Futurez  Kulkukoira

Volvo V50 2005 1.8 päästöt ja sininen savu.

  • 14 Vastauksia
  • 4318 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Peeaaa

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Volvo V50 2005 1.8 päästöt ja sininen savu.
« : 22.10.2020, 23:18:26 »
Moi,

Tätä täällä oli jossain käsiteltykin mutta kysytään nyt vielä kun ei oikein selkeää vastausta mistään löytynyt. Elikkä kyseessä V50 1.8 -2005, ei mene millään päästöistä läpi. Auto ollut tietokoneen päässä eikä mitään vikakoodeja, käy ja toimii normaalisti, syö toki öljyä jonkin verran.

Päästöarvot oli leimalla seuraavanlaiset:
CO% 4,20
CO2  9,00
HC ppm 1400
O2 0,30
Lambda 0,850
 :-[

Minun mielestä käytös todella omituista kylmänä ei mitään savutusta ja toimii normaalisti, heti kun saa lämmöt moottoriin niin tyhjäkäynnillä ei edelleenkään savua mutta heti kun katsastusmies vetäsee sen reilun 2000rpm niin alkaa sinistä savua lykätä ja arvot heilahtaa päin pers.....

Oma ELM lukija + puhelin näyttää punaista tuossa kohtaa mutta tietokone ja oliko muistaakseni delphin ohjelma tietokoneessa ei näytä mitään vikaa tässäkään.


Tulpat ja öljyt vaihdettu ja moottoripesuaine käytetty läpi ja ei mitään vaikutusta.

Kysymys nyt tietäjille, Eka Lambda piirtää suht tasaista ylös alas käyrää mutta takimmainen lambda seilaa melkeimpä ihan miten sattuu? Pitäisikö niiden käyrät olla samanlaiset? Itsellä ei äly riitä.

Kertooko noi päästöarvot kenellekään mistä kenties vikaa voisi etsiä?
Onko mitään mahdollisuutta että PCV-venttiili voisi aiheuttaa tälläistä?
Se pahin vaihtoehto tietysti ne öljyrenkaat, mutta koneen avaus ei tässä kohtaa kuulu vaihtoehtoihin.

Leima pitäisi lappuun saada ja kiireesti, öljyn kulutus ei sinäänsä minua haittaa näillä ajoilla.

Vielä sellainen tuli mieleen että joskus kiihdyttäessä tuntuu että tukehtuis ja vähän kun nostaa että saa kiekkaa koneeseen niin sitten kyllä lähtee ja kestää polkea pohjaan asti.

Tässä nyt kaikki mitä kyseisestä yksilöstä mieleen tulee, kiitos jo etukäteen.

Poissa Maatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: Volvo V50 2005 1.8 päästöt ja sininen savu.
« Vastaus #1 : 23.10.2020, 00:40:17 »
Kyllä se valitettavasti löystyneiltä öljyrenkailta kuulostaa, ja siihen ei muuta keinoa ole kuin vaihtaa männänrenkaat. Lisäksi katalysaattori voi olla öljykylvystä niin loppu, että ei jaksa enää suodattaa kaasuja/tukkeentunut.

Meillä vielä vähän huonompaan kuntoon ehtinyt tapaus. Konttori sinisenä päästömittauksessa, ei jaksanut kulkea yli 80km/h ja öljy maistui. Siihen oli jo kansi ja jakopää tehty aiemin ilman mainittavaa parannusta. Katalysaattorista oli enää muutama pilli auki ja männän öljyrenkaat makasi ihan uran pohjalla, vaikka eivät varsinaisesti olleet jumissa.
Kunnossa oleva käytetty katti uudella lambdalla ja uudet männänrenkaat, niin tuli päästöt kohdalleen. Ei se tosin ihan ole öljyn syöntiä lopettanut, mutta kulutus on nyt kuitenkin kohtuullinen.
V70 2.4d Summum aut. -08
V50 1.8 Kinetic -06

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2005 1.8 päästöt ja sininen savu.
« Vastaus #2 : 23.10.2020, 22:19:15 »
Rikkaalla näyttäisi käyvän tai sitten polttaa öljyä kunnolla tai molemmat. Katti varmaan entinen, jos vähänkään pitempään ajettu tuollaisena. Kunnon näkee katin jälkeisen lambdan lukemista, pitäisi olla tasainen korkea jännite 800mV luokkaa mikäli toimii ja lambada on ehjä. Päästölapussa happi about ok.

