KKD Motorsport  Samppasport

Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin

  • 7 Vastauksia
  • 706 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PolynomialCam

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
« : 01.08.2020, 15:50:33 »
Tästä turbon öljynkierrosta on keskustelua monessa paikassa foorumilla.

Ajattelin kuitenkin aloittaa uuden aiheen, johon toivoisin keskustelua vain ko aiheesta.

Jos mahdollista niin toivoisin esimerkkejä toteutuksista tyyliin:

Lohko, lähtö ja paluu, nipat/banjot/letkut, kuvat toteutuksesta, keskustelua toteutuksesta

Poissa Volvettelutkuttaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
« Vastaus #1 : 02.08.2020, 16:36:21 »
Tästä turbon öljynkierrosta on keskustelua monessa paikassa foorumilla.

Ajattelin kuitenkin aloittaa uuden aiheen, johon toivoisin keskustelua vain ko aiheesta.

Jos mahdollista niin toivoisin esimerkkejä toteutuksista tyyliin:

Lohko, lähtö ja paluu, nipat/banjot/letkut, kuvat toteutuksesta, keskustelua toteutuksesta

Mulla on turbotetussa B234F koneessa (Mitsubishi td04-16T) ahtimellelle menevässä paine letkussa hydromarketista hankittu AN-letkuliitos joka yhdistyy lohkon kierteisiin. Ahtimeen letku kiinnittyy banjopultilla. Banjon ja AN-liittimien saumakohdissa on molemmissa samaisessa hydro marketissa teetetty koneliitos, joka kuulemma kestää 100bar.

Paluuletku letku kiinnittyy Ahtimeen banjopultilla, mutta tähän laitoin kone liitoksen sijaan klemmarin. Paluuletku on kiinni öljypohjaan hitsatussa nipassa kiinni myöskin klemmarilla.

Toivottavasti oli apua ja jos jollekin on kuvista hyötyä, niin voin ottaa  :)

Poissa Volvettelutkuttaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
« Vastaus #2 : 02.08.2020, 16:41:32 »
Mulla on turbotetussa B234F koneessa (Mitsubishi td04-16T) ahtimellelle menevässä paine letkussa hydromarketista hankittu AN-letkuliitos joka yhdistyy lohkon kierteisiin. Ahtimeen letku kiinnittyy banjopultilla. Banjon ja AN-liittimien saumakohdissa on molemmissa samaisessa hydro marketissa teetetty koneliitos, joka kuulemma kestää 100bar.

Paluuletku letku kiinnittyy Ahtimeen banjopultilla, mutta tähän laitoin kone liitoksen sijaan klemmarin. Paluuletku on kiinni öljypohjaan hitsatussa nipassa kiinni myöskin klemmarilla.

Toivottavasti oli apua ja jos jollekin on kuvista hyötyä, niin voin ottaa  :)

Sellainen lisäys vielä että ei kannata laittaa painepuolelle bilteman halppis An-liitintä, joka on letkussa klemmarilla kiinni Ellei halua jynssätä öljyläikkiä nelostien varrelta  ::)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2640
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
« Vastaus #3 : 03.08.2020, 12:39:17 »
Sellainen lisäys vielä että ei kannata laittaa painepuolelle bilteman halppis An-liitintä, joka on letkussa klemmarilla kiinni Ellei halua jynssätä öljyläikkiä nelostien varrelta  ::)

Ylipäätänsä ei kannata letkuklemmareita käytellä painepuolella MISSÄÄN.
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jambo

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1884
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
« Vastaus #4 : 03.08.2020, 13:38:45 »
Ylipäätänsä ei kannata letkuklemmareita käytellä painepuolella MISSÄÄN.

Tästä mä melkein uskallan olla eri mieltä. Enemmän on vuotavien AN-liitosten kanssa saanut painia kuin klemmariliitosten kanssa. Osaahan ne joskus olla veemäisiä purkaa jos se letku oikein on tekeytynyt kiinni. Vaan ei ne hipihipi AN-liittimetkään aina ole niin herkkuja irrotella.

Autoissa kuitenkin ainoastaan jarruissa ja ohjaustehostimessa on sellaset paineet että voi klemmarit unohtaa.

Mutta kyllä, on myös omissa vehkeissä prässätyillä liitoksella mm. teflon/teräspunosletkua. Sitä en ymmärrä että esim. kaikki polttoainelinjat, huohotus- tai öljynpaluut pitää tehdä niillä AN-liittimillä tai letkuilla joidenka paineensieto on kymmeniä bareja. Onhan ne tietysti uutena nätin näköisiä...
Käyttiksenä - Audi A3 2.0tdi quattro '06
Harrasteena - 740 B230FT/M90 '87
Ikuisuusprojektina - 242 ??? '80

Poissa jon1.tur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
« Vastaus #5 : 04.08.2020, 00:44:41 »
Itsellä turbotettu b230f johon öljyn tulo ryöstetty öljypaine anturilta tekemällä banjopultin päähän reiän ja hitsaamalla mutteri öljypaineanturille ja välissä hydrauliikkaletku puristetuilla banjoliittimillä.
Öljyn paluussa ahtimenpuolella käytetty alkuperäistä putkea joka katkaistu ja kumiletkuilla lohkossa olevaan nippaan,lohkoon porattu paluu reikä alkuperäiseen paikkaan,kierteet siihen ja sorvattu nippa kierretty.

Vapari lohkossa on myös öljykanavan etupäässä tulppa josta voi öljyntulon ottaa mutta ehkä helpompi öljypaine anturilta ryöstää.

Öljynpaluun voi myös hitsata öljypohjaan mutta ei ole vaikea homma porata alkuperäiselle paikalle reikä,on vaan vähän kovaa akkukoneella porata mutta onnistuu hyvin konepaikallaan

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 477
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
« Vastaus #6 : 08.08.2020, 23:37:35 »
Itsellä öljylähtö on pääöljykanavasta, johon ruuvasin an-nipan ja siitä sitten an3-letkua ahtimelle asti.
Paluu taas on tavallista lämmön/öljyn kestävää letkua ja normiklemmarilla kiinni.

Poissa Solmurauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon öljynkierron toteutus vinokoneisiin
« Vastaus #7 : 09.08.2020, 16:23:13 »
Liitostavasta, merkistä tai mallista riippumatta tärkeintä on että paluuputken sisäreikä on aina vähintään ahtimen paluureijän kokoa. Esim HX35 ahtimessa reikä on 20mm joten joku hydrauliikkaliittimen 8mm kaksoiskierrenippa pilaa heti järjestelmän ja ahdin on paskana yhden kesän käytön jälkeen koska palanut öljy karstoittaa lämpölevyn ja turbiinisiiven välisen tilan ja hankaa asiat rikki. Vinomotin alkuperäinen teräsputki/kumiholkkiliitosöljynpaluuoutken liitos lohkoon on hyvä ja usein riittävä. Paluuputkeen ei myöskään pidä laittaa mitään banjoruuveja koska virtauspinta-ala minimaalinen
« Viimeksi muokattu: 09.08.2020, 16:24:58 kirjoittanut Solmurauta »
Holset siellä lukee..

 

KL-varaosat  Carwist