Proturbo  Autodiagnoosi

Kitisevä puhaltimen moottori V70II

  • 25 Vastauksia
  • 10329 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Kitisevä puhaltimen moottori V70II
« : 06.11.2011, 16:11:39 »
Viileinä aamuna on alkanut pientä kitinää tuolta lämppärinpuhaltimen moottorilta kuulua. Ajatus voidella se mutta kysymys kuuluukin että mitä sinne on paras laittaa ja mitä kautta?

Onko esimerkiksi CRC hyvää tähän tarkoitukseen?

Täytyykö muoveja/hansikaslokeroa purkaa tuosta enemmältikin että moottorin akseliin pääsee käsiksi?

Ihme kyllä tästä aiheesta ei vielä tältä foorumilta löytynyt topicia joten aloitetaan tällä, uskon että muillakin samaa tulee jossain vaiheessa.
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa FormulaVee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: Kitisevä puhaltimen moottori V70II
« Vastaus #1 : 06.11.2011, 17:29:57 »
Kohtuu pienellä sinne pääsee kiinni.

Mulla on Motonetista ostettu Volvon holto-opas ja siellä on tarkat ohjeet. Ainoa ongelma on se, että työtila on hieman ahdas.

Tuli tehtyä tuo rasvaus samalla kun vaihdoin ohjausvastuksen uuteen.
- V70 -

Poissa veikko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 918
Vs: Kitisevä puhaltimen moottori V70II
« Vastaus #2 : 06.11.2011, 17:35:45 »
joo täällä kans pitää aluks pientä kitinää.
onko tuo volvon hoito-opas motonetin oma vai saako muualta?alfamer vai mikä se oli?

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Kitisevä puhaltimen moottori V70II
« Vastaus #3 : 06.11.2011, 21:05:21 »
Alfamerin opas se on. Siksi kyselin täällä että jos olis vinkin saanu niin samantien rasvannu tuon. Käyn lainaa kirjastosta, tai siellä kattoo niin eipä tarvitse turhia purkaa.
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa jjk

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitisevä puhaltimen moottori V70II
« Vastaus #4 : 07.11.2011, 11:11:57 »
Itsellä kanssa samaa ongelmaa. Ennen kitisi vain pakkasella, nykyään jatkuvasti.

Vanhan foorumin puolelta löytyi tälläinen: http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=4610.0
Lainaus
Kun hanskalokeron ja sen suojamuovin irroittaa niin pääsee moottorin pohjaan käsiksi. Moottorin pohjassa on muovisuoja johon menee letku. letku ireti ja sitä muovi osaa varmistaaa yksi lämppärin ruuveista. Sitten suoja pois ja näetkin moottorin alaosan laakeroinnin. Sitten ei kun voidetta.

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitisevä puhaltimen moottori V70II
« Vastaus #5 : 10.11.2011, 10:25:19 »
Viileinä aamuna on alkanut pientä kitinää tuolta lämppärinpuhaltimen moottorilta kuulua. Ajatus voidella se mutta kysymys kuuluukin että mitä sinne on paras laittaa ja mitä kautta?

Onko esimerkiksi CRC hyvää tähän tarkoitukseen?

Täytyykö muoveja/hansikaslokeroa purkaa tuosta enemmältikin että moottorin akseliin pääsee käsiksi?

Ihme kyllä tästä aiheesta ei vielä tältä foorumilta löytynyt topicia joten aloitetaan tällä, uskon että muillakin samaa tulee jossain vaiheessa.

ainakin tälläinnen topic löytyy
V70N lämmityslaitteen kitinä
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11360.0

Kyllähän tuon moottorin saa irti vaan ahdasta on. Kätevänä apuna oli taipuisa jatkovarsi rukarissa kiinni ja torx avain T20 tai T25 tarvitaan.

Jos yrittää moottorin alalaakeria paikallaan voidella alakautta niin mistään raosta ei saa kunnolla laakeriin öljyä.

Suojakuoressa on reikä laakerin yläpuolella vaan tästä on suora yhteys hiiliin ja kollektoriin jonka voitelu reiästä CRC:tä suihkuttamalla ei liene kovin viisasta  ;D

Itse otin hanskalokeron irti vaan ei ole pakollinen toimenpide. Näkeepähän hieman paremmin työympäristön.

