RallyBaron  Samppasport

D4 VEA moottorin öljynkulutus

  • 41 Vastauksia
  • 31825 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
« Vastaus #15 : 04.01.2021, 20:18:30 »
Uudemmissa ongelmia on varmasti vähemmän.

Uskaltaisin ostaa myös 14-15 vuosimallin. Jos vie liikaa öljyä omaan makuun, pistää auton kiertoon. Niin kauan kun ollaan Volvon rajojen puitteissa, ei kyseessä ole vika vaan ominaisuus.

Oma 15 vuosimallin D4 vie noin litran per 10 000 km, ajettu 240tkm pääasiassa matkaa.


VEA moottori on oikeasti hyvä kun sieltä poistaa EGR:n ja imusarjan läpät pois käytöstä. Tämä tulee tehdä ennen kuin koko moottori on jo pilaantunut eli ei vasta sitten kun öljyä syö ja sattuu jättämään tien päälle.

Jos nyt vielä tuohon omaan reflektoi, niin volvotdi:n näkemys ei ainakaan minun yksilön valossa ole pahasti pielessä:
- Vuotava EGR jäähdytin vaihdettu
- EGR-venttiilin alipainetoiminen jäähdyttimen ohitusventtiili on pysyvästi jumissa, mutta pääventtiili toimii (ei ole tietoa onko venttiili jo joskus vaihdettu aiemmin)
- Imusarjan läpät jättää jatkuvasti vikakoodia, muttei vielä sytytä CE valoa.
- Öljyä menee tosiaan sen litra kymppitonnille, eli tilanne ei vielä ole tuon suhteen paha.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
« Vastaus #16 : 04.01.2021, 21:37:51 »
Miten pitkään ajoit rikkonaisella autolla ennen korjausta? Kevät 2018 - kevät 2020?

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
« Vastaus #17 : 04.01.2021, 23:48:41 »
Miten pitkään ajoit rikkonaisella autolla ennen korjausta? Kevät 2018 - kevät 2020?

Sitä luokkaa, noin 40tkm. Öljynkulutus ja imusarjan läppien vikakoodi oli jo ennen EGR jäähdyttimen vikaa, joka siis oli päällä tuon em. välin.

E: Siinä mielessä provokatiivisessa pointissasi voi olla totuuden siementä, että tuo jäähdyttimen ohitusläpän jumiminen voinee hyvinkin olla seurausta siitä, että EGR paluuputkeen tihkunut jäähdytysneste on "ruostuttanut" läpän
« Viimeksi muokattu: 05.01.2021, 00:06:36 kirjoittanut paavomp »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
« Vastaus #18 : 05.01.2021, 10:14:26 »
Ei kyseessä ole provo vaan oikeiden taustatietojen kaivaminen esiin, jotta lukijat voi harkita omaa kantaansa.  40tkm de facto rikkonaisella autolla saattoi johtaa myös siihen, että sinulla menee huomattavan paljon öljyä, kun ihan automaattisesti kaikissa ei ole samaa "ominaisuutta".

Poissa Japperi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
« Vastaus #19 : 05.01.2021, 16:00:50 »
Kuitenkin tämän kaiken öljykeskustelun loppupäätelmä on että egr ja dpf on ne kaiken pahan alku ja juuri, aivan kuin volvotdi mainitsi. Mitä aiemmin niistä pääsee eroon sen parempi. Jatkokeskustelu taitaa olla sitte enempi ilmasto politiikkaa.

Poissa FinnDRZ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
« Vastaus #20 : 05.01.2021, 17:07:37 »
Kuitenkin tämän kaiken öljykeskustelun loppupäätelmä on että egr ja dpf on ne kaiken pahan alku ja juuri, aivan kuin volvotdi mainitsi. Mitä aiemmin niistä pääsee eroon sen parempi. Jatkokeskustelu taitaa olla sitte enempi ilmasto politiikkaa.

EI
Joissain autoissa on ollut ongelmia niiden kanssa, ei läheskään kaikissa. 

Poissa Japperi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
« Vastaus #21 : 05.01.2021, 17:11:47 »
Tähän vielä lisään sen että omasta s80 vuosi 08 poistin dpf :än heti kun sen ostin, vuosi oli 2011. Egr on paikoillaan ja ALKUPERÄINEN edelleen. Samoin turbo on alkuperäinen, autolla on nyt ajettu 460000 kilometriä käytännössä ongelmitta. Kyllä se egrkin toimii kun pakoputki on auki eikä tunge väkisin kaikkia paskoja takaisin koneeseen, samoin turbo toimii kuten on tarkotettukin.

