Samppasport  Futurez

V90 D3 vai D4 AWD?

  • 4 Vastauksia
  • 8439 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pitkä-Jussi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
V90 D3 vai D4 AWD?
« : 15.10.2020, 22:30:03 »
Auton vaihto on nyt ajankohtaista ja V90 on nyt valikoitumassa ykkös vaihtoehdoksi.

Tarkoitus on ostaa max. 100 000 ajettu yksilö ja toivon mukaan ajella sillä usempia vuosia. Eli pitoautoa haetaan.

Ensinnä kysymys yleisesti V90 huoltohinnoista. Missä tasossa pyörii normaalit huoltohinnat Volvolla? Auto kun auto, niin satasia saa aina kantaa tiskille, mutta onko Volvo jotenkin poikkeuksellisen kallis tai halpa huoltaa? Itselläni ei siis kokemusta pidempiaikaisesti Volvoista.

Toinen kysymys liittyy otsikon kahteen eri vaihtoehtoon. Tarjolla olisi sopivaan hintaan joko reilu 60tkm ajettu D3 tai 95tkm ajettu D4 AWD. Toisaalta tehokkaampi vaihtoehto nelivedolla houkuttaa, mutta pienemmät kilometrit toki painaa vaakakupissa sekin. D3 on myös koukku, jota ei D4:ssa ole. Sen kaiketi saa kuitenkin jälkiasennuksena jos väkisin haluaa. Fillareita tulee joskus kuljetettua, mutta nehän saa tarvittaessa vaika katolle jos ostaa telineet.

Onko noiden kulutuksella valtavia eroja? Tai tuoko neliveto joitakin ylimääräisiä kustannuksia tai murheita?
« Viimeksi muokattu: 15.10.2020, 22:31:35 kirjoittanut Pitkä-Jussi »

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: V90 D3 vai D4 AWD?
« Vastaus #1 : 16.10.2020, 14:14:45 »
Auton vaihto on nyt ajankohtaista ja V90 on nyt valikoitumassa ykkös vaihtoehdoksi.

Tarkoitus on ostaa max. 100 000 ajettu yksilö ja toivon mukaan ajella sillä usempia vuosia. Eli pitoautoa haetaan.

Ensinnä kysymys yleisesti V90 huoltohinnoista. Missä tasossa pyörii normaalit huoltohinnat Volvolla? Auto kun auto, niin satasia saa aina kantaa tiskille, mutta onko Volvo jotenkin poikkeuksellisen kallis tai halpa huoltaa? Itselläni ei siis kokemusta pidempiaikaisesti Volvoista.

Toinen kysymys liittyy otsikon kahteen eri vaihtoehtoon. Tarjolla olisi sopivaan hintaan joko reilu 60tkm ajettu D3 tai 95tkm ajettu D4 AWD. Toisaalta tehokkaampi vaihtoehto nelivedolla houkuttaa, mutta pienemmät kilometrit toki painaa vaakakupissa sekin. D3 on myös koukku, jota ei D4:ssa ole. Sen kaiketi saa kuitenkin jälkiasennuksena jos väkisin haluaa. Fillareita tulee joskus kuljetettua, mutta nehän saa tarvittaessa vaika katolle jos ostaa telineet.