« Viimeksi muokattu: 10.11.2011, 10:36:48 kirjoittanut v6omega »

Poissa noviisivolvoilija

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitisevä puhaltimen moottori V70II
« Vastaus #6 : 10.11.2011, 11:20:30 »
ainakin tälläinnen topic löytyy
V70N lämmityslaitteen kitinä
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11360.0

Kyllähän tuon moottorin saa irti vaan ahdasta on. Kätevänä apuna oli taipuisa jatkovarsi rukarissa kiinni ja torx avain T20 tai T25 tarvitaan.

Jos yrittää moottorin alalaakeria paikallaan voidella alakautta niin mistään raosta ei saa kunnolla laakeriin öljyä.

Suojakuoressa on reikä laakerin yläpuolella vaan tästä on suora yhteys hiiliin ja kollektoriin jonka voitelu reiästä CRC:tä suihkuttamalla ei liene kovin viisasta  ;D

Itse otin hanskalokeron irti vaan ei ole pakollinen toimenpide. Näkeepähän hieman paremmin työympäristön.
Ilmeisesti tämä reikä on juurikin CRC:tä tai vastaavaa elektroniikan kontaktipintojen puhdistusainetta varten jolla puhdistetaan kollektorin hiilipölyt. Öljyä sinne ei tietenkään pidä spruutata... Eikö missään ole sellasta reikää tai reittiä mistä olisi suora yhteys laakeriin, sinne sitä notkeaa ompelukoneöljyä?

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitisevä puhaltimen moottori V70II
« Vastaus #7 : 10.11.2011, 12:08:09 »
Ilmeisesti tämä reikä on juurikin CRC:tä tai vastaavaa elektroniikan kontaktipintojen puhdistusainetta varten jolla puhdistetaan kollektorin hiilipölyt. Öljyä sinne ei tietenkään pidä spruutata... Eikö missään ole sellasta reikää tai reittiä mistä olisi suora yhteys laakeriin, sinne sitä notkeaa ompelukoneöljyä?

Jos saa purettua tuo propellin irti niin on paremmat mahdollisuudet purkaa tuo moottorin muovikuori ja nähdä sisukset (ja voidella laakerit)


Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Kitisevä puhaltimen moottori V70II
« Vastaus #8 : 12.11.2011, 16:35:31 »
Tänään purin tuon koko systeemin irti ja öljysin. Samalla tuli paineilmalla puhalleltua raitisilmasuodatin. Aikaa meni parisen tuntia.
Alfamerin korjausoppaasta oli hyötyä kun näki etukäteen mitä purkaa, suosittelen.

Hansikaslokero on kyllä hyvä ottaa irti, se antaa niin paljon tilaa työskennellä, ja koko paketin irti saamiseksi täytyi myös kääriä auton lattiaverhousta mattojen lisäksi pois että pääsi sinne kaikista etummaiseen ja rintapeltiä lähinnä olevaan ruuviin käsiksi. Koko homman hankalin osuus ylivoimaisesti kun ei ollut sitä taipuisaa ruuvaria johon T25:sen olisi saanut kiinni.

Moottorin alapuolella olevaa laakeria öljysin kun otin moottorin niin irti että oli käsissä tosiaan pelkästään moottori siipineen. Siiven alapuolella olevaan oli hankala saada öljyä kun en ottanut siipiä irti, mutta pitkällä pillillä. Katsotaan kummeniko, oli ihan mukavaa värkkäilyä, seuraavalla kerralla onnistuu huomattavasti näppärämmin ;)
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa veikko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 918
Vs: Kitisevä puhaltimen moottori V70II
« Vastaus #9 : 10.12.2011, 13:16:15 »
varmistetaas nyt että onko *tämä* sopiva puhallinmoottori S60seen?sama tuotenro s80 ja s60.

Poissa veikko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 918
Vs: Kitisevä puhaltimen moottori V70II
« Vastaus #10 : 11.12.2011, 11:57:29 »
varmistetaas nyt että onko *tämä* sopiva puhallinmoottori S60seen?sama tuotenro s80 ja s60.
eikö kukaan oo hommannu? että sopiiko "yhtä hyvin" paikkaansa kuin alkuperäinen?

