Jotenkin olen ymmärtänyt, ettei rokotukset estä Koronan leviämistä vaan rajoitukset. Rokotukset pitävät ihmiset pois sairaanhoidosta Koronan takia.
No siinä on kyllä aika hyvin kiteytetty, hieman tietty yksinkertaistettuna juurikin se, mikä vaikutus rokotteilla ilmeisen todistetusti on.
Niista rajoituksista vielä, että tosiaan nehän estää koronaa leviämästä ja koronapassi estää(=vähentää) vakavaoireisten tautimuotojen lisääntymistä. Verrattuna siis siihen, että vastaava tilaisuus järjestetään ilman passia riehuen. Olin itsekin alussa ehdottomien rajoitusten kannalla ja raivoa tihkuen katselin vapautuksia ja joidenkin käsittämätöntä hinkua hetinytäkkiä päästä ulkomaille yms. Koska nimenomaan alkuvaiheessa rajoituksilla olisi jotain voitu saadakin aikaan, jos ne olisi vielä pystytty globaalisti organisoimaan. Mutta peli menetettiin reilu vuosi sitten syksyyn mennessä. Sen jälkeen niillä on vain voitu sammutella "paikallisia tulipaloja".
Itseä ei niin haittaisi, mutta on kyllä ihan kohtuuton vaatimus vuosikausia pysäytellä joiltain osin yhteiskunta kokonaan. Ymmärrän hyvin, että se on joillekin liikaa. Kun ei korona rokottamattomillekaan mikään varma kuolemantuomio kuitenkaan ole, että ei tätä nyt mihinkään sotatilaan voi verrata. Varsinkin nyt, kun valintojen maailmassa voi valita rokotteen ilmaiseksi, jolla saa käytännössä varmuuden siitä, että ei ole sairastettuna kummoistakaan flunssaa vaarallisempi tauti, ei ole mitään syytä lähteä kovin tiukkojen rajoitusten tielle.
Tietysti, jos jollekin ihmisryhmälle on rokotettunakin edelleen vaarallinen tauti, siitä pitäisi ehdottomasti tiedottaa avoimesti. Hyssyttely lisää muutenkin vain epäluuloja rokotetta kohtaan. Ja itseä ärsyttää koronapassissa rokotteen glorifiointi, kun olen sairastanut koronan ja ehtinyt saamaan vain yhden rokotteen, on "passi voimassa" vain 6 kk. Jos olisin tuplarokotettu, aikarajaa ei olisi. Mitvit