 AWD -17
nyxät: V70 D5 AWD -08, XC90 T8 RD PE -19

Poissa Juksteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #25 : 14.08.2020, 15:50:28 »
Onko vikakoodeja luettu? Tuossa voisi olla sellainenkin tilanne, että Haldexin ohjausyksikkö ei tunnista kääntämistä. Esim. puuttuva etupyörien/ohjausakselin asentotieto. Haldex yrittää myös tunnistaa perävaunun, jolloin levypakka pyritään pitämään hanakammin kiinni. Haldexin esipainepumpun ensioireet voi tuntua myös tuolta. Tällöin takaveto ei pysy päällä ja nykiminen johtuu itseasiassa siitä, että takaveto putoaa välillä pois kaarreajossa ja kiihdytettäessä (öbaut kerran sekunnissa). Minun -03 2.5T AWD teki noin, kun esipainepumpusta alkoi tehot kadota. Kulmavaihde oli ehjä ja boorit kunnossa.

Ekan kerran, kun "löi tyhjää" nii pamahti aika kovaa. Sen jälkeen on ns muljahtanut ja joka kerran jälkeen helpommalla.

Kääntyessä tekee monta kertaa sekunnissa, vauhdista riippuen. Kiihdyttäessä riippuu kuinka paljon painaa kaasua.


Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3452
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #26 : 14.08.2020, 17:01:38 »
Tuota tuota...Eikö kannattaisi pikapikaa selvittää se ongelma tämän arpomisen sijaan, ennenkun käy entistä kalliimmaksi.

Poissa Juksteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #27 : 14.08.2020, 19:52:45 »
Tuota tuota...Eikö kannattaisi pikapikaa selvittää se ongelma tämän arpomisen sijaan, ennenkun käy entistä kalliimmaksi.

Tässähän sitä selvitellään, ettei kävis kalliiksi.

Nyt kun haldexista on sulake irti nii on voinu ajaa ongelmitta, mutta pitäähän se saada takas nelivedoks

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #28 : 14.08.2020, 21:10:26 »
Tässähän sitä selvitellään, ettei kävis kalliiksi.

Nyt kun haldexista on sulake irti nii on voinu ajaa ongelmitta, mutta pitäähän se saada takas nelivedoks

"tuomaril" taisi tarkoittaa notta piuhan päähän ja asiantuntevalle korjaamolle... Itse arvailemalla voi hukata satasia turhaan...
"If I die... I die..." <- joku

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3164
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #29 : 14.08.2020, 23:31:28 »
Missähän päin tämä auto on? Turun alueella ainakin itse voin vidan kanssa jelppiä ja muualla sitten joku muu..

 

KL-varaosat  Race.fi