Mitäs STFT ja LTFT lyhyen ja pitkän aikavälin seoskorjaukset obd:stä katottuna näyttää?

Kumihanska öljykorkin tilalle hetkeksi, näkee imeekö vai puhaltaa....
« Viimeksi muokattu: 23.10.2020, 22:21:07 kirjoittanut M141 »

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1107
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2005 1.8 päästöt ja sininen savu.
« Vastaus #3 : 30.10.2020, 10:34:49 »
Pcv venttiili maksaa muutaman kympin sinisellä, vaihto ei ihan helppo mutta muutaman tunnin askartelulla onnistuu vaikka parkkiruudussa. Meidän 1.8 ’05 se ei auttanut öljynkulutukseen.
Miten paljon ajettu ja kuinka paljon öljyä kuluu? Ja mitä öljyä koneessa on?

Poissa Mäyräkäs

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2005 1.8 päästöt ja sininen savu.
« Vastaus #4 : 07.11.2020, 14:22:51 »
Täällä myös kyseenomaista ongelmaa v50 -05 1.8 200tkm menty. Katsastuksesta hylky päästöjen takia ja selvästi savutti kun kaasua antoi reippaammin. Luettuani keskusteluita päädyin alkaa suoraan männänrenkaiden vaihtoon ja vaihtamaan muut heikolta näyttävät osat samalla. Päädyin tekemään remppaa yläkautta, jolloin säästyisin laatikon irroitukselta. Olen kerennyt nyt puuhastella kolme iltaa töiden jälkeen ja kone alkaa olla palasina. Kaikin puolin nätiltä näyttää kone, mitä nyt tulpan kärjet vähän öljyä polttaneilta näyttävät. Huohotinkopassa vähän karstaa ja öljyä, mutta pvc-venttiili tuntuisi pelaavan ok, kun sitä puhaltelin. Huohottimen letkun meinasin samalla kuitenkin uusia. Sitten muutamia kysymyksia:
-Onko kansi käytettävä aina plaanauksessa kun sen irroittaa?
Mitä kaikkea kannattaa samalla vaihtaa?
Ja mistä niitä kannattaa lähteä etsimään? (Lähinnä männänrenkaat)

Kiitos jo valmiiksi vastauksista.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1107
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2005 1.8 päästöt ja sininen savu.
« Vastaus #5 : 07.11.2020, 19:56:21 »
Itse tein saman remontin moottori ja vaihteisto irrotettuna. Kiertokankien laakerit (osa) oli saanut kipeää. Laakereita ei saa Suomesta mistään. Jos tarvit, Burton myy Englannissa Fordin osia jotka sopivat tähän moottoriin.
Vaihdoin myös venttiilien ohjurikumit. Männänrenkaita saa ebaysta, ei ole linkkiä tähän antaa. En plaanannut kantta, kaikki avatut tiivisteet vaihdoin ja uudet kannenpultit. Koska mun kone oli irti, vaihdoin kytkinlevyn ja sanotaanko sitä työsylinteriksi?

Poissa Mäyräkäs

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2005 1.8 päästöt ja sininen savu.
« Vastaus #6 : 07.11.2020, 20:15:12 »
Lueskelinkin kommenttejasi remontistasi toisessa ketjussa. Mielenkiintoiselta ja avustavalta kuulostivat. Oletuksena kuitenkin pidän, ettei alakerrassa olisi ongelmia männänrenkaiden lisäksi. Sittenhän tuon näkee kun nappaan öljypohjan irti. Kyseessä on siis ensimmäinen kerta kun autossa tätä ilmennyt ja aika lievää vielä tuo savutus. Ensin toivoin tuota pvc-venttiili vikaa, mutta se on jo pois suljettu. Toivoin että männänrenkaita olisi saatavilla myös Suomesta, mutta kai ne saa nopeasti e-baystakin kulkemaan. Onko autosi toiminut hyvin remontin jälkeen, luin myös kommenttia jossa puhuttiin sylinterien hioutumisesta yms? Mietin myös että olisiko osille jotain hyviä merkkejä, joita kannattaisi suosia ja mitä näissä on mahdettu alkuperäisinä käyttää?

