Volvojen harrastelu jäänyt tänä kesänä hieman normaalia vähemmälle. Toki 960 on pienesti edistynyt ja toistakin harrastetta, josta ehkä joskus tänne kirjoittelen jotain, on ulkoilutettu. Tämä kesä meni enempi 2-pyöräisten kans, johtuen osittain siitä, että meidän taloudessa on nyt kaksi moottoripyöräkortin omaavaa

Yamahaan en tälle kesälle tehnyt ihmeempiä, hieman ropasin kaasareita koska bensa lie hartsiintunut tms. Tämän johdosta jumitti neulaventtiiliä auki ja ylivuotoletkusta kivasti bensat pihalle kahdesta kaasarista. Tuo meni viime kesäisten kaasarijumppien jälkeen ihan lihasmuistista. Ennen kesän ajoja tuli vaihdettua luonnollisesti öljyt sekä suodatin ja uusittua molemmat renkaat, alle tuli Metzeler merkkiset kumit. Eteen vakio 110/70-17 ja taakse edellistä pienempi, mutta vakiota snadisti leveämpi 140/70-18. Vanhan eturenkaan paistoleima oli vuodelta -07

Samaan hengenvetoon uusin kahvakumit hieman mukavampiin. Kesän aikana vielä sijoittelin vakionopeudensäätimen hieman paremmin, oikeestaan muuta ei tullut tehtyä kuin ajettua. Tosin mittariin ei tainnut kertyä kuin hieman toista tonnia.



Huononlaisesti tullut kuvia napsittua kesän aikana. Talven aikana pitäisi tehdä vähän laajempi huolto ja muutamia pikkujuttuja ulkokuoresta hifistellä. Ulkonäkö tosin tulee pysymään pitkälti samana, mitäpä sitä hyvää lähteä muuttamaan.
Sitten varmasti enemmän ihmisiä kiinnostavaan kaksipyöräiseen: aito Honda Monkey vuodelta -92. Tämä tuli minulle ollessani 14 -vuotias ja ajoin tällä aina kevarikortin saamiseen asti. Lupasin, jotta autokortin saadessani luovutan tämän isälle käyttöön kunnostettuna. Aikaa kului, kunnes tänä kesänä päätin, että nyt tämä on pakko laittaa kuntoon. Tämä valmistui noin kolme viikkoa ennen kuin mittariin nasahti 28 ikävuotta, joten alle kymmenen vuotta lipsahdettiin määräajasta. Ja saatinpahan tämä vielä kunnostettua siten, ettei mopon nykyinen haltija tiennyt asiasta mitään ennenkuin kävin mopon luovuttamassa

Projekti oli sikäli suoraviivainen ja helppo, että kyseessä oli vain kunnostus alkuperäiseksi. Tämän vuoksi tarkoitus oli säilyttää alkuperäinen maali niiltä osin kuin se oli mahdollista. Joitain osia jouduin maalaamaan kokonaan sekä runkoa ja swingiä jouduin paikkamaalaamaan. Tankki, sivukoppa, keula sekä sarvet ovat alkuperäisessä maalissa. Rungostakin on maalattu vain ne kohdat, joita jouduin projektin tiimellyksessä korajaamaan. Sen verran tuli myös pussihousuiltua, että mahdollisimman paljon hankin Hondan alkuperäisiä varaosia, noita kun oli vielä hyvin saatavilla ja näillä osilla moposta pitäisi tulla ikuinen. Projektin lähtökohta oli hyvinkin lohduton näky





Suurimpana osapuutteena projektissa oli moottori. Tässä kohtaa menin sieltä mistä aita on matalin ja hankin Wandamotorilta kiinalaisen 50cc Monkey type -moottorin. Tarkoitus olisi kuitenkin osista vielä myöhemmin kasata orkkis moottori. Kiinanmoottori oli tullessaan musta, joten maalikaupan kautta tallille ja moottoriin Hondan silver cloud niskaan.


