Carcom Oy  Elekma

245 sähköviat

  • 14 Vastauksia
  • 2291 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 306
245 sähköviat
« : 15.09.2020, 19:36:52 »
Mikähän mahtaa farkun takavaloja vaivaavaan seisonnan jälkeen.
Takana toimii vain vilkut, Pakki, kuskin sumuvalo ja lisäjarruvalo.
Polttimot ja sulakkeet mitattu ehjiksi, liittimissä ei hapettumia ja maadotus tulee mutta valoissa ei mitään elämää.

Kilven valojen piuhat hävinnyt johonkin, ei löydy luukun sisältä, mistähän ne kuuluu vetää?

VIKALÖYTYNYT:
Kilvenvalot poikki saranan läpi vienneistä.

Polttimovahti oli rikki, liitin oli yhdestä kohtaa jopa vähän kärähtänyt.
Oli vihreän värinen ja samanikäisessä(1991) 740 oli sama osa jolla katosi kaikki valoviat.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2020, 00:12:28 kirjoittanut jon1.tur »

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1833
Vs: 245 takavalot
« Vastaus #1 : 15.09.2020, 20:04:44 »
Tarkista valovikavahti.

Kilven valojen kaapeli kulkee vasemman saranan kautta.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 306
Vs: 245 takavalot
« Vastaus #2 : 15.09.2020, 23:50:04 »
Tarkista valovikavahti.

Kilven valojen kaapeli kulkee vasemman saranan kautta.

Ahaa siellä saranan välissä piuhoja näkyykin.
Pystytkö sitä valovika vahti testaamaan muuten kuin vaihtamalla toiseen? Ainakin mittaristossa palaa se valo

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1833
Vs: 245 takavalot
« Vastaus #3 : 16.09.2020, 07:00:25 »
Vähän riippuen vuosimallista, mutta 1987 on seuraavasti kaapelointi valovikavahdissa.

57L = valk = in vasen sulakkeelta 15
57R = har = in oikea sulakkeelta 16

58L = pun = out vasen
58R = rus = out oikea

Liitin irti vahdista ja hyppylangalla yhdistät kaapelit (valk-pun, har-rus).
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 306
Vs: 245 takavalot
« Vastaus #4 : 21.09.2020, 06:30:14 »
En oo vielä kerennyt testailla mitään mutta kuskin puolen takavalo ja jarruvalo näyttää välillä toimivan ja välillä ei.
Aikaisemmin ollut hyppypiuha kuskin puolelta apparin lampulle mutta poistin kaikki ei alkuperäiset johto viritykset mutta toimintaa se ei muuttanut.
Pitää tänään koittaa sitä valovikavahtia vielä ohittaa.

Oisko jotain hajua minkä väriset piuhat kuuluu mennä mihinkin noissa takavaloissa, kyseessä siis 91 vuoden farkku,epäilyttää parit piuhat vielä.

Kuskin puolella yksi punainen irto piuha ilman liitintä, ei tule virtoja siihen.
Suht keskellä missä vetokoukun sähköjen liittimet yksi musta liitin irtaalleen ja se on maadoitettu mutta ei ole lähimain liitintä mihin sen voisi tökätä.
Ja kuskin puolella yksi irtonainen liitin myös johon ei tulen mitään eloa ja takavaloille ei yletä(väriä en nyt äkkiseltään muista).

Kontin saranoiden välissä näyttäisi olevan piuhat katkennut sisään molempiin saranoihin, onkohan molemmat Kilvenvaloille vai voinko vetää Kilven valoille vai toisesta jos sinne sattuu virtaa tulemaan?

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 306
Vs: 245 sähköviat
« Vastaus #5 : 21.09.2020, 06:50:12 »
Ja lisätäänhän tänne loputkin sähköviat jos joku keksisi niihinkin ratkaisua.

