Autoracing  KL-varaosat

'83 Volvo 240DL Rat Looker

  • 32 Vastauksia
  • 21255 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa da3bal

  • MM -09
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • Volvolkkaristi
'83 Volvo 240DL Rat Looker
« : 29.12.2010, 06:29:33 »
Alkuperäinen projektipäiväkirja luettavissa täältä.

Auton tiedot Showroomissa.

Tiivistetään stoori sitten tähän.

Tämä tuli mulle vaihdossa kun myin 740:ni pois. Volvo on Ruotsista tuotu, joten tästä löytyy 5/21W huomiovalosysteemit ja on muutenkin aika karvalakkimalli jota oon vähittelen varustellut. Moottorina 260tkm ajettu B23A ja lootana M46.

Ostoskunnossa:


Ensimmäkseksi lensivät rumat orkkispölärit mäkeen ja laitoin tilalle paremmat, siihen saakka kunnes sain alut hankittua.
AIW 15x7", 205/60/R15 gummeilla.


Takaniskatuet löysivät tiensä takapenkkeihin.


Kuten myös OMP:n poikkituki ja GT-tukiraudat konehuoneeseen.


Tuuliohjaimet tuli liimailtua.


Tuli kans laitettua takavalopaneeli ja pakoputken kromijatke.


Tässä vaiheessa ulkonäkö alkoi tyydyttää joten otin fiilistelykuvia.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/6131.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/6132.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/6133.jpg

Kärjellinen sytkä väistyi ja tilalle tuli kärjetön TZ-28H B200K:sta. Vauhtipyörä vaihtui hiukan kevennettyyn versioon. Tämän jälkeen Volvo kävi dynossa Dieselhuolto Häkkisellä. Käyrä 1. Käyrä 2.


Pienen pieni virityskärpänen puri joten kaasariksi hankin Weber 32/36 DGV:n, B200K:n imusarjalla. Tein itse adapterin, jotta voi käyttää B200K:n alkup. "plenumia".

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/6618.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7021.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7039.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7056.jpg



EGR-järjestelmän poistin, mutta PulseAirin laitoin takaisin. Hankin pakosarjan jossa ei ollut reikää EGR:lle.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/6623.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/6636.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7019.jpg

Sähköflekti jostain uudemmasta Volvosta (V70/S80?) tuli hankittua ja asennettua. Kytkentäkaavio löytyy.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/6628.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/6645.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/6646.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/6647.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/6648.jpg


Mielessä kävi ajatus lookin muuntaminen Old School-tyylisuuntaiseksi, joten lisää kromia:


Legendaariset Talmun huomiovalot oli pakko-ostos. Maskin logon tilalle hirvitarra, ja toinenkin taakse.


Ruutuja lisäsin ohjaamoa piristämään. Synkkasivat hyvin kenkiini.


Jatkuu...
« Viimeksi muokattu: 21.06.2011, 02:46:12 kirjoittanut da3bal »

'83 Volvo 240 DL Rat Looker
'70 VW 1600 Kombiwagen

Poissa da3bal

  • MM -09
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • Volvolkkaristi
Vs: '83 Volvo 240DL Rat Looker
« Vastaus #1 : 29.12.2010, 07:58:26 »
Luovuin AIW-vanteista, koska sain hankittua Ruotsista jo kauan himoitsemani Mim Juventus 16x8" alut. Taakse passasivat suoraan, mutta eteen eivät, syy käy ilmi tästä, varsinkin jos on jäähdytetyt etujarrut.


Tämä pikku este vaati muutoksia etunavoihin ja jarruihin. Tässä vaiheessa mopo karkasi käsistä ja projekti muuttui alustan osien  perusteelliseksi läpikäynniksi, melkein.

Joten, keula ylös ja hommiin.


Näistä tajuaa, miksi halu alustan uusimiselle oli suuri. Ruostetta nimittäin riittää.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7456.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7457.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7461.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7463.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7517.jpg

Mutta jotain hyvääkin siinä, saa hipelöidä ja asentaa näitä uusia tai ehostettuja osia paikoilleen. Useimmat osat ovat Motonetistä ja osa Tiskiltä. Kuvassa näkyvät myös hankitut Turbon 23mm etuvakaaja ja R-Sportin 23mm takavakaaja. Jousina -40mm Lesjöt, iskareina Sachs/Boge Turbo kaasut.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7674.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7676.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7677.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7714.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7682.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7780.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7872.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7873.jpg


http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7875.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7876.jpg