Pesun ja lyhyehkön tutkailun jälkeen tuli todettua, että loppujen lopuksi tuo on aihiona vallan hyvä eikä ollenkaan niin lohdutan näky kuin varastosta kaivettaessa. Tiedossa oli, jotta ainakin vasemman puoleinen moottorinkorvake vaatii hitsaamista. Samalla huomasin, että jarrupolkimen akseli oli vääntynyt sekä swingin runkoon hitsattu holkki niinikään vasemmalta puolelta oli lähtenyt repeytymään irti rungosta. Puolan kiinnike rikkoontui purkamisen yhteydessä ja samalla vauhdilla parantelin myös yhtä aiempaa sivukopan kiinnityksen korjausta, jonka olin tehnyt jo mopoikäisenä.
Jarrupolkimen akselin sain suoraan raakasti vääntämällä ja voimaa sai käyttää reilusti. Tuon kun sain väänneltyä suoraan, siirryin korjaamaan moottorinkorvaketta. Ensin katkaisulaikalla ajoin nykyiseen halkeaman isommaksi, jonka jälkeen lukkopihdeillä halkeamasta puristaen puolikkaat samalla tasalle. Tämän jälkeen hitsasin railon pisteillä umpeen. Tämän jälkeen nätisti isoimmat lamellilla veks, jonka jälkeen käsin hionta ensin P80 paperilla ja viimeistely Bilteman hiomanailonarkilla. Olin hyvinkin yllättynyt lopputuloksesta, sillä tuosta tuli omaan silmään hyvä. Maalit vedin suoraan paljaalle metallille, harmi kun tuosta en erikseen valmiina tajunnut kuvaa ottaa.




Seuraavaksi siirryin swingin holkin kimppuun, joka oli jo huomattavasti hankalampi homma. Tarkoitus oli kuitenkin saada lopputuloksesta mahdollisimman orkkiksen näkönen. Sinällään tuolla ei ole mitään väliä, kun ei tuo swingin takaa juurikaan näy, mutta tämä oli hyvää treeniä itselle. Ensin yritin hieman naputella tuota halkeamaa kiinni, jonka jälkeen hioin tehtaan saumaa hieman halkeamaa leveämmältä alueelta pois. Tämän jälkeen siistiminen lamellilla tuohon tasaiselle osuudelle ja migillä yhtenäinen sauma tuohon kohtaan, lopuksi vielä maali niskaan. Lopputuloksesta tuli omaan silmään ihan ok.


Puolen sekä sivukopan kiinnikkeiden hitsuuttelu oli simppeli pari täppiä ja ylimääräiset lamellilla pois. Seuraava suurempi hitsaustyö tuli eteen hieman yllättäen takajousia asentaessa. Swingistä oli molemmilta puolilta iskarien alapään kiinnikkeiden kierteet melkolailla huonona. Noissahan on vielä pykälän hienompi M10 kierre ja halusin ehdottomasti käyttää tilaamiani orkkistyylisiä kupumuttereita orkkis kierteellä. Lopulta päädyin hakemaan IKH:lta kaksi pitkää 12.9 M10x1.25 osakierrepulttia, joista tein uudet uudet tapit. Alkuperäisethän ovat pinnapultit, jotka ovat vielä hitsattu sisäpuolelta swingiin kiinni. Joten vanhat hioen swingistä veks ja näistä mitat uusille tapeille. Pultit poikki, swingin reikiin, mittaus pariin kertaan ja isolla virralla kiinni. Tarvittaviin paikkoihin maalit ja swingi oli valmis asennettavaksi.




Molemmat vanteet tuli maalattua, koska etuvanteesta oli päässyt ulkokehältä maali lähtemään niin päätin maalata molemmat vanteet uudelleen. Maalinpoistoon käytin tiivisteenirrottinta, loput mekaanisella hankauksella. Takakeskiön suihkin myös punaiseksi, sillä tuo oli entuudestaan hopea. Takavalon rauta sekä alkukäyrän lämpösuoja sai myös uuden maalin päälleen. Johtosarjaa tuli myös hieman fiksailtua, moottorin mukana tulleestaa johtosarjasta pätkin sopivan mittaisia korjauspaloja ja juotin orkkis johtosarjaan kiinni. Täten moottorin sähköt ja sähkösarjan yhdistävät abikot ovat taas orkkistyyliset. Jännitteensäädin sekä puola vaihtuivat moottorin mukana tulleisiin uusiin. Tässä oli tosin jo ennestään 12V sähköt, mutta halusin käyttää uutta säädintä kun sellainen mopon mukana tuli. Uusittua tuli mm. jarru- sekä kytkinkahva, molemmat lokarit, lampunkoppa, umpio, pakoputki, takavalon lasi, takaiskarit, tarakka sekä järkyttävä määrä pisteosia.

Kolmen päivän puuhailun jäljiltä päästiin tilanteeseen, jossa Mankilla oli jo ensimetrit ajettu ja se oli valmis luovutettavaksi. Luovutushetkellä moposta puuttui mm. mittari ja ilmansuodatin.



