Kulkukoira  Proturbo

V40 d2 2016 öljyn kulutus

  • 14 Vastauksia
  • 3509 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lightning

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
V40 d2 2016 öljyn kulutus
« : 07.11.2020, 12:19:07 »
V40 diesel 2,0l kuluttaa öljyä 2,5-3dl /1000km. Onko tämä kuinka tyypillistä? Aiemmat automme eivät ole öljyä kuluttaneet vaikka olleet paljon kovassa käytössä. Tämä matka ajossa ja sievällä ajolla. Olemme hieman ihmeissämme    :-\

Poissa VolvoTohtori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 d2 2016 öljyn kulutus
« Vastaus #1 : 08.11.2020, 11:37:15 »
Ei diisselin kuulu kuluttaa suunilleen yhtään öljyä. Toden näköisesti vuotaa jostain

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2235
  • Tampere - Pori
Vs: V40 d2 2016 öljyn kulutus
« Vastaus #2 : 13.11.2020, 22:12:31 »
2.0 VEA moottorin tyyppivika. Öljynkulutus loppuu kun moottori vaihdetaan. Muussa topicissa on syitä miksi näin pääsee tapahtumaan. Suosittelen tässä vaiheessa EGR poistoa, sillä voi vielä pelastaa nykyisen moottorin:
Www.lisaatehoa.fi/reseller
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: V40 d2 2016 öljyn kulutus
« Vastaus #3 : 30.05.2024, 15:57:47 »
Vanha aihe, mutta itselle nyt ajankohtainen. V40 D2 -16, ajettu 103 tkm. Pyysi nyt ensimmäisen kerran lisäämään 0,5l öljyä, edellisestä huollosta on 7 tkm. En nyt ole vielä hurjan huolissani, mutta jos auto pyytää lisäämään öljyä toistamiseen esim. 4 tkm jälkeen, niin silloin on kehkeytymässä ongelma. Onko kukaan onnistunut elvyttämään männänrenkaita esim. laittamalla dieseliä muhimaan männän päälle?

Vaihdoin juuri V90:een venttiilikopan tiivisteen, joka edellyttää suuttimien irrotuksen. V40 venakoppa mehii hieman myös, joten olisi aika helppo kikka laittaa suuttimen reiästä sylinteri täyteen dieseliä ja odotella vaikka yön yli tiivisteen vaihdon yhteydessä. Josko sillä enin karsta liukenisi? Lopuksi öljynvaihto koneeseen.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: V40 d2 2016 öljyn kulutus
« Vastaus #4 : 30.05.2024, 16:21:12 »
Yhdellä tutulla oli vähä vastaavaa ominaisuutta havaittavissa, en kyllä muista paljonko hänellä meni öljyä, mutta tilanne ei ollut kovin paha. Kehotin käymään johdon päässä ottamassa pääsyyllisen pois käytöstä ja sen jälkeen vaihteli öljyjä hetken muutaman tonnin vaihtovälillä, niin homma rauhoittui sillä. Oliko tämä sinun D2 vielä niillä vanhemmilla männänrenkailla vai uudemmilla?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: V40 d2 2016 öljyn kulutus
« Vastaus #5 : 30.05.2024, 17:51:24 »
Oliko tämä sinun D2 vielä niillä vanhemmilla männänrenkailla vai uudemmilla?
En tiedä. Mistähän sen saisi selville? Auto on tullut tehtaalta ulos alkukesästä 2015, mutta on siis mallivuotta 2016.

Pisin öljynvaihtoväli tuolla on ollut ehkä 12 tkm, kun kerran vuoteen on huollettu. En oikein usko, että vaihtoväliä tihentämällä saisi mitään aikaan. EGR off ei juuri nyt oikein houkuta ennen kuin näkee mihin touhu asettuu uuden lain myötä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: V40 d2 2016 öljyn kulutus
« Vastaus #6 : 30.05.2024, 18:36:17 »
Jossain Reddit -keskustelussa oli maininta, että 1501327 jälkeiset moottorikoodila olevat myllyt on uudemmilla männänrenkailla.
« Viimeksi muokattu: 30.05.2024, 18:39:49 kirjoittanut tuomaril »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: V40 d2 2016 öljyn kulutus
« Vastaus #7 : 30.05.2024, 19:38:05 »
Jossain Reddit -keskustelussa oli maininta, että 1501327 jälkeiset moottorikoodila olevat myllyt on uudemmilla männänrenkailla.
Vaikuttaisi huonommalta vaihtoehdolta  :facepalm:
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: V40 d2 2016 öljyn kulutus
« Vastaus #8 : 08.09.2024, 14:33:15 »
Öljynsyöntiongelma vaikuttaisi olevan todellinen, ei pelkästään korvien välissä. Otin viikolla erän moottorin puhdistamiseksi. 11 tkm ajettujen öljyjen sekaan Liqui moly motor flush, vartti tyhjäkäyntiä ja öljyt ulos. Laitoin koneeseen "pesuöljyt" eli 50 % dieseliä ja 50 % ja jotan bilteman edullista 5w40 öljyä. 10 minuutin käytön jälkeen vaihto tuoreeseen 5w40 öljyyn ja motor flush sekaan. Vartin käyttely ja taas uusi diesel/halpisöljy seos sisään kymmeneksi minuutiksi. Lopulta oikeat 0w20 öljyt sisään. Ainakin kaksi huuhtelukierrosta olivat järkeviä, kolmas ehkä hätävarjelun liioittelua. Sitähän en tiedä, oliko tästä harjoituksesta mitään hyötyä, mutta kerron toki vaikutuksen viimeistään vuoden kuluttua, kun on seuraava suunniteltu määräaikaishuolto.

