Race.fi  Puotilan autokorjaamo

XC70 -07 D5 epämääräinen alavääntö

  • 15 Vastauksia
  • 3293 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukeli70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
XC70 -07 D5 epämääräinen alavääntö
« : 18.09.2020, 19:01:28 »
Iltaa,

Ajettu 340 000, vaihteisto tc80. On pitänyt sellaista pientä nypytystä 3 vuotta, sen mitä auto on minulla ollut. Nyt oirehti noin satasen vauhdissa nykäisten ja hetkeksi limp mode. Tauluun ilmestyi ”moottorijörjestelmä, huolla pian tjsp. Keltainen kolmio. Vedot palautui noin viidensadan metrin jälkeen.
Vida antoi herjat happitunnistimesta ecm-2810 ja ecm-28E0. Sekä seuraavalla lukukerralla antoi myös ECM-44B0 egr position sensor, faulty signal.
Tänään vaihdettu happitunnistin mallia Bosch ja vikakoodit nollattu.
Koeajo tuntui alkuun normaalilta mutta muutaman kilometrin jälkeen tuli sarja nykäyksiä ja vedon katoamista kakkosvaihteelle siirryttäessä. Parin sekunnin miettimisen jälkeen taas kulkee. Vastaa kaasuun välillä hyvin välillä huonosti.
Tyhjäkäynti normaali. Ei heijaa eikä muutakaan erikoista.
Koeajon jälkeen vikoja ei luettaessa kuitenkaan löytynyt vaikka nykimistä ja ontumista selvästi oli.
Onko jollain kokemusta, että mitä kaikkea oiretta egr voi antaa? Egr on seuraavana tutkinnan alla jos ei kukaan viisaampi keksi mistä voisi olla kysymys. Liitteeksi kuva happianturista mikä autossa oli. Onko normaali? Mielestäni vienyt polttoainetta normaalia enemmän. Viat on ollut kaikki keltaisen kolmion arvoisia, varsinainen vikavalo ei ole palanut kertaakaan. Vinkeistä kiitollinen. Kiitos.


« Viimeksi muokattu: 18.09.2020, 19:04:34 kirjoittanut Jukeli70 »

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3367
Vs: XC70 -07 D5 epämääräinen alavääntö
« Vastaus #1 : 18.09.2020, 19:04:53 »
Pyörreläpät ja EGR syyniin.  :idiot2:

Poissa Jukeli70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 -07 D5 epämääräinen alavääntö
« Vastaus #2 : 18.09.2020, 19:22:42 »
Ok, kiitos. Läpissä on tanko ehjänä ja ainakin se liikkuu. Ehkä kaivan sen egr-hässäkän huomenna esille. Sille tuskin on koskaan mitään tehty.
Mielenkiintoinen leima löytyi vanhan happitunnistimen pistokkeen muoveista. Siinä näytti olevan päivämäärä johonkin vuoden 2018 ajankohtaan. Ensin meinasin, että kappas tähän on tämä jo vaihdettu mutta tajusin lopulta, että autohan on ollut minulla kun tuo päivä on ollut. Onko niissä sitten parasta ennen päivä, ei tietoa. Jos ei sada niin huomisiltana lisätietoa tästä.
« Viimeksi muokattu: 18.09.2020, 20:03:07 kirjoittanut Jukeli70 »

Poissa Jukeli70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 -07 D5 epämääräinen alavääntö
« Vastaus #3 : 19.09.2020, 15:45:34 »
No niin. Egr ja sen putket tuli putsattua sen mitä paikalla ollessa sai putsattua. Nykiminen alakierroksilla jatkuu ja koeajolenkillä tuli ilmoitus täydestä hiukkaspöntöstä. Pistin pakkopolttaen dpf:n ja tuo herja hävisi. Koeajolenkillä heitti välittömästi limp mode ja tällä kertaa maffista herjaa ja turbo pressure. Turbon resonaattorin silikonit näkyy olevan riekaleina mutta maffi on lähes uusi. Nyt mua alkaa kyllästyttämään tämä homma ja taidan tarjota Volvohuoltoon korjattavaksi. Tässä vielä kuva kompostista. *edit* Nyt viimeisimmät koodit jotka tulevat toistuvasti pienen ajon jälkeen ovat Ecm-135f mass air flow sensor-signal too low ja ecm-28e0 Heated oxygen sensor-signal too low. Ei mene limp modeen mutta nykii 1500-2000 rpm suht repivästi. Näillä kun kuuklaa niin tulee paljon pyörreläpän akselin kuvia ja jossain keskustelussa epäiltiin välijäähyn vuotavan. Tekeekö pyörreläppävika nykimistä? Kiitos.


« Viimeksi muokattu: 19.09.2020, 17:46:08 kirjoittanut Jukeli70 »

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3367
Vs: XC70 -07 D5 epämääräinen alavääntö
« Vastaus #4 : 19.09.2020, 20:53:27 »
Irrota se pyörreläppien tanko ja pökkää ne läpät aukiasentoon, niin saa ne suljettua pois sitten laskuista. jos oireet jatkuu.

Poissa Jukeli70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 -07 D5 epämääräinen alavääntö
« Vastaus #5 : 20.09.2020, 10:25:38 »
Kiitos vinkistä. Testasin tämän, eikä vaikutusta. Akseli liikkuu jämäkän oloisesti ja imuäänet muuttuu vähän kun laittaa vipua äärestä toisen.
Nyt havaintona, että kylmänä todella ikävä ajettava. Kaasupolkimen kun nostaa niin nykäisee reippaasti, myös pintakaasulla tulee teräviä nykäyksiä yksi tai kaksi kerralla. Maantiellä menee moitteetta jos kaasupolkimeen ei koske sen suuremmin jos turbon epämääräisyyttä ei lasketa. Eli tuntuu, että vetää välillä paremmin ja välillä huonommin.
Normaalilämpöisenä en nyt saanut ainuttakaan ongelmaa esille, mutta sitäkin se on tehnyt, eli lämmöillä joku vaikutus on mutta ei selittävää vaikutusta.
Tekisi mieli kaivaa ne läpät esille niin saisi pestyä tuon imukannen vai mikä se on mutta täytyy ensin kuunnella mitä volvoasiantuntija huomenna arvelee ettei turhaan ole sormet savessa. Palaan asiaan.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1494
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 -07 D5 epämääräinen alavääntö
« Vastaus #6 : 20.09.2020, 13:59:03 »
No niin. Egr ja sen putket tuli putsattua sen mitä paikalla ollessa sai putsattua. Nykiminen alakierroksilla jatkuu ja koeajolenkillä tuli ilmoitus täydestä hiukkaspöntöstä. Pistin pakkopolttaen dpf:n ja tuo herja hävisi. Koeajolenkillä heitti välittömästi limp mode ja tällä kertaa maffista herjaa ja turbo pressure. Turbon resonaattorin silikonit näkyy olevan riekaleina mutta maffi on lähes uusi. Nyt mua alkaa kyllästyttämään tämä homma ja taidan tarjota Volvohuoltoon korjattavaksi. Tässä vielä kuva kompostista. *edit* Nyt viimeisimmät koodit jotka tulevat toistuvasti pienen ajon jälkeen ovat Ecm-135f mass air flow sensor-signal too low ja ecm-28e0 Heated oxygen sensor-signal too low. Ei mene limp modeen mutta nykii 1500-2000 rpm suht repivästi. Näillä kun kuuklaa niin tulee paljon pyörreläpän akselin kuvia ja jossain keskustelussa epäiltiin välijäähyn vuotavan. Tekeekö pyörreläppävika nykimistä? Kiitos.




Jääköhän EGR auki :-\ vikakoodit voisi syntyä siitä.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Jukeli70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 -07 D5 epämääräinen alavääntö
« Vastaus #7 : 20.09.2020, 16:13:08 »
Ei tästä ota tolkkua. Nyt kun lämpöisenä taas toimi hyvin niin polkaistaessa tuli herja, että hiukkassuodatin on täysi. Taidan aloittaa suunnittelun tuon pöntön vaihtamiseksi. Alkaakin 4000 euroa olla kohta lähellä mitä on tänä vuonna mennyt tuon ylläpitoon. Ei järjen häivää.  :idiot2:

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2189
  • Näillä mennään
Vs: XC70 -07 D5 epämääräinen alavääntö
« Vastaus #8 : 20.09.2020, 18:19:18 »
Ohjelma sisään ja samalla egr/dpf pois häiritsemästä. Pääsee paljon vähemmällä vaivalla jatkossa.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa Jukeli70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 -07 D5 epämääräinen alavääntö
« Vastaus #9 : 20.09.2020, 20:21:32 »
Kyllähän se pikkuhiljaa on mielessä käynyt että veisi koodille. Katsotaan nyt miten tämä päättyy.
Tässä vielä illan viimeisimmät ajelut. Tulkitsenkohan oikein, että tuo egr-asentoantura ei ole kartalla tilanteesta? Hiukkaskiihdytin oli parantunut itsestään eli siitä ei herjoja tällä kertaa. Käyrät ovat hetkestä kun auto liikkeessä noin 40 km tunnissa. Egr 100 eli kiinni mutta onko tuo asentotunnistimen tieto oikein? Kuvat netissä näyttää, että ovat monesti lähellä toisiaan nuo egr-prosentit. Yritän keventää kiireisen volvomiehen työtaakkaa ja jäljittää vikaa. Jos vaikka pääsisi suoraan korjausvaiheeseen kun pajalle menee.



Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1108
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 -07 D5 epämääräinen alavääntö
« Vastaus #10 : 21.09.2020, 19:54:34 »
Tuosta EGR:n aiheuttamasta karstakuvasta näkee, että ilmanpääsy moottoriin on merkittävästi vähentynyt. Tuommoisen kun veisi penkkiin, tehoja on luultavasti merkittävästi vähemmän kuin tehtaalta lähtiessä. Jos alkuperäinen reikä olisi vaikka 60mm ja nyt 45mm jäljellä (plus merkittävä kitka kun pinnat ei ole sileät) niin pinta-alaa on jäljellä vain reilut puolet (56%). Softasin oman D5 (163hp) 15 vuotta, 300 tkm sitten ja nyt puoli miljoonaa ajettuna on todella varma käyttöauto ja vieläpä kulkee hyvin. 20 tonnin välein vaihdetaan öljyt, pisaraakaan ei tarvitse lisätä välillä. 

Poissa Jukeli70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 -07 D5 epämääräinen alavääntö
« Vastaus #11 : 21.09.2020, 20:23:45 »
Joo, järjettömältähän tuo egr tuntuu ja laitan vakavaan harkintaan kanssa tuon egr eliminoinnin. Paikallinen nappaa 700 euroa hommasta joten hiukan joutuu miettimään, että haluaako auton vielä pitää. Perjantaina saan auton pajalle jossa tutkitaan tuo nykiminen. Nyt ei enää herjannut kun imm estä  mutta nykiminen on helevetillistä, varsinkin kylmällä moottorilla. Ja jotain Auditarinaa lueskelin niin oireet passaisi ilmamäärämittariin. Yritin suihkutella puhtaaksi mutta siitä ei ollut hyötyä. Kaksi vuotta vanha imm tai maffi mikälie. Että sikäli oli vaikea uskoa sen vikaantumeen. Kiitos.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3027
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 -07 D5 epämääräinen alavääntö
« Vastaus #12 : 21.09.2020, 20:56:52 »
No jo on hintaa poistolla? Vdashillä tuo ohjelmointi on tehty hetkessä.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2020, 21:04:12 kirjoittanut jak900 »

Poissa Jukeli70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 -07 D5 epämääräinen alavääntö
« Vastaus #13 : 22.09.2020, 07:30:39 »
Tarkistin tämän etten puhu läpiä. 590 euroa ohjelmointi obd pistokkeelta ja +100 euroa joku piirilevybuutti jos sellaisen tarvitsee.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3027
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 -07 D5 epämääräinen alavääntö
« Vastaus #14 : 22.09.2020, 09:14:54 »
Jos sun omalla paikkakunnalla on jollain vdash käytössä niin kannattaa tehdä sitä kautta, säästää pitkän pennin.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy