Carcom Oy  Elekma

Volvo V70 BW 2.4d 2008 Aut, ilmastointi, apulaiteremmi poikki, jakopää?

  • 13 Vastauksia
  • 4053 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
No nyt se ilmeisesti sitten tapahtui l. V70 2.4d BW Aut;
Motonetin parkkikselta ajoin pikkuhiljaa pois, pysähdys parkkiksen ajoväyläliittymään ja h..tinmoin sininen pöllähdys konepellin alta, ja samaa sinistä savua tuulettimen kanavista autoon sisään. Vieressä ollut pariskunta kertomaan, että sun autos palaa. No siinä hetki ihmeteltiin, ettei tämä ehkä palakaan ja tuupattiin auto läheiseen parkkiruutuun. Auton jäähdyttyä moottorin muovisuoja päältä pois, ja ihmettelemään josko jakopään remmi poikki. No ei ollut poikki, mutta venytettävä iv-kompuran hihna hävinnyt jonnekin, mutta kone pyörii iloisesti ilman kilinöitä, muttei lähde käyntiin enää l. jakopää on sitten tattis tässä vehkeessä. Ehkäpä kompuran laakerit korkanneet ja remmi pyörinyt paikallaan olevaa kompr. hihnapyörää vasten kun savu ja käry oli aikamoinen, ja siitä sitten hihnan roippeet jakoremmin alle, ja parin hampaan verran hyppäystä, pinetä spekulointia...
Remmit oli tietysti miltei uudet; jakopään remmin, apulaiteremmit, kiristimet, vesipumppu, & laturin vapaakytkin vuosi sitten vaihdettu ja vasta n. 30 000km ajettu. 
Aamusta tuli vielä luettua virheilmoitukset että EGR-venttiilissä jotain häikkää ja 4-pytyssä sytytyksen kanssa jotain. No nyt tuli sitten vähän enemmän vikoja.

Sinne jäi parkkikselle.

Auto on oikeastaan uusi vain 350kkm takana. Kun on kaikenlaisilla litran ja parin pikkusirroilla paahdettu liki puoltamiljoonaa ilman koneremppoja.

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vai miten tässä nämä remmit pyöritteli mitäkin, ei muista enää? Venytettävä lyhyt remmi pelkästään iv-kompressoria, ja pitkä kiristysrissan ympäri pujoteltu laturia & ohjaustehostimen pumppua?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12712
Siellä on venyvä remmi pelkälle ilmastoinnille.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Noniin, auto tuli sitten hienosti hinausautonlavalla kotipihaan. Toinen kerta tälle autolla. Ekalla kerralla pistettiin Mannerheimintien työmatkaliikenne yksi aamu kahdeksalta seis, kun sähköjohtoja konehuoneen puolelta poikki. 
No tänään sitten, vas. etupyörä ja lokarimuovi veks ja siellähän sitten näkyi ao. venytetty kuminauha, mistä puolet oli rullalla ot.pumpun ja kompressorin akselien ympärillä ja loput kumirouheena pohjamuovin päällä. Jakopäänremmi näyttäis olevan ehjä, muovikopat ehjiä ja yläpään muovikoteloa raottaessa ei mitään kumisilppua tai rispaantuneita remminreunoja näy. Elikkä seuraavat vaiheet?
Nyt kun remmi on poikki, kompressorin hihnapyörähässäkkä pyörii ihan käsivoimin molempiin suuntiin ja helposti. Klappia ao. rissassa on kun heiluttelee ehkä muutamia millejä, rohinaa ja rahinaa pyöritettäessä, mutta ilmeisesti tästä ei pääse kokeilemaan kompressorin pyörimistä sitten ollenkaan, josko laakerit siitä valmistuneet, tai männät jumissa? Ilmeisesti sitten uusi kompressori ja uudet täytteet kompura 400EUR ja täyttö 200EUR. Ymmärtääkseni autolla pitäs pystyä ajamaan, kun kumisilput siivottu pois. Jos se vaan lähtisi käymään.

Vikatesterillä luin jäikö remmin katkeamisesta jotain ritsan muistiin, ja eihän siellä ollut mitään moottorin ohjaussysteemien, eikä EGR -venttiilin puolelta, vaikka aamulla näistä valitti. Täysin uutena ilmaantui sitten joku vaihdelaatikon vikakoodi /EZDiag "momentinmuuntimen kytkimen solenoidin piiri epäjatkuva..."  Ja tietysti yritin pistää autoa kevyesti käyntiin kun se tuli pihaan, mutta ei lupaillut edes elikkä autossa on sitten sökönä jotain muutakin kuin ilmastoinnin kompuraremmi.

