Jotta aloitusviestistä ei tulisi aivan niin pitkää niin aloitetaan kertomus tästä autosta jo tässä vaiheessa, vaikka alunperin piti kirjoittaa vasta kun auto on valmis.
Kyseinen auto on ollut tutulla jo useampia vuosia ja sen jäätyä seisomaan joskus 2017-2018 välillä olen yrittänyt jo aiemmin ostaa tätä, mutta ei ole ollut silloin vielä kaupan. 2 viikkoa sitten tuli taas auto puheeksi ja kävin katsomassa sitä paikassa jossa se oli seissyt pari vuotta. Hetken neuvottelun jälkeen pääsimme hinnasta sopuun ja laitoin edellisen käyttöauto seiskan myyntiin. No sehän lähti uudelle omistajalle alle 24h ilmoituksen tekemisen jälkeen joten tämän noudin seuraavana viikonloppuna.
Asiaan: Autohan on vm -88 740 GLE jenkki. Mittarissa 308000 mailia.
Alunperin myyty yhdysvaltoihin ja viettänyt sielä muutaman ensimmäisen vuotensa jonka jälkeen tuotu suomeen.
Tekniikkana B230F + M47
Varusteita mm.
-Nahkasisusta
-Sähkökattoluukku
-Ilmastointi
-4x sähkölasit
-Sähkösäätöiset peilit
-sähköantenni
Ostokunto enimmät pölyt puhallettuna päältä pois:




Sisusta

Ensimmäisenä kun sain auton pihaan se täytyi tietysti pestä. Ostin kunnollista liuotinpesuainetta jolla surutta pesin koko auton moottoritila mukaanlukien. Sen jälkeen auto talliin ja työn alle.
Ensimmäisenä suoritin ihan perus huollon.
Moottoriöljyt + Suodatin
Vaihteisto ja peräöljyt
Tulpat
Jakohihna + kiristinrulla
Venttiilikopan tiivisteen vaihdoin myös
Samalla kun vaihdoin jakohihnaa huomasin, että jakopään muovit oli aivan finaalissa. Olleet löysällä ja hihna kuluttanut ja jostain syystä sulanutkin vielä. Hyllystä löytyi melkein virheettömät muovit jotka käsittelin mustaksi ja laitoin paikalleen. Alkuperäinen tarra jossa moottorikoodi sattui osumaan myös kohdalle niin en sitä lähtenyt poistamaan
Vanhaa

”Uudet”

Todiste jälkipolville uudesta remmistä


Sen jälkeen vaihdoin sen aiemmin mainitun venttiilikopan tiivisteen ja samalla vahasin venttiilikopan ja ”kiilloitin” volvo tekstin.
Samalla muutenkin siistin moottoritilaa ja tuo naurettava dixie horn lähti heti pois.
Parempi, mutta vaatii vielä toimenpiteitä

Pakoputki oli jälleen katilta taaksepäin roskistavaraa ja samalla kun kampesin vanhan putkenlopun pois aloin katsomaan, että takakulmassa on vähän huonon näköistä peltiä.
Alunperin ajattelin, että vain apukuskin puoleinen takalokasuoja vaatii korjauspalan, mutta totuus iski kun aloin tarkastelemaan autoa enemmän.
Loppujen lopuksi kun aloin koputtelemaan autoa tarkemmin käytännössä koko apparin takakulma piti tehdä uusiksi, apukuskin lattiaan kämmenen kokoinen paikka, lähes koko kuskin etulattia ja runkopalkki etulattian kohdalta, kuskin puolen Runkopalkki alatukivarren korvakkeen juuresta, kuskin helmaan yksi paikka keskelle ja yksi aivan helman etureunaan. Myös edellisien omistajien törkyjä piti korjailla kun oli peltilappuja täppäilty sieltä täältä kiinni.
Kaikista ei ole kuvia kun kaikkihan ennen ruostetta on nähnyt.
Mätää




Korjattua

Hitsauksen jälkeen uusi pakoputki paikalleen

Takakylki







Tällä hetkellä pinta lakattuna ja odottaa tallissa kuivumista, siitä kuvia huomenna.
Tuulilasi oli myös pahasti halki, ennen kuin lakkasin takakyljen tänään irroitin vanhan lasin ja laitoin uuden liimaantumaan.
Samalla joutessani kun odotin, että värimassa kuivuu riittävän pitkään myllytin 75% autosta. Loput täytyy myllyttää kun saan teipit poistettua.
Yllämainittujen lisäksi täytyy vielä herkistellä jarruja, kaikki osat on kohtuu uusia, mutta seisomisen jälkeen yksi jarru on hiukan jumissa, mutta vapautuu kun kopauttaa satulaa.
Sen jälkeen olisi taas käyttöauto joka nielee kilometrejä vielä paljon, tai siis maileja
Ps. Lisätietoa vanteista kaipaisin, missä myyty tms. ja ovatko oikeasti harvinaiset niinkuin internet väittää volvo varaosanro: 1129105
Tälläisen esitteen löysin, joku ruotsia osaava voisi kertoa näistä enemmän