Niin tupakoitsija(na) on ( olen) maksanut siitä nautinnosta ostaessa topan veron ihan itse joten ei muille juuri tai ollenkaan hoitokuluja jää. Rasitusastma on ja hyvin pärjännyt sen kanssa 40v joista 37v ilman mitään lääkityksiäkään.
Alkoholista tulee vielä isommat kulut yksilöille terveydellisesti ja yhteiskunnalle pahoinpitelyt, tapot, onnettomuudet, varkaudet jne ja osan niistä ostaessa verollista viinaa kyllä maksaa. Tosin en itse tuota tuotetta edes oikein käytä kuin ehkä yhden kerran joka toinen tai kolmas vuosi. Maksakirroosia tai haimatulehdusta ei tarvitse minulta hoitaa.
Coronaa ei osteta eikä siitä veroja makseta mutta ilman mm terveydellistä syytä yhteiskunnan kustantaman ottajalleen ilmaisen piikin ottamatta jättävät rokottamattomat laittavat yhteiskunnan vapaana pyörittämisen aika ahtaalle joka vaikuttaa jatkossa yhteiskunnan aukipitämiseen ja verotuottoihin.
En itsekään mene ruokapaikkaan jossa ei rokotuspassia vaadita tai kuten eräs paikallinen yrittäjä aikoo kiertää jollain freelanser kuvaaja pelleilyllä, se on minun yksilönoikeus

.
On siis passista inisevälle tai sen käyttöön ottamatta jättävälle yrittäjälle hänen tappionsa. Muita paikkoja missä jatkossa käydä kyllä runsaasti riittää.