Kun se aiemmin valitteli EGR venttiilistä niin voiko siitä johtua se, ettei auto vaan lähde käymään? Imusarja/-putki tukkeessa? Hiukkasloukku tukossa? Lämpötila-anturit ao. pöntön kahtapuolen ainakin aamulla olivat paikallaan seisoessa ihan normit 150...200C molemmissa. Eikä mitään muita virheilmoituksia konetta koskien paitsi 4-pytyn sytytyshäiriö, mitä sitten myöhemmässä mittauksessakaan ei ollut. Ensimmäisten mittausten ja vikakoodinollausten jälkeen autolla oli ajettu ehkä 10km, ja sitten remmi naps, ja uusi vikakoodiluku sitten kotipihasssa l. remmin katkeaminen ei ainakaan vikakoodipuolelle aiheuttanut mitää uutta paitsi vaihdelaatikkohäiriön...?

Auto on kyllä oireillut aiemmin vajaatehoisuudella l. sieltä varmaan on muutama kymmenen hummaa ollut välillä hukassa, sitten taas meno parantunut. Tämän olen pistänyt EGR:n piikkiin. Nyt kun parikertaa pyöräytin niin tuntui kuin olis kannentiiviste kärähtänyt pyttyjen välillä(?) tai jostain pytystä venttiileitä hukassa. Eikö näitten pitänyt lähtökohtaisesti olla 1milj. km moottoreita :)

Nyt auto on sähköisesti kuollut, kun radio oli päällä ja näköjään valotkin l. odottaa sitten pattereiden latausta.   

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
", vas. etupyörä ja lokarimuovi veks" siis oikea, apukuskin puolelta...

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Eiköhän se jakohihna ole pompannut vaikka vain hetkellisesti olisi ilmastoinnin hihna siellä käynyt. Kyllä se muuten käyntiin lähtisi :(

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
joo, siltä se nyt näyttää l. muutaman hampaan verran pompannut paikoiltaan. Eipä ihan vähällä uskoisi, että kompuran remmin rippeet löytää tiensä niinkin pienistä koteloväleistä kampiakselin hammashihnan rattaaseen. Miten lie osaskin. Mutta nyt kun itse näin, niin kaipa se on sitten pakko uskoa. Mitä tästä nyt sitten oppi? Ei kai paljon mitään. Volvo on ehkä väärä auto minulle :)


Jos valokuva näkyy, niin sieltä pitäisi löytymän kompressorin remminretaleita kampiakselin hihnapyörän päältä.   




Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Auto seisoi pariviikkoa pihassa ennenkuin mielenkiinto heräsi uudelleen. Toiveena oli, että josko se ei olisikaan niin rikki ... ehkäpä  hydr. venttiilinostimet tai keinuvivut toimineet "sulakkeina" niin, että kansi jäänyt ehjäksi. Parin päivän purkuoperaation jälkeen, vrt. ajankäyttö jne., pettymys oli suuri, koska kansi on aivan p...na. Alumiinivalu lohjennut jokaisen imupuolen hydr. tatin kyljestä. Ymmärtäisin tälläisen täystuhon, jos jakoremmi olisi napsahtanut poikki, mutta kompuran hihnan katkeaminen...
Itse asiassa kaikki jakopään osat olisivat tässä miltei ikuisia, paitti se h..tin heppoinen muovikotelo, joka laskee apulaiteremmit alleen. Aivan luokatonta suunnittelua ja toteutusta; kympin kuminauhan katkeamisesta seuraa parin tonnin remontti, jos edes riittää. 
 




Poissa volvo2020

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
On kyllä aikamoista. Selkä suunnitteluvirhehän tuo on. Onko näissä saatu yhtään maahantuojaa tai huoltoliikettä vastuuseen jos hihna on katkennut vaihtoajan/kilometrien sisällä? Varaosatakuun piikkiin 2 vuotta? luulisi menevän, jos vahinko sattuisi alle 2v vaihdosta.

Mikä lie näille sit yhteinen tekijä ollut? Liian kauan ajettu hihnalla ja sitten kaput?

Poissa X70R

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 904
    • V70 D5 AWD R-Design -13
Oliko minkämerkkiset hihnat paikallaan?