Lisäilen kuvia, jos osaan. Kännykällä se ei jostain syystä onnistu.

V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: V40 d2 2016 öljyn kulutus
« Vastaus #9 : 08.09.2024, 14:49:43 »
Öljynäytteet: vasemmalla 11 tkm ajetut + motor fulsh ja oikealla uusi diesel 50 % + bilteman 5w40 50 % seos.


Valo alkaa näkyä lävitse toisesta huuhtelusta, joten siinä sakkaa ei enää ole niin paljon. Väri on kuitenkin tumma. Kolmas huuhtelu ei irrottanut enää paljon mitään. Suodatinkotelokin kiilsi kovasti tässä kohtaa  :D









V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 d2 2016 öljyn kulutus
« Vastaus #10 : 08.09.2024, 18:26:57 »
Volvotdi osaa varmasti tarkemmin sanoa, mutta eikö tuohonkin kannattaisi softa laittaa, jolloin egr ei olisi enää sotkemassa ja jerkkuakin tulisi lisää. Win-win

E: taisi suositukset tuolla ylempänä ollakin
« Viimeksi muokattu: 08.09.2024, 18:28:54 kirjoittanut j_m_k »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: V40 d2 2016 öljyn kulutus
« Vastaus #11 : 08.09.2024, 20:59:02 »
Volvotdi osaa varmasti tarkemmin sanoa, mutta eikö tuohonkin kannattaisi softa laittaa, jolloin egr ei olisi enää sotkemassa ja jerkkuakin tulisi lisää. Win-win

E: taisi suositukset tuolla ylempänä ollakin
Tämä. Rouva tuolla kuitenkin ajelee: tehoa on hänen mielestä riittävästi ja hän haluaa ajella tieliikennekelpoisella autolla.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 d2 2016 öljyn kulutus
« Vastaus #12 : 09.09.2024, 22:31:33 »
Mahtaisiko rouva edes huomata?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: V40 d2 2016 öljyn kulutus
« Vastaus #14 : 24.02.2025, 21:19:08 »
Öljynsyönti ei edellä kuvatuilla huuhteluilla vähentynyt, pikemminkin päin vastoin. Otin huuhteluissa erän 2. Hain kaupasta litran pullon asetonia, ksyleeniä, IPAa ja tärpättiä. Tein näistä sekoituksen, jota kaatelin vuorokauden ajan sylintereihin suuttimien rei'istä muutaman tunnin välein. Aina ennen lantringin lisäämistä pyöräytin konetta muutaman kierroksen. Viimeisen kaadon tein dieselillä, jotta sylintereissä oli vähän voitelua ennen käynnistystä. Sitten öljynvaihto ja koeajo 4000 rpm taulussa 40 kilometrin matkan. Tämän jälkeen uusi öljynvaihto.

Nyt vielä vähensin karstalähteen vaikutusta tulppaamalla egr-putken laipalla, jossa on 8 mm reikä. Tuon ecu tuntuisi hyväksyvän ilman ohjelmointeja. Pakokaasun takaisinkierrätys väheni tuolla keinolla noin 75 %.

Autoon on tullut järeähkön huuhtelutoimenpiteen jälkeen vasta 1500 kilometriä, joten vielä ei aivan varmaksi tiedä pesun vaikutusta. Toistaiseksi vaikuttaa lupaavalta, sillä öljytaso ei ole käytännössä muuttunut. Auto pyytää lisäämään öljyä, kun taso on laskenut noin 10 mm. Ennen tätä järeää huuhtelua ei päässyt kuin 4 tkm ennen kuin auto pyysi öljyä.

Sylinterit ja venttiilit näyttivät endoskoopin perusteella tosi hyviltä. Karstaa oli mäntien päällä ihan kiitettävästi ja varmasti öljyrenkaatkin täysin tukossa tuon 110 tkm ajosuoritteen jälkeen.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

KL-varaosat  Race.fi