Poissa Japperi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
« Vastaus #22 : 05.01.2021, 17:16:41 »
Joissai tulee ongelmat ennemmin toisissa myöhemmin, ei muuta tosiasiaa. Ajotyyli vaikuttaa samoin ajaako kaupunkia vai pitkää siivua.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
« Vastaus #23 : 05.01.2021, 21:34:02 »
Oletko huomannut, että -08 malleissa ei ollut VEA -koneita.. Olisi hauska nähdä jotain muutakin vertailua kuin mutuilua yksittäisiltä. Ai niin, kun noi on vakio- / katsastusvarusteita niin kukaan ei niitä lähde laillisesti vertailemaan.
Katsotaan mitä tapahtuu, hajoaako laite ja tuleeko siitä öljylähteen omistajan peli kun on kaikki kilkkeet kiinni.

itsellä/lähipiirissä yksikään Volvo ei ole syönyt öljyä ja niitä on muutamassa vuosikymmenessä ollut aika paljon.. VAG leiriläisillä taas kaikki on tarvinneet huoltovälillä vaihtelevan määrän öljytankkauksia.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2237
  • Tampere - Pori
Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
« Vastaus #24 : 05.01.2021, 23:30:23 »
EI
Joissain autoissa on ollut ongelmia niiden kanssa, ei läheskään kaikissa.

Aivan jokaisessa VEA-moottorissa 2013-2016 on EGR ongelmia, aivan kaikissa. DPF erittäin harvoin ja sekin on mennyt tukkoon jos puree öljyä todella paljon. Imusarjan läpät menee jossain kohtaa, yleensä 200tkm alkaa ekat oireet.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
« Vastaus #25 : 05.01.2021, 23:40:34 »
Hitsi, kun noitakaan ei ole tullut ympärillä vastaan - vai onko noi vain sinun käsittelyssä käyneistä (tähänisoirviö) eiku kerro lisää mitä ongelmia ja mitä tapahtuu, jos varoituksista ei välitä.. nettiautossa noita on ihan isoillakin kilometreillä myynnissä.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2237
  • Tampere - Pori
Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
« Vastaus #26 : 06.01.2021, 15:11:13 »
Hitsi, kun noitakaan ei ole tullut ympärillä vastaan - vai onko noi vain sinun käsittelyssä käyneistä (tähänisoirviö) eiku kerro lisää mitä ongelmia ja mitä tapahtuu, jos varoituksista ei välitä.. nettiautossa noita on ihan isoillakin kilometreillä myynnissä.

On juu paljon ajettuja myynnissä ja joissain jopa kolmas moottori alla. Tuohon se johtaa jos ei tee mitään ja ajaa vain. Takaisinkutsu on juuri tuon EGR:n vuoksi.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 416
Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
« Vastaus #27 : 06.01.2021, 16:11:44 »
Ehkä hieman ohi alkuperäisen aiheen, jos sallitaan.
Ruotsalaisen LF vakuutusyhtiön korvaamien komponenttien ja vaurioiden  vikataajuudet merkeittäin per 100 autoa vuosi. Monilla aasialaisilla merkeillä on pitkät takuuajat, joten vahinkotaajuus on näillä pieni. Myös kaikkien merkkien mahdolliset goodwill korjaukset vaikuttavat tulokseen. Yhtiössä on vakuutettuna 2020 noin 3,2 mil ajoneuvoa ja keskimäärin kone- laitevaurioita on raportoitu 1,7 per 100 vakuutettua henkilöautoa kohti.

Pahoittelut raporttien PDF-filun vieraskielisyydestä, kuitenkin monelle joita asia kiinnostaa tästä ei liene ongelmaa. Suomesta ja suomeksi näinkin kattavaa tilastoa ei taida saada, tästä saa kuitenkin  jonkinlaisen kuvan.

