KL-varaosat  Race.fi

S40 2.0 vm 2008 löysä jarrupoljin

  • 1 Vastauksia
  • 823 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa altejtu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
S40 2.0 vm 2008 löysä jarrupoljin
« : 09.09.2020, 19:01:04 »
Löytyykö keneltäkään kokemusta vastaavasta jarru ongelmasta. Alunperin oikean etujarrun mäntä jumittui ja aiheutti lämpö ja ravistus ongelman. Sain herkistettyä männän ja totesin että suojakumi oli  rikki. Päätin hankkia molempiin etusatuloihin korjaussarjat sisältäen myös männät. Kunnostin satulat ja ilmasin jarrujärjestelmän. (ei päässyt tyhjäksi missään vaiheessa kun oli puristimet kumiletkuissa) Jostakin syystä en kuitenkaan saanut polkimeen kunnon tuntumaa  eli poljin painuu liian syvälle kun auto on käynnissä.  Jotenkin myös tuntui että jarrut olivat etupainotteiset. Hommasin taakse myös korjaussarjat ja huolsin takasatulat, edelleen poljin painuu syvälle. Sitten hommasin ihan uuden pääsylinterin ja vaihdoin sen, ei mitään vaikutusta, soitin Volvon omamekaanikolle ja hän vinkkasi että joskus on V70 ja 90 vaihdettu jarrutehostimia tuosta syystä, koska tuo tehostin on aika arvokas laite hankittavaksi kokeilumielessä niin tämän hankin kolariautosta, ei edelleenkään vaikutusta. Ilmaus on tehty perinteisesti polkemalla, imulaitteella ja korkista paineella, ilmaa ei tule, mikään ei auta. Saan myös Delphin testerillä aktivoitua Abs yksikön venttiilit joten sielläkään ei todennäköisesti ole ilmaa, nestettä on ajettu paljon lävitse. Mitä seuraavaksi vai pitääkö viedä vaan merkkikorjaamoon ?
« Viimeksi muokattu: 10.09.2020, 11:28:12 kirjoittanut altejtu »

Poissa altejtu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2.0 vm 2008 löysä jarrupoljin
« Vastaus #1 : 10.09.2020, 11:37:11 »
No selvisi tämäkin pitkän taistelun tuloksena, osa osien vaihdosta oli siis turhaa. Syynä oli männän puoleisten etujarrupalojen taustan jouset eli ne peltikruunut jotka menevät männän sisälle. Kun vaihdoin männät niin niissä oli sisällä erilaiset olakkeet kuin vanhoissa ja nämä törmäsivät juuri noihin jousiin. Tämä aihaeutti sen että palan taustan ja männän väliin jäi rako joka puristui kyllä jarruttaessa kasaan, mutta palasi jarrutuksen jälkeen taas auki eli osa männän liikkeestä menikin hukkaan. Vastaava asia siis kuin jos takajarrujen käsijarrun säätömekanismi on väärässä kohtaa eli palat ovat ns. kaukana.  Väänsin noita jousia niin että eivät enään työnnä palaa irti männästä, mutta kuitenkin pitävät palan keskitetysti männässä kiinni aiheuttamatta palojen kolinaa.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo