Hieman on taas päivittelyt foorumilla unohtuneet vaikka paljon on aikaa hallilla vietettykin...
Aiempi päivitys tosiaan oli että saatiin tämä raato vaparina liikkumaan omin voimin ja oltaisiin leimattu tuommoisenaan jottei olis tarvinnut muutoskatsastaa. No kun mies ei osaa keskittyä yhteen autoon kerrallaan niin arvaahan sen ettei tule onnistumaan. Tosiaan tuossa talven aikana tuli muutama myynti-auto puuhailtua, pari niistä oli Volvoja ja yksi muun merkkinen.
Siinä sitten kun potkittiin taas muut romut syrjään niin tehtiin tämä "loppuun". Enää en edes muista puuhailujani niin hyvin että osaisin tarkemmin selitellä mutta sanotaan nyt lyhyesti että unohdettiin se vaparina leimaaminen, pakosarjaan hukkiksen lähdöt jne, putkiston teko yms. yms.
Auto lähti aika vaivatta toimimaan ja pääsin ajelemaan sit säätöjä vähän purkkiin puuhakilvillä. Muutaman päivän ajeluiden jälkeen tuli todettua että rajummin vedätellessä / leikkiessä painaa öljyt huohottimeen. Huohotukseen tuli tehtyä muutoksia ja tässä välissä tajusin jatkaa myös kytkimen pääsylinterin liikerataa jolloin saatiin kytkin toimimaan ilman tuota tajutonta työsylinteri tapin jatkoa.
Sit penkkiin, josta ongelmien kautta todella laiha tulos. 1.6bar paineella 332hv ja vääntöä jotain itkettävän vähän. Penkissä oli ongelmaa heti alkuun kun tyrkkäs läppärin kiinni ecuun. Auto lakkasi käymästä ja häiriötä oli vaikka minkälaista. Hetki asiaa ihmeteltiin, tehtiin taikoja mutta kun ecu yhdistettynä tablettiin ei ongelmia ollut päädyttiin siihen että vika oli tuossa sarjaporttikaapelissa ja niinhän se sit olikin. Toisella piuhalla päästiin dynottelemaan ja saatiin ensin leimavedot.
Tämän jälkeen todettiin ettei ahdot tahdo pysyä oikein halutussa vaan karkaavat kierrosten mukana. Tämä lienee johtuu tuosta portin sijainnista / etäisyydestä kollektorista.
Ongelma onneksi helpottui aika hyvin painetta nostettaessa, mutta sitten päästiinkin siihen että a) tehoa puuttuu isosti ja b) huohottaa isosti.
Tässä kohtaa päätettiin viheltää penkitys poikki ja auto ajamalla hinurin lavalle ja kotia.
Tässä sitten mittailtiin puristuksia, ohivuotoja ja tarkisteltiin ajoituksia yms ja tultiin siihen tulokseen että kaikissa pytyissä on melko alhaiset puristukset (8.5bar jokaisessa), ohivuodot on ihan normaalit, jako kohdallaan.
Tämän jälkeen käytiin hakemassa leima uudelle tekniikalle ja pari vuotta tärähti leimaa puhtain paperein.
Siitä sit purkamaan moottoria pois ja ihmettelemään lisää. Aikanaan kun tätä moottoria tuli kasattua oli hieman hämmennystä noista männänrenkaista kun tekniikan aiempi omistaja oli jo uudet renkaat kasannut mäntiin. Itse olin sitä mieltä että ne olis väärinpäin mutta koska uskoin muita tuli pata kasattua niin.
No väärinpäinhän ne silti oli. Kaikki kuitenkin ehjää. Hain uudet renkaat, tiivisteet, kannen käytin Lahden kansityöllä tarkistettavana ja eipä siitäkään vikaa löytynyt. Tämän jälkeen lohko tuli mitattua varmuuden vuoksi ja todella hyvin oltiin vielä toleransseissa. Uudet mig-langat lohkoon ja kasaan. Taas hieman muutoksia huohotukseen ja vetoja.
Nyt meillä on tilanne se että lohkosta tulee vain yksi letku tuohon keruusäiliöön ja keruusäiliöstä menee letku ahtimen imupuolelle. Edelleen kerää sikaa antaessa pönttöön tavaraa mutta murto-osan siitä mitä ennen. Olen tullut siihen lopputulemaan että se alkuperäinen purkki lohkoon on seuraava ratkaisu ja ilmeisesti ainoa toimiva.
Tässä kaiken keskellä meni mm. yks kytkimen pääsylinteri rikki ja sitä vikaa etsiessä tuli pudotettua laatikko alas koska tottakai ensimmäisenä lähdettiin pahimmasta mahdollisesta skenaariota liikenteeseen

Yhteenvetona siis lopputalvesta tähän hetkeen on että auto on leimattu, käynyt penkissä suurin pettymyksin, käytännössä ainoat ongelmat on koskeneet huohotusta ja ajatus olisi vielä päästä tän syksyn aikana penkkiin hakemaan lappu jossa tehot suurinpiirtein vastaisi odotettuja.
Ajoa on tullut yllättävän paljon, kumia on palanut mutta niin on myös hermojakin. Nätillä ajolla ei käytännössä ole ongelmia ollut jos ei tuota hajonnutta pääsylinteriä lasketa. Toisaalta eipä näitä siihen nättiin ajoon ole tehtykään...
Pahoittelut tästä sekavasta ja kuvattomasta päivityksestä. Laitetaan seuraavaan päivitykseen muutama kuva ja linkki kuvakansioon.