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitisevä puhaltimen moottori V70II
« Vastaus #11 : 11.12.2011, 12:26:31 »
eikö kukaan oo hommannu? että sopiiko "yhtä hyvin" paikkaansa kuin alkuperäinen?
Saman puhallin on s60 ja S80. Kun vaihdat alkuperäiseen koteloon tuon moottorin niin toimii. Muuten tulee ongelmia siiven kanssa.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa sjk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitisevä puhaltimen moottori V70II
« Vastaus #12 : 11.12.2011, 13:09:43 »
Hieman kuvia aiheesta, joita tuli otettua, kun otin omastani tuon irti, kun kitisi. Täytyy varmaankin vielä uusia toimenpide, kun ei rasvauksesta huolimatta loppunut kitinä.

Puhaltimen ruuvien irrotukseen kätevänä apuna miniräikkä (tuonne mikään muu mahdukkaan..).

Kuva 1: Suojamuovin ruuvit irti ja käännetään ensin oikealta suojamuovi irti.


Kuva2: Hanskalokeron pumppu irti, lähtee kevyesti vetämällä.


Kuva 3: Hanskalokeron rajoittimet, nostetaan muovilipareita hieman ylöspäin molemmilta puolilta yhtä aikaa samalla esim. polvella hanskalokeroa eteenpäin hieman painaen, jotta tulee tuon "tapin" ohi.


Kuva 4: Johdot irti. Tämän jälkeen hanskalokero kääntyy alas ja saa muistaakseni kehyksessä olevat kahdeksan ruuvia irti ja hanskalokero lähtee pois paikoiltaan.


Kuva 5: Puhaltimen sijainti.


Kuva 6: Puhallin alhaaltapäin. Tässä vaiheessa irrotetaan muistaakseni yksi tai kaksi ruuvia jotta saa tuon suojamuovin irti, jos ei halua koko puhallinta irti (yhteensä 4 - 5 ruuvia)


Kuva 7: Edellisessä vaiheessa irrotetaan tuossa ylhäällä näkyvään letkunliittimeen menevä kumiletku. Tässä siis tuo puhaltimen alapuoli yläpuolella.


Kuva 8: Suojamuovi irrotettu.


Kuva 9: Puhallin "oikein päin".


Joku voi jatkaa selostusta, miten parhaiten saa rasvattua, kun itsekin kaipaan hieman tuota tietoa.


Ja lopuksi pari kuvaa raitisilmansuodattimen kotelosta:

Kuva 10: Neljä ruuvia auki.


Kuva 11: Vanha suodatin lähtee vetämällä alaspäin.  Etummainen kotelo paperisuodattimelle, taaempi aktiivihiilisuodattimelle. Suodattimen viiste oikeaan yläreunaan.



Toivottavasti apua sille, ken ei aikaisemmin ole purkanut.
« Viimeksi muokattu: 11.12.2011, 13:16:30 kirjoittanut sjk »
S60 2.4T aut -01

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Kitisevä puhaltimen moottori V70II
« Vastaus #13 : 11.12.2011, 20:39:46 »
No on varmasti apua. Tosin tuo rasvaaminen ei ittelläkään kokonaan poistanu ongelmaa. Kylmänä kun auto tärähtää sopivasti johonkin katkoviivaan tai pieneen terävään koloon niin vingahtaa. Tiedä sitten laitoinko vääränlaista rasvaa.

Mikä tuohon on toimivaksi havaittu eväs? Ihan vaan jos tarpeeksi alkaa häiritä niin ei turhaan käy tuota jumppaa uudestaan läpi :D
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitisevä puhaltimen moottori V70II
« Vastaus #14 : 12.12.2011, 08:36:34 »
No on varmasti apua. Tosin tuo rasvaaminen ei ittelläkään kokonaan poistanu ongelmaa. Kylmänä kun auto tärähtää sopivasti johonkin katkoviivaan tai pieneen terävään koloon niin vingahtaa. Tiedä sitten laitoinko vääränlaista rasvaa.

Itse olen käyttänyt voiteluun teflon spraytä, hylkii kosteutta ja pysyy kiinni kuin tauti vaikka onkin hyvin ohutta litkua.

http://www.attuote.fi/index.php?node_id=328




 

Autodiagnoosi  Carcom Oy