Onko noiden kulutuksella valtavia eroja? Tai tuoko neliveto joitakin ylimääräisiä kustannuksia tai murheita?
Eihän noilla ajokilometreillä kovin suurta eroa ole, riippuu tietenkin tulevien omien vuosiajojen suhteen, että kuinka iso ero tuossa ekan 1-2v ajalle muodostuu. Varmaan tuohon kokonaisuuteen vaikuttaa myös pyyntihinta? Koukun asennus ei kyllä ole ongelma ja irroitettava voisi olla järkevä. Volvon oma koukku on kyllä kätevä eli sitä tuohon toiseen ei välttämättä enää saisi ja onhan se aika kallis. Tietenkin oma D4 moottori kallistaisi valinnan siihen, mutta huoltojen suhteen noissa ei varmaan ole juuri mitään eroa. Öljytilavuus lienee sama, kun on sama moottorilohkokin... Huoltohinnat riippuvat siitä käyttääkö merkkihuollossa vai jossain asiansa osaavassa "perushuoltoliikkeessä". Itse säästän varmaan joka (isommassa) huollossa satasia vs. merkkihuolto. Öljyt vaihdan itse. Näkisin, että D3 vs. D4 on saman verran eroa kuin D4 vs. D5. Itse en niin D5sta tiedä olisiko yhtään sen parempi kuin nykyinen hieman piristetty D4. D3:sta saa ihan kohtuudella tehoa irti, jos jää vaivaamaan ja sama pätee D4:seen. Itse ottaisin tuon D4sen jos hintaero D3seen ei ole mahdoton ja laitattaisin siihen koukun. Renkaat jne tuossa ovat ihan samat eli sen suhteen ei mitään eroja. Aika lailla mielipideasia kumman ostaisi... Meillä cross country vienyt tuon allekirjoituksen mukaan eli nyt n. reilun vuoden ajelleena 27000 km keskikulutus ollut 6,85L. Kitkat nyt alla ja heti vähän näyttää nousevan, mutta en pidä n. 7L molemmin puolin kovinkaan pahana. D4 moottori on varmaan kaikkein yleisin noissa ja sopivasti keskimalli, niin ei harmita tehon puute ja D5 235hv on aika paljon jo valmiinakin sekä niiden saatavuus pienempi ja hinnat ovat aika kovia D5 malleissa.
1. XC60 T8 TE MY2020 129tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
Vs: V90 D3 vai D4 AWD?
« Vastaus #2 : 16.10.2020, 15:51:55 »
D3 etuveto on yhdellä turbolla, D3 AWD ja D4:set ovat kahdella turbolla. Tuo on suurin ero tekniikkapuolella, loppu on enempi softaa.
Huollot maksaa jotakin, mutta ei ne nyt tuollaiseen 30-40 k€ autoon mitään suhteettoman kalliita kait ole.
Neliveto tuo mukavuutta talvikeliin, mutta haittapuolena on 0,5-1 L/100 km lisäkulutus, enempi huoltokohteita sekä rikkoontuvia osia elinkaaren ehtoopuolella.
Kerran kun on nelivedon omistanut, niin paluuta etuvetoon ei enää ole. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2242
  • Tampere - Pori
Vs: V90 D3 vai D4 AWD?
« Vastaus #3 : 16.10.2020, 19:33:41 »
Ja vielä erona D3 FWD on 6-vaihteisella automaatilla. D3 AWD ja D4 ovat 8-vaihteisella laatikolla.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Pitkä-Jussi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 D3 vai D4 AWD?
« Vastaus #4 : 16.10.2020, 20:57:59 »
Kiitos vastauksista arvon raadille.

Tässä on nyt edetty jo sen verran nopein askelin, että taitaa uusi auto olla valittuna ja huomenna nimet paperiin, ellei jotain erityistä takapakkia tule.

Lopullinen valinta on nyt D4 mutta etuvetoinen versio. Eiköhän silläkin pärjää. Tuo laatikko homma on tosiaa ehkä se merkittävin ero mikä näillä on. Eli D3:ssa on tuo 6vaihteinen kun D4 on 8lovinen. Meillä tämän itseasiassa ratkaisi sitten lopulta juuri tähän yksilöön se, että tässä on sekä navi, se koukku ja vielä tutkat eteen, että taakse. Tuo etututkien puute yhdistettynä meidän kohtalaisen pieneen autokatokseen ja vaimon parkeeraustaitoihin nousi aika määrääväksi tekijäksi. ;D

Pakko kyllä vielä vähän hehkuttaa, kun tässä on nyt tämän illan kruisaillut V90:llä, että on kyllä kerrassaan upea auto ajaa. Alusta ja voimasiirto toimii sopivan napakasti, mutta rauhallisesti. Valot on jotain aivan älytöntä kun siirtyy perus lyhdyistä ledeihin. Ja tilaa on takanakin niin, että riittää. Volvon oma navi vs Fordin Sync2, ei ehkä voi edes puhua samana päivänä. Adaptiivinen vakkari toimii todella hienosti. Kaiken lisäksi auto näyttää pirun makeelta.  :)

Nyt vaan kadet ristiin, että yhteiselo perheen ensimmäisen Volvon kanssa sujuu ilman suuria säröjä.

 

Autoracing  KL-varaosat