Tämä tilasto on vuodelta 2017 ja koskee vuoden 2015 vahinkoja,joten siinä on varnasti mukana Volvon osalta muitakin kuin  VEA-koneita moottoreiden osalta. Graafin 2017  sivun 5 vaaleanpunainen väri kertoo korvatut pakokaasujen puhdistukseen liittyvät vahingot, raportissa näkyy myös hyvin eriteltynä monet muutkin korvatut komponenti ja vauriot.

http://mb.cision.com/Public/152/2169943/93446c183fd089f2.pdf

2020 tilasto koskee 2018 korvattuja vahinkoja, jossa lienee jo paljon VEA-koneita eri vuosilta. Korvatut 2020 tilaston päästölaitteisiin liittyvät vahingot on merkitty sivulla 7 minun näöllä kirkkaan sinisellä värillä.

https://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokument/ovrigt/aa-om-oss/rapporter-och-undersokningar/lf_maskinskaderapport_2020.pdf

Mitä tulee EGRrään, niin ei taida olla yksin Volvon ongelma. Ruotsalainen media kirjoitti juuri joulukuun lopussa kuinka Baijerilainen merkki kutsuu takaisin 145 000 autoa valmistusvuosilta 2016 -2017 imusaran palovaaran vuoksi ja näin koknaismäärä nousee noin 700 000 autoon.

 Toiseksi mitä tulee EGR poistoon, niin mm. eräs ruotsalainen yritys joka tekee ohjelmointea ja EGR poistoja ilmoittaa reilusti omilla sivuillaan, että auto ei sen jälkeen enää täytä autotehtaan asettamia certifiointeja, eikä ole enää hyväksytty yleiseen liikenteeseen ,vaan ensisijaisesti racing käyttöön. Maassa maan tavalla.
« Viimeksi muokattu: 06.01.2021, 16:49:05 kirjoittanut gubbe »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
« Vastaus #28 : 06.01.2021, 16:15:46 »
On varmasti yksittäisiä, mutta mikään oikea pommi ei ole kyseessä. Minä uskon, että ongelmaton egr ei ole, sekin on tekninen laite, joka voi mennä rikki. Nykyisin vanhat D5:et oli ihan tuhoon tuomittuja kun öljymäärä tietyissä oloissa lisääntyi - nykyisin ns. pomminvarman maineessa. VEAkin lienee hyvä laite, paitsi mm. sellaisen suusta, jonka leipä on suoraan kiinni siitä monta egr-poistoa saa tehtyä, eli usko tuotteeseen myyjällä pitääkin olla... En väitä, että olet väärässä, mutta puolueeton tieto olisi kovasti kiva nähdä ja vaakakupissa on, että pitää muistaa mainita "ei tieliikennekäyttöön"..
Oma kokemus diesel EGR:stä, Ardicin ja webaston automaattikäytöstä, kaikista muistakin autoon kuuluvista automaattikäyttöisistä/saastevehkeistä on 2005 D5:sta eteenpäin ja toistaiseksi vain mukavuudesta on päässyt nauttimaan, ilman lieveilmiöitä.


gubben taulukko oli hyvä - ei tuhoontuomittu, ainakaan isossa kuvassa.

Poissa FinnDRZ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
Vs: D4 VEA moottorin öljynkulutus
« Vastaus #29 : 06.01.2021, 17:28:52 »
On varmasti yksittäisiä, mutta mikään oikea pommi ei ole kyseessä. Minä uskon, että ongelmaton egr ei ole, sekin on tekninen laite, joka voi mennä rikki. Nykyisin vanhat D5:et oli ihan tuhoon tuomittuja kun öljymäärä tietyissä oloissa lisääntyi - nykyisin ns. pomminvarman maineessa. VEAkin lienee hyvä laite, paitsi mm. sellaisen suusta, jonka leipä on suoraan kiinni siitä monta egr-poistoa saa tehtyä, eli usko tuotteeseen myyjällä pitääkin olla... En väitä, että olet väärässä, mutta puolueeton tieto olisi kovasti kiva nähdä ja vaakakupissa on, että pitää muistaa mainita "ei tieliikennekäyttöön"..
Oma kokemus diesel EGR:stä, Ardicin ja webaston automaattikäytöstä, kaikista muistakin autoon kuuluvista automaattikäyttöisistä/saastevehkeistä on 2005 D5:sta eteenpäin ja toistaiseksi vain mukavuudesta on päässyt nauttimaan, ilman lieveilmiöitä.


gubben taulukko oli hyvä - ei tuhoontuomittu, ainakaan isossa kuvassa.

Vahvasti samaa mieltä!!

 

KL-varaosat  Race.fi