Onko sulla Ferrari
? Ihan hyvä että pidät autosta huolta mutta on hieman liioittelua. Lähinnä tuo vaiheittainen lämmittäminen.
Ja toisaalta jos varttia ennen lähtöä laitat webaston pöhisemään, lopputulos on sama. Kone ei kulu käynnistyksessä.
Tuo autotallin lämpötila. Onko siellä riittävän lämmin että talvella kaikki lumi ja jää kuivuu pois? Kaikkein pahin mitä voit tehdä auton korille, on pitää se haaleassa tallissa talvella. Jatkuvasti paikat märkänä vaikka ulkona olisi pakkasta.
No vitsihän se oli..
Joo, kyllä, ihan itseironiaa tässä tavoittelin...
Tosiasia on että kylmillä ilmoilla (lämpötila alle nollan) pyrin jo lämmittämään auton moottorin jollakin tavalla ennen starttia ja käynnistyksen jälkeen yleensä koetan oikeasti autoa hieman verrytellä ennen kovempaa kuormittamista.
Mutta tuohon kirjoitukseen jo kokeilin ajatusleikkinä että miten tuo lämmittely pitäisi tehdä hi-fi -menetelmänä.
Vain yhdessä autoistani on webasto ja niinpä yleensä lämmitys tapahtuu sähköllä.
Sähkölämmityksessä etuna webastoon on että lähtöhetki ei ole niin tarkka, ei haittaa vaikka lähtö menisi puolella tunnilla yli suunnitellun.
Huono puoli on että pitää muistaa käydä laittamassa johto paikoilleen tai jos on ollut niin fiksu että johdon laittoi jo etukäteen niin kuitenkin napsauttamassa katkaisijasta päälle.
Toinen huono puoli on että teho on paljon webastoa heikompi.
Webasto lämmittää nopeasti ja tehokkaasti, toisaalta kun lämmitysaika on käytetty niin jäähtyykin nopeasti, pitää lähteä silloin kun suunnittelikin.
Toisaalta myös kuluttaa akkua ja yleensä pitää pitää kotona laturissa ja siitä taas päästään edellisen kohdan piuhasulkeisiin...
Ja siksi siis useinkin varsinkin kovemmilla pakkasilla on lohkolämmitin ja akkulaturi toiminnassa ja niiden vaikutuksen viimeistelen vartin webaston käytöllä ennen lähtöä.
Muuten lämmittäisin tuon webastollisen auton pelkästään webastolla mutta akkulaturi ja sähkölämmitin on kytketty samaan pistokkeeseen niin en ole viitsinyt erotellakaan toisistaan.
...joo, taidan olla hifistelijä, ainakin autoharrastajaksi itseni luokittelisin.
Pyrin pitämään autoni moitteettomassa kunnossa koko ajan.
Nykyisin en enää osta uusia autoja, käytettyyn autoon tullut pienikin virhe ei kaivele niin paljoa kuin virheettomään autoon tullut roso. Siis: niin paljoa...
Edit:
Autotallini on ilmatilaltaan varsin suuri ja n.s. puolilämmin.
Vesi ei siellä seiso lätäkköinä eikä muutenkaan, siitä pitää huolen tehokas ilmanvaihto.
Jos auto on tallista lähdössä niin sitä ei tarvitse lämmitellä, nuo lämmitykset jne. tulee kysymykseen jos auto on ulkosalla.
Muutenkin korjailin tekstiä mielestäni paremmin luettavaksi.
Meni paljon ohi alkuperäisen aiheen, bannia on luvassa...