Vuoden 2017 242 seisoi mutsin tallissa syksyyn saakka eikä tälle oikeastaan tapahtunut mitään. Syksyllä pääsin kaverin tilalle kimppahalliin jossa meillä on oikein hyvät vehkeet harrastella, jokseenkin ahdasta kylläkin kun rojua on nurkat täynnä.

Tarina siis sai jatkoa, auto puuhakilvillä uuteen paikkaan ja homma isolleen!
Tai näin ainakin luulin kunnes käyttis-Volvoja alettiin roplaamaan entistä enemmän, nykyisen tyttöystävän kanssa alkoi parisuhde ja aika tämän kimpussa alkoi hiipumaan.
Jotain pientä saatiin aikaan, lähinnä hommailtua osia hyllyyn, purettua alkuperäistä tekniikkaa hyllyyn yms.
Nooh. Välillä tuli semmosia motivaation pirskahduksia. Rakenneltiin kone melkolailla valmiiksi, osa osista tuli lainailtua välillä käyttiksiin ja tuohon allekirjoituksen seiskaan kun sekin tehtiin tässä välissä.
Alakerta on siis nimim. Tuntsalta haettu B230FT, jossa Lensun H-profiilit. Männät on rengastetut turbon vakiot, öljyruiskut löytyy sekä uudet laakerit jne. Öljynpaluuseen tehty kierteet, lohkoon milliselle mig-langalle urat.
Kansi on Hegeh:n kairaama 531, 46/38mm venttiileillä ja VX3 nokalla. Tiivisteenä Elring ja HeMi-motorsilta kovat kannen pultit. Ei siis mitään Amerikan juttuja.
Imusarjana on KL Racingin plenum 80mm kaasuläpällä, hitusen lyhennettynä ja muokkailtuna. Pakosarja on 401 tekemä, vielä ilman ahdinta ja hukkaporttia kylläkin.
Ahtimeksi kaavailtu näillä näkymin Lensun muokkaamaa HX42 62.45/67mm siivillä ja #16 pakopesällä.
Alkaa vakiomäntiä vituttamaan kun painetaan se pari baria ylipainetta

Suuttimet on 1100cc EV14, kisko KL Racingiltä.
Ohjaukseksi tulee todennäköisesti Atecu V3 tähänkin, sikäli tuttu, turvallinen ja edullinen purkki joka riittää hukkakipinällä hienosti meikäläisen tarpeisiin. Seiskaan tuli moinen laitettua ja olen ollut tyytyväinen. Tai oikeastaan sekin purkki oli alkujaan tähän ostettu mutta tuli hyötykäytettyä jo

Mutta tosiaan autohan ehti pitkälti yli 2 vuotta vain kerätä pölyä hallin nurkassa. Tänä keväänä sitten innostuin ensin tekemään taka-akselin uusiksi, nyt siellä majailee 1031 3.54 välityksellä sekä Omegan sovitetulla kitkalukolla. Oikein toimivaksi ja hyväksi havaittu lukko. Akseli tuli sekin Juzilta, meillä välittäjänä toimi muuan Pohjolan poika joka vei vaihtokaupassa tuon 1030 akselin räikkälukkoineen.

Samalla tuli tehtyä adapterit tuplasatuloille 12mm alumiinilevystä ja soviteltua toiset orkkis satulat käsijarrulle.


Tässä välissä puuhattiin taas hieman seiskaa, käytiin mm. penkissä uudistetulla tekniikalla oikein miellyttävin tuloksin. Tästä tulee sitten oma topic

Sovitettiin uusi vaihdekeppi ja käsijarrukahva kabiiniin

Mallailtiin tankille upotus konttiin, jonka myötä sai tehdä tuon "vetokoukun" palkin uusiksi. En halunnut mokomasta luopua koska se on tukemassa/jäykistämässä peräpäätä sekä nykyisellään siitä on kätevä nostaa takapää ilmaan.


Keulilta karsittiin hieman ylimääräistä palkkia ja peltiä jotka korvattiin sitten omalla näkemyksellä. Saatiin isommalle alumiinisyylärille tilaa jonka eteen istutin välijäähdyttimen.

Ohjaus päivitettiin tehostettuun

Vanha pata nostettiin pois ja uusi tilalle

Coolerilta kaasuläpälle välinen ahtoputki tuli mallailtua, josko kaveri ehtisi huomenna hitsaamaan


Imusarja muokattuna

Huohotukseen piirrottelin ja tein adapterilevyn johon 2kpl letkukaroja jotka menevät erilliseen pönttöön
Voimansiirtoon tuli Salmisen Mikeltä billett-vauhtis joka kävi Lensulla puntituksessa. Samalla reissulla tuli Lensulta haettua vähän dumppia, SRE765 asetelmaa ja ACT 240mm massalevy GS6-37 boorilla. Seuraava hankinta on Salmisen hitsaama GS6-37 aski. Tämän jälkeen saisikin kasailla kardaania vaille voimansiirron koneen perään.
LMR:ltä tulikin jo kannake kyseiselle lootalle, 7/940 kardaanin tukikumille kannake, TXR vaihdekeppi ynnä muita hiluja.
Lisää projektikuvia löytyy linkin takaa
https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo+242+DL+'80+%22Kalsong+Bl%C3%A5%22+/Projektikuvia/Tosiaan ajatuksena on nyt tehdä ~500hv höntsälelu kadulle kilpien väliin. Saas nähdä kauanko orkkis männät leikkiä kestää

Korin kunnolla ei nyt lähdetä jeesustelemaan, haaveissa siintää josko tällä jotain ratapäiviäkin pääsisi käymään kahva edellä. Ajatuksena saada auto käymään tämän vuoden puolella, mietitään talven/kevään aikana kaarien tekemistä mikäli päästäisiin vaikka edes jäälle tällä ensin leikkimään.
Seuraava ajatus olis hommata:
Salmiselta loota jahka mies ehtii tekemään,
Atecu moottoria ohjaamaan kun Autotunellakin taas olisi noita hyllyssä. Tosin foorumilla näyttäisi yksi valmiskin purkki johtosarjoineen käytännössä samanlaisesta paketista olevan. Toivotaan että mies heltyisi myymään sen erikseen vaikka tämän luettuaan

Ja Lensu Power Shopista tuo muokattu Holset jahka lompakko toipuu edellisistä.

Yritetään nyt pitää homma aktiivisena ja päivitellä tännekin tekemisiä. Ison kiitoksen voi antaa jo kaikille kenen kanssa käynyt kauppaa vuosien mittaan tätä puuhaillessa, noille aiemmin nimeltä mainituille tahoille sekä tietenkin muutamalle kaverille joidenka kautta onnistunut alumiinin hitsaukset, hiekkapuhallukset ja maalaukset.