Mittaristo toimii yhä, hyvä niin.
Lasinpyyhkijöiden väljä vivusto on vaivannut koko omistusaikani, lomalla sain viimeinkin aikaiseksi vaihtaa koko vivuston.
Varaosan olin hankkinut jo pari vuotta sitten.

Jokatapauksessa oikean puolen vivustossa akseli heilui holtittomana pesässänsä, väljää useita millejä.
Nyt on melko hyvä, ehkä kuskin puolen pyyhkijän kulmaa pitää vähän nitkauttaa. Kumi hyppii tihkusateella hieman.
Seuraavaksi ilmastoinnin kimppuun.
Koko omistusaikanani ei kylmää ole tullut, venttiilistä kokeillessa melko reipas tuhaus kuului. Ainakin jonkin verran ainetta on siis.
Päädyin kokeilemaan samaa temppua, jonka tein edelliselle 124 mersulle. Lisäänpä kylmäainetta itse.
Näillä tarvikkeilla:
Crc kylmäspray, 2 mm. terä(+porakone), kiinasta ostettu r134 liitin korkkeineen

Kylmäspray sisältää käsittääkseni lähes kokonaan Tetrafluorieteeniä, (r134)
Tällä jopa mersun r12 ilmastointi alkoi toimia, muutamaksi viikoksi tosin vaan. Pikku vuoto oli olemassa.
Poralla korkkiin 2mm. reikä, vähän kerrallaan hoonaamalla isommaksi, kunnes pilli menee läpi.
Korkin sisälle jäävä pillin pää pitää levittää hieman vaikkapa naulalla ja mattopuukolla vähän halki päästä.
Siksi että aine pääsee ulos pillin kautta, vaikka pää painaa täyttöventtiiliin neulaan.
Tässä voisi periaatteessa käyttää alkuperäistäkin korkkia, mutta en viitsinyt pilata sitä reijällä.


Pillin levitetty pää sisäpuolelta tasalle. Korkki ruuvaten täyttöliittimeen, spraypullo pilliin kiini. Kone käyntiin, ilmastointi päälle.
Sitten työntäen pilliä korkista läpi sisäänpäin, jolloin pillin pää painaa neulaventtiilin auki. Jos poraus on tiukka, ainetta ei karkaa yhtään.
Ainakin kasipätkässä on just hyvä tila pullolle. Pikkuhiljaa putelista ainetta järjestelmään.
Irtoliittimellä on hyvä kokeilla miten neulaventtiili aukeaa, tussimerkkikin oli, mutta kului pian pois.
Melko pian alkoi kompressori naksahtelemaan päälle, ensin toki lyhyeksi ajaksi vaan.
Pullo (250ml) tyhjeni melko nopeasti, mutta hyttiin tuli jo selvästi jäähtynyttä ilmaa.
Hain seuraavana päivänä toisen pullon, siitä laitoin noin puolet. Olisi pitänyt punnita täysi ja tyhjä pullo, mutta ei siihen ollut välineitä.
Ei ollut myöskään kunnon lämpömittaria, mutta ihan selvästi kylmää suuttimista puhalsi.
Tämähän ei tietenkään korjaa vuotavaa ilmastointia, mutta halusin kokeilla kauanko paineet pysyy järjestelmässä.
Toistaiseksi toimii.