Tänään otin auton takaisin liikenteeseen. Joutui talven olemaan ulkosalla niin konepellin nurkista jo parista kohtaa hieman meinaa maali kuplia, taisi jäädä kavennuksen kohdille huokosia. Etuvanteeseen laitettiin liimapaino vanteen sisälle ja se kuulostaisi nyt olevan irti kun pienissä nopeuksissa kuuluu kilkatusta

.
Muuten ei kummempia mutta hukkaportti meinasi tehdä ikävän tempun. Kolmosella otin kiihdytyksen ja ahtopaine pomppasi 2.1 bar kunnes onneksi tuli rajoitin vastaan. Olin hölmönä näpännyt boost cutin pois ennen talvea syystä taikka toisesta. Tämän jälkeen pyörittelin kalvon päälle tulevasta säätimestä puolikkaita kierroksia pois kiihdytysten välissä ja laitoin boost cutin 2 bar. Ei auttanut ruuvaaminen ja ajattelin että portti on mennyt jumiin. Portin käteen saatuani ihmettelin helinää ja kompuralla laitettaessa painetta kalvon alle huomasin sen vuotavan ylä kammioon, kunnes keksintö sylkäisi venttiilin syliin

. Venttiilin top-ruuveista kaksi oli tullut ulos ja paine pääsi näistä reijistä karkaamaan kalvon päälle. top-ruuveille tarkoitettu ura oli lähtökohtaisestikkin jo liian kapea, jonka takia hieman viilasin sitä leveämmäksi ja syvemmäksi. Lyhensin ruuvit, laitoin kierreliimalla paikkalleen ja lisäksi pistepuikolla supistin reijät etteivät ruuvit enää karkaisi.
Testiä ei ehtinyt ottamaan, mutta hieman epäilyttää että virtaisiko pakosarja portille huonosti. Penkissä ei ollut mitään ongelmia, mutta viime syksynä muutaman kerran ahdot karkasivat aivan rajoittimen tuntumassa (max 2bar). Äkkiseltään tuon kammioiden välisen vuotamisen ei pitäisi tässä tapauksessa aiheuttaa tämänlaista oiretta, koska penkissä säätö tosiaan loppui 1,75 bar ja näin ajatellen paine todettiin olevan kammioiden välillä sama, vai oliko

. Ainoa mikä tulee mieleen, ettei säädin antaisi virrata "tarpeeksi" ylempään kammioon. Portin kanteen on porattu 1.5 mm vuoto reikä, joka estää portin lukkoon menemisen ja jo korvalla kuulee, että ylempi kammio vuotaa huomattavasti enemmän kuin alempi. Nyt kun ruuvit irtosivat sai ylä kammio korvausilmaa ja paineen tasattua ala kammion kanssa, jolloin oikeasti kammioiden välinen paine-ero on nolla ja aukeaminen tapahtuu ainoastaan pakopaineella. Penkissä siis yläkammion suurempi vuoto tai säätöventtiilin luoma kuristus olisi aiheuttanut ylempään kammioon pienemmän paineen vaikka toisin luultiin. Tarkoitus oli jo joka tapauksessa laittaa jäykempi jousi, koska säädön äärirajoilla ajaminen ei ole missään mielessä kauhean järkevää. Kokeilemalla tämä kuitenkin selviää, mutta ihan mielenkiintoista jos tällä jo korjaantui

...