Nopeusmittari on lopettanut pelittämisen vuosien seisonnan jälkeen, ja lämmitys laitteen(en kokeillut mittarin toimintaa ennen tätä operaatiota) kun vaihdoin mutta kojelaudan alla ei näkynyt mitään omatekoisia sähkövirityksiä.
Kokeiltu toisella mittarilla minkä pitäisi olla toimiva ja kaikki mittariston liittimet vaikutti olevan ok.
Perän anturissa on piuha kiinni eikä ainakaan auton alla näyttänyt olevan poikki.
Kello,merkkivalot, taustavalo ja lämpömittari toimii molemmissa mittareissa, mutta bensamittarissa ei ole eloa kummankaan mittarin kanssa, eikä kuulemma ole kohta vuosi kymmeneen toiminut niin se saa olla.

Ja yksi outous oli auto alla olevalle bensapumpulle tuli 0 volttia, kipinä tuli ja suuttimet aukesi, suutin tukille ei tullut edes bensan hajua vaikka tankkiin oli juuri 10l bensaa kaadettu.
Jos katsoin kaaviota oikein niin pumpulle lähtevään piuhaan tulee 12 volttia kun starttaa ja hetkeksi kun kääntää virrat päälle.
Avasinkin releeen ja oli ihan hyvän näköinen, hioin kärjet mutta ei vaikutusta, myöskään auton alla ei piuhat poikki maadotus tulee pumpulle.
Ryöstin sitten vain bensapumpun releeltä herätteen ja kytkin normaalin nelinapasen releen ja siitä +piuha akun kautta pumpulle niin toimii normaalisti vaikka bensaa tankissa alle 10 litraa.
Mitäs kautta tuo tankinpumppu saa virran? Vai onkohan sekin ruvennut pyörimään? kun toimii lähes tyhjällä tankillakin normaalisti ja pääpumppu ei pidä kovaa meteliä.

Kylmänä käy hetkenaikaa kolmella, ei aina tee sitä mutta voisko nuo pumput oireilla?  Bensasuodattimen vaihdoin uuden ja ei siellä vanhaa bensakaan enää ole tankissa.
Vikakoodeja ei anna.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2020, 07:00:23 kirjoittanut jon1.tur »

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1833
Vs: 245 sähköviat
« Vastaus #6 : 21.09.2020, 07:15:35 »
Tuossa jonkinmoinen kaavio.



Vasemmassa saranassa menee rekvalot ja takalasinlämppäri.
Oikeassa saranassa menee pyyhin ja keskuslukko.
En nyt muista kummassa menee lisäjarruvalo (veikkaan vasenta).
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 306
Vs: 245 sähköviat
« Vastaus #7 : 21.09.2020, 07:57:59 »
Tuossa jonkinmoinen kaavio.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Vasemmassa saranassa menee rekvalot ja takalasinlämppäri.
Oikeassa saranassa menee pyyhin ja keskuslukko.
En nyt muista kummassa menee lisäjarruvalo (veikkaan vasenta).

Ei sattuis olemaan tarkempaa kuvaa tuosta kaaviosta? Ainakin puhelimen näytöllä menee niin pikseleiks ettei ota selkoa.



Hämäs tämä läpivienti mutta tuo taitaa ollakin pelkkä pissapojan letku?
Aika jännä että lisäjarruvalo toimii välillä vaikka molemmista saranoista näkyy vain piuhan tyngät

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1833
Vs: 245 sähköviat
« Vastaus #8 : 21.09.2020, 10:23:15 »
Ei ole sellaista mikä näkyisi hyvin puhelimessa.

Jep, tuo on vain pissapojanletku.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 306
Vs: 245 sähköviat
« Vastaus #9 : 22.09.2020, 18:26:13 »
Valovikavahtihan se temppuili, saman ikäisestä 740 löytyi saman värinen ja nyt toimii valot.
Luukkuun piti pujotella uudet piuhat, oli aika hankala rakonen.

Nopeusmittari ei toimi mutta trippiin on pyörähtänyt 0.2km parin kilsan ajon aikana

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 306
Vs: 245 sähköviat
« Vastaus #10 : 26.09.2020, 22:56:26 »
Olisko kellään ideoita tuolle nopeusmittari vialle ja mitä pystyy testaamaan/mittaamaan?
Perässä piuhat kiinni ja auton alla ei ainakaan ole poikki.
Sulakkeet käyty läpi.
Mittarissa kaikki piuhat kiinni.
Kokeiltu kahdella mittarilla ja toisen trippiin pyörähti 200metriä mutta nopeutta ei näytä.

Mittareissa toimii kaikki muu paitsi bensamittari kun sen johdot on laipan juuresta poikki.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 706
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 sähköviat
« Vastaus #11 : 26.09.2020, 23:31:51 »
Sähköisessä mittaristossa, eli -86 eteenpäin olevissa, on kaksi eletrolyyttikondensaattoria mitkä kannattaa vaihtaa. Aiheuttaa kaikenlaista harmia vanhemmiten.
Takavalojen sähköjen yhtenä syynä saattaa olla vetokoukun johdotus jos se on tehty ns.rosvoliittimilllä. Kannattaa tehdä liitokset juottamalla. Maadoitusviat myös yleisiä takavaloissa.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 306
Vs: 245 sähköviat
« Vastaus #12 : 27.09.2020, 00:09:20 »
Sähköisessä mittaristossa, eli -86 eteenpäin olevissa, on kaksi eletrolyyttikondensaattoria mitkä kannattaa vaihtaa. Aiheuttaa kaikenlaista harmia vanhemmiten.
Takavalojen sähköjen yhtenä syynä saattaa olla vetokoukun johdotus jos se on tehty ns.rosvoliittimilllä. Kannattaa tehdä liitokset juottamalla. Maadoitusviat myös yleisiä takavaloissa.

Takavalojen viat löytyi viallisesta polttimovahdista(saman ikäisestä 740 löytyi samanlainen).

Mistä nuo eletrolyyttikondesaattorit löytyy, mistä uusia ja pystyykö niitä itse vaihtamaan perus tinakolvilla vai pitääkö viedä ammattilaiselle?
Tätä autoa yritetään laittaa leimakuntoon mahdollisimman halvalla niin oisko parempi etsiä vaan käytetty ehjä? Vaikka nuokin mittarit ehjiä oli molemmat reilu viis vuotta sitten.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 706
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 sähköviat
« Vastaus #13 : 27.09.2020, 09:23:52 »
^Pystyy itse vaihtamaan tavallisella kolvilla ja maksaa komponenttiliikkeessä alle euron noi osat.
Minulla oireili niin että nopeusmittari ei aina toiminut, mutta sitten yht äkkiä pomppasi hereille. Nämä komponentit vaihtamalla vika korjaantui.


Toinen on 220uf/16V ja toinen 47uf/16V. Kuvastakin jo näkee että missään parhaassa kunnossa ei ainakaan tuo alempi elko ole.


Mittaristosta löytyy myös tuollainen mokkula, joka kuulemma useassa tapauksessa on ollut syypää vedenlämpö- ja polttoainemittarin toimimattomuuteen. Liitospintojen puhdistus on auttanut yleensä asiaan.

Polttoainemittarin toimimattomuus tai omituinen seilaaminen saattaa johtua myös tankkilaitteen huonosta maadoituksesta. Tämäkin omakohtaisena kokemuksena kerrottuna kun etsin vikaa melko pitkään. Lopulta päädyin ottamaan tankkilaitteen irti, poraamaan sen laipan läpi M6 pultin, jonka tiivistin vielä pienellä kaasutoholla juottamalla kiinni, ja lisäämällä siihen pultinkantaan erillisen maadoitusjohdon jonka vedin tarkistusluukun läpiviennin kautta takakonttiin maadoituspisteeseen. Nyt on toiminut polttoainemittari niin kuin sen kuuluukin.

Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 306
Vs: 245 sähköviat
« Vastaus #14 : 08.10.2020, 05:38:07 »
Satunnaisesti lähtee pätkien käyntiin, käy kolmella mutta kun vähän aikaa huudattaa niin alkaa käydä normaalisti, mikähän vaivaa?
Antaa 3-1-1 vikakoodin mutta se taitaa liittyä vain mittaristoon?
Ainakin virranjakaja kuiva ja hyvä näköinen, bensasuodatin uusi, muuten ei tutkittu.
Tuoretta bensaa on tankissa ja sulakkeet ehjät eikä niitä pyörittämällä vaikuta toimintaan

 

RallyBaron  Samppasport