Loput projektikuvat:
https://masuli.kuvat.fi/kuvat/2-Py%C3%B6r%C3%A4set/Honda+Monkey+Z50J+-92/2021/Jokunen aika tästä päivityksestä eteenpäin isä kävi konttorilta hakemassa Mankiin kilvet. Väliaikaiseksi ilmansuodattimeksi hain Stormilta halvan oravaloukun, koska muistin omistavani alkuperäisen ilmansuodattimen. Kuitenkin vanhempien tallia käydessä läpi, löysin vain ilmansuodattimen sisälle tulevan metallilevyn. Onnekseni kuitenkin sen verran muistin oikein, että kateissa ollut mittari löytyi. Tästä tosin on lasi hajalla, mutta eiköhän tuohon jossain vaiheessa uusi laasi saada taiteiltua.
Korjausprojektin aikana olin jo hankkinut alkuperäiseen akkutelineeseen sopivan 12V akun, koska halusin vapaavalon sekä äänimerkin toimimaan. Vapaavalon kanta löytyi tallin perukoilta, mutta linssi oli hukkunut. Tilasin orkkislinssin, mutta se ei sopinut edes orkkis lampunkopan reiästä sisään. Loppujen lopuksi päädyin ratkaisuun, jossa katkaisin tuon kopan sisään menevän osan ja liimasin tuon linssin orkkis kannassa olevaan läpivientikumiin kiinni. Mittarille kävin myös hakemassa IKH:lta 12V polttimon ja nyt mittarin taustavalokin pelaa. Koska orkkis ilmansuodatinta ei löytynyt, päätin moisen tilata. Samalla mittarille tuli tiivistekehys sekä oikeanlainen jousi, jolla tuo kiinnittyy lampunkoppaan. Etuhaarukkaan tuli alkuperäiset oranssit heijastimet sekä ketjusuojaan alkuperäinen rengaskoot sekä oiket paineet kertova tarra. Äänimerkki ei tosin vieläkään toimi, epäilen syyllisen olevan katkaisijassa. Pitänee tutkia vielä myöhemmin.



Töissä kyseisen projektin toteuttamisesta on ollut jo jonkin aikaa puhetta työkavereiden kanssa ja eiköhän sitä tullut vielä pienen yllytyksen jälkeen uhottua, että kyllä tuolla töihin pitää päristellä jahka valmistuu ja saadaan kilpien väliin. Työmatkaa kuitenkin vajaa 40km suuntaansa ja tämähän on rajoittamatonta CDI -boksia lukuunottamatta vakio, joten huippunopeus ei varsinaisesti päätä huimaa. Normaalisti työmatkaan sisältyy moottoritietä, joten pieni reittisuunnittelukin oli tarpeen. Onneksi työmatkalla on valtateitä helppo kiertää ja varsinaisesti tämän laitteen kanssa tuo ei matkaa hidasta juurikaan. Samoilla lämpimillä ajoin tämän vielä pikkuteitä työmaalta vanhemmille, joten päivän aikana mittariin kertyi 93km. Mukava pieni perjantain roadtrippi siis, matkalla toki pysähdyttiin Siuron koskibaarille nauttimaan pizzat ja Vammalassa Cafe Garagelle kahville. Emäntä ajeli tuli vielä työmaalle vastaan, josta hän ajeli samaa vauhtia perässä omalla moottoripyörällään, joten liekö tuo hulluutta vai mitä, mutta iso hatunnosto kyllä. Matkanopeudet eivät varsinkaan mäkisillä osuuksilla päätä huimannu

Laitetaan tähän loppuun vielä muutama kuva perjantaisen työmatkan varrelta






Mankille tuskin sen ihmeempiä ulkoisesti tulee tapahtumaan, mutta useampia pikkujuttuja on jo talvelle tiedossa. Ensimmäisenä takakeskiön kunnostus. Keskiön kiinnitykset muutetaan vaarnaruuveille ja samalla rattaan kiinnitykselle tulee uudet vaarnaruuvit. Laakeripesät on myös päässy väljiksi, joten ideana olisi hommata pienemmät laakerit ja sorvata soviteholkit jotka prässätään paikalleen. Uusi keskiö olisi myös vaihtoehto, mutta alkuperäinen Hondan keskiö kustantaa sen 200e ja tuossa on hyvä aihio kuitenkin vielä olemassa. Mittarin lasi pitäisi vaihtaa ja äänimerkki korjata ym. pientä hipostelua. Jossakin vaiheessa pitäisi aloittaa moottoriprojekti tallista löytyivistä osista. Samalla pitäisi kokeilla, saisiko kolmesta rikkinäisestä orkkis magneetonkopasta aikaiseksi yhden ehjän. Siihen asti tällä luultavasti vaan ajetaan ja huolletaan säntillisesti