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Terve,
Noista remmien katkeamisten ja remmikotelon surkeudesta johtuvien jakopäätuhojen korvaamisista mulla ei mitään tietoa. Ilmeisesti näistä ei saa penniäkään Volvolta tai muiltakaan, kun aina voi viitata esim. mun tapauksessa kompressorin laakereihin, tai em. vuosimallin kompuratyyppiin, joka juorujen mukaan hajoaa jo muutenkin ennen aikojaan.
Tässä puheena olleessa Volvossa oli muistaakseni Gatesin remmit, uusi vesipumppu & jakopään ja apulaiteremmin kiristys- ja hihnapyörät.  Tee-se-itse hommina kaikki vaihdettu ja kilometrejä takana vain 30 000 ja vaihdettu vuosi sitten.
Eli remmejä ei tästä voi syyttää, vaan ac-kompressorin kytkin-laakeri-paketti tai itse kompressori, joista jompikumpi kaiketi leikannut kiinni, ainakin sinisistä savuista päätellen. Siis tässäkin kompuran remmi on venytettävä ja sitä ei voi säätää, jos nyt joku epäilee, että tee-se-itse-monttööri on remmipyörät väärin säätämällä rikkonut autonsa.
Sinänsä v-mäinen juttu, että näinkin mitätön asia tuhoaa "premium"- auton moottorin. Ebaysta kattelin kansia n. 700...1000EUR plaanattuina löytyy jotain. Suomalaisista romuttamoista kannet pari tonnia. 2008 vuosikerran autosta saa n. 3000...6000, ja kansirempattua ei saa edes myytyä l. roskalavalle koko p..a. Pihassa seisoo nyt Volvo, missä yhdistyy meikäläiselle kaksi Volvoa...     

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Nurmon autopisteeltä tuli yhteen asiakkaan autoon kunnostettu kansi vaihto-osana. Eli juurikin pakopuolen nostajien pesät hitsattu, jne. Tarkkaa hintaa en muista, Volvon pussissa tuli mukana nostajat ja keinut. Ne saanee halvemmalla muualtakin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
no niin, ensimmäiset 50km ajettu rempatulla volvolla l. 2.4D V70 BW 2008, l.mitä maksoi;
1. uusvanha kansi Ruotsista 1100EUR
2. remmit, kiristimet, hihnat & tiivistesatsi Autodoc n. 300EUR
3. Volvolta kannentiiviste 85EUR (3-reikäinen, autodocin toimitukseen arvattu 2-reikänen, olis kuulemma voinut mennä sekin...)
4. Kompressorin hihnapyörä/laakeripaketti 90EUR, Nimark
5. Sekalaiset rasvat ruuvilukitteet, pari hylsyä, pulttipyssy ... jne. 300EUR .
6. Letkukamera 5m varpilla, jostain syystä tuli tämmöinenkin ostettua. Voihan tolla talon viemäreitä ja kanavia tsekkailla, jos aika käy pitkäksi n. 250EUR
7. pikkuisen originaalia parempi remmisuojus KL-varaosat 10EUR

eli tästä harjoituksesta tuli hintaa pikkuisen yli 2000EUR, työpalkka 0EUR

sitten sivukulut toinen mokoma l. vara-auto 1600EUR, joka sekin poltti kannentiivisteen, ja Hertsilä vuokra-auto 490 EUR.

Eli kaiken kaikkiaan semmoinen neljän tonnin harjoitus, eikä tuokaan ole vielä ihan koko totuus.

Volvoilu on halpaa.

Ja oheen vielä kuvia varsinaisesta vikapäästä l. kiinnileikannut ja laakerikuulansa hukannut ac-kompuran remmipyörä/kytkinpaketti ja vielä suurempi syypää onneton hammashihnan remmisuoja. Uusi ei ole oikeastaan paljoakaan kummempi kuin vanha; edelleen hyvät sormen mentävät reiät jää laturin remmipyörän jousipaketin viereen/taakse ja toinen paikka löytyy kampiakselin vasemmalta puolelta ao. remmisuojan /puolikuun päältä.

Kun tässä sulakkeena toimii näköjään sylinterinkansi, niin n. 350kkm jälkeen sama jumppa uudestaan...

 




geo visualizer

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Siis tuo yllä oleva tarkoittaa lähinnä sitä, että täällä on Volvo V70 2008 2.4D BW/P3 rikkinäinen kansi + nokka-akselit + venttiilit jousineen. Kannesta on imupuolen hydr.säätimien istukoitten kyljet kaikki rikki. Muut osat noin nopeesti katottuna ehjiä. Joku hitsaus- ja koneistustaitoinen, tai vaikka harjoittelukappaleeksi Alu-hitsarille tai aikovalle.  Jos kiinnostaa. Taitaa olla D5244T5 moottori, paikkakunta Lohja. Hydr. tatit ja keinuvivut siirretty uusvanhaan vaihtokanteen, kun niissä ei nähtävästi ollut mitään vikaa.

Itse asiassa korjausosana Ruotsista tullut kansi on myös samalla tavalla aikanaan rikottu. Hydr. säätimen juuret fyllattu hitsaamalla ja porattu uudelleen. Toiminut ekat 150km...

   

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo