Carcom Oy  Elekma

V70 vm2002, 2,4 T AWD Sammui, ei lähde enää.

  • 4 Vastauksia
  • 1070 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Skygazer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Parahimmat foorumistit, kaipaisin apua.

Tein kansiremontin ja auto toimikin sen jälkeen ihan ok.

Myöhemmin vikavalo syttyi P0014
Raw code: 0014
ECU: 11
Status: Confirmed
OBDII: Camshaft position (CMP) actuator, exhaust/right/rear, bank 1 - timing over-advanced/system performance

Siirsin pakonokan ajoitusta aikaisemmaksi vvt säätöruuveista, valo poissa pihalla käytettäessä, käynti oli ihan hyvää.
Seuraavana päivä käynnistin ja kävi minuutin ja sammui. ei lähde, eikä edes lupaa enää.

Bensaa tulee,
käynnistin pyörittää 175rpm,
moottoria kampiakselista käsin pyörittäessä tuntuu puristuspaineita,
Jakomerkit kohdillaan,
kipinää ei tule,
sulakkeet ehjät, releet liikuteltu ja rasvattu,
ei vikavaloja,
akku ladattu yön yli,
maadoitukset tarkistettu konehuoneessa,

en keksi enää mitä tekis.

Videolla pyöräytys.
https://youtu.be/NFnL2Vf-4VM
« Viimeksi muokattu: 10.10.2020, 13:14:37 kirjoittanut Skygazer »
Volvo v70 '02
Volvo v50 '05

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1583
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: V70 vm2002, 2,4 T AWD Sammui, ei lähde enää.
« Vastaus #1 : 10.10.2020, 15:34:55 »
Videon perusteella kyllä kuulosta siltä että puristuksia ei ole ollenkaan kun pyörii kuin tulpaton.
Olisiko vvt pyörä jäänyt löysälle ja nokka päässyt pyörähtämään.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2020, 15:36:55 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5562
  • Volvo V70
Vs: V70 vm2002, 2,4 T AWD Sammui, ei lähde enää.
« Vastaus #2 : 10.10.2020, 16:04:00 »
Videon perusteella kyllä kuulosta siltä että puristuksia ei ole ollenkaan kun pyörii kuin tulpaton.
Olisiko vvt pyörä jäänyt löysälle ja nokka päässyt pyörähtämään.

Tosiaankin kuulostaa siltä, että puristukset on kateissa..

Tuo OBD-koodi kertoo jotain siitä, että raja-arvot ylitetty tms:
Camshaft position (CMP) actuator, exhaust/right/rear, bank 1 - timing over-advanced/system performance =
Nokka-akselin asennon (CMP) toimilaite, pakoputki / oikea / taka, pankki 1 - ajoitus liian pitkälle / järjestelmän suorituskyky

Tuossa löytynee selitys tuolle P0014-vikakoodille:
https://www.autoblog.com/2016/03/28/p0014-obd-ii-trouble-code-camshaft-position-b-timing-over-adv/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS91cmw_c2E9dCZyY3Q9aiZxPSZlc3JjPXMmc291cmNlPXdlYiZjZD0mdmVkPTJhaFVLRXdpZW9MYUJpNnJzQWhWTUJCQUlIWEJNQlI4UUZqQUFlZ1FJQkJBQyZ1cmw9aHR0cHMlM0ElMkYlMkZ3d3cuYXV0b2Jsb2cuY29tJTJGMjAxNiUyRjAzJTJGMjglMkZwMDAxNC1vYmQtaWktdHJvdWJsZS1jb2RlLWNhbXNoYWZ0LXBvc2l0aW9uLWItdGltaW5nLW92ZXItYWR2JTJGJnVzZz1BT3ZWYXcyNUdZNHVEVktqX0ZNT3FVLUJmbHkw&guce_referrer_sig=AQAAAAPLGzFvrYMI8k3kybkAMaARPfeXxNg70dnYJYJGyM9yDOiPQoy8jB_v9GpV5qap29XQY9-dgPekESGgVYIdP0AJlpS4VJ6R3cPghWOCBLFWSY4hm8IKwaVb_v1AbnNIPiyjN_25hj6TRoyBgN4mb9bNyXySgcy8s9bs4K1Eq8qj
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa Skygazer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 vm2002, 2,4 T AWD Sammui, ei lähde enää.
« Vastaus #3 : 10.10.2020, 16:44:54 »


Tuon viiston raon pitäisi olla alaspäin,
Eli on pyörähtänyt. Onko nyt sitten venttiilit solmussa?
Volvo v70 '02
Volvo v50 '05

Poissa Skygazer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 vm2002, 2,4 T AWD Sammui, ei lähde enää.
« Vastaus #4 : 10.10.2020, 19:42:11 »
Nokka-akselit ajoitettu ja vvt pyörä kiristetty 120nm.
Lähti jotenkin käyntiin, mutta onko nuo äänet ok?
venttiileiden vääntymisiä odotin.

https://youtu.be/ZrALwn1qCYE  - startti

https://youtu.be/eLGWhZH-_r8 - hetken käytyä
Volvo v70 '02
Volvo v50 '05

 

Carcom Oy  Elekma