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1107
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2005 1.8 päästöt ja sininen savu.
« Vastaus #7 : 07.11.2020, 21:09:28 »
Minä laitoin Mahlen renkaat. Saattaa noita saada Suomestakin, minä tilasin tiivisteet ja renkaat netistä käytännössä helppouden vuoksi (ja hinnan). Suurelta osin noita ei saa motonetista joten nettikauppaa Suomessa ei ole, puhelimella tai käynti jossain varaosaliikkeessä. Öljynkulutus loppui, nyt jo kymmeniä tuhansia ajettu. Pari muuta ongelmaa oli, lambda ja ne magneettiventtiilit joihin menee kumiletkuja koneen päässä. Nyt vain kovaa ajoa, auto on pojan käytössä.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1107
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2005 1.8 päästöt ja sininen savu.
« Vastaus #8 : 07.11.2020, 21:33:17 »
Öljypohjassa ei ole tiivistettä vaan tiivistesilikoni. Sen putsaamiseen kannattaa varata aikaa ja kärsivällisyyttä.

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Volvo V50 2005 1.8 päästöt ja sininen savu.
« Vastaus #9 : 21.12.2022, 18:43:01 »
Heippa!
Meillä 2. auto ei saanut leimaa, kun oli noista päästöistä kyse ja juuri otsikon mukainen ajopeli kyseessä S40 1.8 bensa ja ajettu vasta n. 158700km. Aiemmin käytin syksyllä katsastuksessa joten varmaan tuo pakkanen lienee vaikuttanut niihin ja on voinut alkaa oireilla öljynkulutukseen liittyen...

Hylsyn syyt pakokaasupäästöt, sinistä savua ja CO-pitoisuus kierroksilla liian korkea sekä HC-pitoisuus myös, lambda-arvo poikkeaa sallituista arvoista.

Päästöarvot olivat kierroksilla :
CO%     1,80
CO2     13,90
HC ppm    860
O2     0,10
Lambda     0,890

(Mittalaite Opus 40D)

Tammikuun 19.1.2023 mennessä pitäisi kai korjauttaa ja onko tuohon saman kokeneena ehdotuksia? Mitä katalysaattoria tuohon kannattaisi katsoa vai pystyykö jollain konstilla sitä puhdistuttamaan ja öljynsyönnistä tiedän, että ehkä pari desiä per tonni olen joskus lisäillyt. Autoon tehty Protech ja RVS-käsittelyt ja ei niillä kai mitään vaikutusta yleensäkään tunnu olevan tuohon. Ilmeisesti Fordin varaosalistasta löytyy hyvät männänrenkaat ja mitähän arviota noille yleensä on ollut töineen päivineen, jos katti+männänrattaat pitää laitattaa...? Huooohhh  :-[
1. XC60 T8 TE MY2020 126tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa J.partsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2005 1.8 päästöt ja sininen savu.
« Vastaus #10 : 22.12.2022, 12:22:38 »
Heippa!
Meillä 2. auto ei saanut leimaa, kun oli noista päästöistä kyse ja juuri otsikon mukainen ajopeli kyseessä S40 1.8 bensa ja ajettu vasta n. 158700km. Aiemmin käytin syksyllä katsastuksessa joten varmaan tuo pakkanen lienee vaikuttanut niihin ja on voinut alkaa oireilla öljynkulutukseen liittyen...

Hylsyn syyt pakokaasupäästöt, sinistä savua ja CO-pitoisuus kierroksilla liian korkea sekä HC-pitoisuus myös, lambda-arvo poikkeaa sallituista arvoista.

Päästöarvot olivat kierroksilla :
CO%     1,80
CO2     13,90
HC ppm    860
O2     0,10
Lambda     0,890

(Mittalaite Opus 40D)

Tammikuun 19.1.2023 mennessä pitäisi kai korjauttaa ja onko tuohon saman kokeneena ehdotuksia? Mitä katalysaattoria tuohon kannattaisi katsoa vai pystyykö jollain konstilla sitä puhdistuttamaan ja öljynsyönnistä tiedän, että ehkä pari desiä per tonni olen joskus lisäillyt. Autoon tehty Protech ja RVS-käsittelyt ja ei niillä kai mitään vaikutusta yleensäkään tunnu olevan tuohon. Ilmeisesti Fordin varaosalistasta löytyy hyvät männänrenkaat ja mitähän arviota noille yleensä on ollut töineen päivineen, jos katti+männänrattaat pitää laitattaa...? Huooohhh  :-[
Lambda säätöanturi nokinen ja toimii sen verran ettei sytytä vikavaloa ja toinen mahdollinen syy jäähynesteen lämpöanturi se kun ei toimi niin ryypyttää kun luulee koneen käyvän kylmänä. Katin voi putsia riittävän suuressa uä-pesurissa.
Tällänen mutu mulla.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2022, 12:25:33 kirjoittanut J.partsi »

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Volvo V50 2005 1.8 päästöt ja sininen savu.
« Vastaus #11 : 26.12.2022, 23:33:18 »
Lambda säätöanturi nokinen ja toimii sen verran ettei sytytä vikavaloa ja toinen mahdollinen syy jäähynesteen lämpöanturi se kun ei toimi niin ryypyttää kun luulee koneen käyvän kylmänä. Katin voi putsia riittävän suuressa uä-pesurissa.
Tällänen mutu mulla.
Kiitos aivan älyttömän paljon tästä ja katotaan mitä huoltoliike ens vuoden puolella sanoo ja tuleeko mihinkä hintaan sitten kuntoon ::)
Hyvät uudet vuodet jo nyt ja palailen asiaan ensi vuoden puolella kertomalla mikä tuossa oli ja mitä maksoi...
Tv: A.L. Oulu
1. XC60 T8 TE MY2020 126tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Volvo V50 2005 1.8 päästöt ja sininen savu.
« Vastaus #12 : 21.01.2023, 21:51:48 »
No niin S40 on nyt huollettu ja ajokunnossa taas. Siinä oli aika paljon laitettavaa eli vaihdettiin termari, lambda-anturi ja katalysaattori. Meni melko paljon rahaa auton hintaan nähden, mutta nyt voi taas ajella. Ennen katalysaattorin vaihtoa käyttivät katsastuksessa muttei menny vieläkään läpi. Katalysaattorin vaihdon jälkeen meni heti ja arvot olivat hyvät. Toivottavasti nyt ei tule mitään yllätyksiä ja vuosi taas leimalla. Mietityttää tuo, että kun auto mitä ilmeisimmin vähän syö öljyä (mitään savua ei kyllä näy pakoputkesta tyhjäkäynnillä eikä ajettaessakaan?) niin alkaako se uusi katti taas tukkeutumaan jonkin ajan päästä? Näin ainakin eräs huoltomies sanoi ettei sen katalysaattorin vaihto välttämättä kauaa auta. Olen kokeillut sekä 5W-30 standardiöljyä sekä myös 5W-40:stä. Nyt sisässä ne Ford "omat" luokitukset (Motonet) sisältävää 5W-30:stä.  Oli kuitenkin aika kallis osa joten ei huvittaisi noita alkaa kovin tiheään vaihdattamaan...  :-[
1. XC60 T8 TE MY2020 126tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1107
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2005 1.8 päästöt ja sininen savu.
« Vastaus #13 : 25.01.2023, 14:43:41 »
Minun mielestä kohtuullinen öljynkulutus ei katalysaattoria tapa. Siis max joitain desejä per 1000km. Minun S40 katalysaattori selvisi vaikka hetken aikaa öljyä kului litra satasella.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo V50 2005 1.8 päästöt ja sininen savu.
« Vastaus #14 : 25.01.2023, 15:38:41 »
Mietityttää tuo, että kun auto mitä ilmeisimmin vähän syö öljyä (mitään savua ei kyllä näy pakoputkesta tyhjäkäynnillä eikä ajettaessakaan?) niin alkaako se uusi katti taas tukkeutumaan jonkin ajan päästä?
Yleensä autovalmistajan ohjearvot sallitulle öljynkulutukselle ovat 0,5-1l/1000km väliltä. Jos on sitä luokkaa, niin ei pitäisi olla huolta katista varsinkaan jos välillä tulee pidempää ajoa ja katalysaattori kuumenee kunnolla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

KL-varaosat  Race.fi