Mim Juventusten sovitusta varten jarrusatulat jyrsittiin ~3mm matalammaksi. Etunavojen pinnasta otettiin 2,5mm siivu pois, kuten myös jarrulevyjen sisäpuolella olevasta kiinnitysspinnasta, eli jarrulevy menisi sisemmäs se 5mm.  Jarrukilpeä piti vähän muotoilla vasaroiden, jotta levy mahtuisi pyörimään vapaasti. Jarrusatuloiden kiinnityskohtia etutolpissa piti kans ohentaa hiukan. Lopuksi käytetään vanhoista jarrulevyistä tehtyä 5mm spaceria jolla saa vanteen 5mm ulommas ja 5mm holkkeja joilla saadaan jarrusatulat sisemmäs. Tämän operaation jälkeen vanteiden puolat olivat sopivasti loitolla satuloista.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7813.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7815.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7822.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7823.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7827.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8207.jpg

Ex-duunipaikassa tuli tehtyä muovisen tilalle järeämpi alumiininen pohjapanssari. Sen kaveriksi ostin erään Volvokerholaisen tekemät rosteriset alatukiraudat.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7149.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7913.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7914.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7917.jpg


Siirrytään takapäähän.


Sielläkin on ruoste päässyt raiskaamaan. Kuvista näkee että vauriot olivat todella pahoja.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8063.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8066.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8067.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8069.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8070.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7920.jpg

Lopun tuosta painajaisesta sai aikaan tämä näky. Perä vaihtui lukottomaan 1031:seen, nähtävästi 3,73 välityksellä. Iskareina Kybin Excel-G kaasut, jousina tutut -40mm Lesjöt. Siisti tankki otettiin B200K-koneella olleesta purku-240:sta.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7675.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8053.jpg

Alustan osien suhteen on mielessä tehdä Evo2 versio, missä olisi vahvistetut tukivarret, kaikki puslat vaihtuvat uretaniisiin ja panhard säädettäväksi, mahd. myöskin tukitangot. Maanläheisyyttä haetaan lyhyemmillä iskareilla sekä katkaistuilla jousilla.

Jatkuu...
« Viimeksi muokattu: 29.12.2010, 09:42:53 kirjoittanut da3bal »

'83 Volvo 240 DL Rat Looker
'70 VW 1600 Kombiwagen

Poissa da3bal

  • MM -09
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • Volvolkkaristi
Vs: '83 Volvo 240DL Rat Looker
« Vastaus #2 : 29.12.2010, 09:39:57 »
Ja niin, tämä Volvohan ei ole ulkopinnaltaan mikään priima, mitä alkupään kuvat on antanut olettaa. En ollut innokas maalauttamaan tätä autoa, joten mielikuvat Old Schoolista voi haudata ja ryhdyn leivomaan tästä rottalookkeria, joka on yksi lempirakentelutyylistäni. Miksipä ei, koska Volkkarit on jo nähty. Ja ilman minua Tilli olisi ollut varmasti jotain muuta kuin kaunis rottalookeri. ;D

Joten isompien töiden ohessa on ollut kans pientä näpertelyä, siis ihan muuten vaan sekä rottalookkia lisäämään.

Tylsät korinväriset koristekolmiot vaihtuivat kiiltäviin.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7113.jpg


Kuskin tuoli oli aikalailla vääntynyt. Onneksi jemmassa oli ylimääräinen ehjä apukuskin tuoli, johon siirsin mekanismit kuskin tuolista. Tuli nyt paljon parempi istua.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8458.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8459.jpg

14mm pidennetty M46:sen keppi, vaihdevälejä lyhentämään.


Hommasin X40:n sivuäärivalojen taustamuovit ja istutin ne 240:sen puskureihin. Itse valot vielä hankkimatta.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7494.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7495.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7855.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7856.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7857.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7860.jpg


Pitäähän rotassa rottaluukku olla, jote tuli sellainen hiottua pellille ja jätetty ruostumaan pikkuhiljaa, jonka jälkeen se on ollut lainassa Tillin nokalla.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7783.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7784.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7861.jpg


Kun kaikki maalaavat nuo mattamustiksi tai korivärisiksi, niin mä sen sijaan lisään ruutulippua. Ja umpioiden suojaksi saatan pitää noita verkkoja. Polttimoiksi tulee Jahnit kusenkeltaisilla irtohupuilla.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7608.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8206.jpg


Alkuperin oli tarkoitus laittaa huoranportaat, mutta nyt saavat kerätä pölyä tallin seinässä, kun törmäsin tämmöisiin sälekaihtimiin ja päätin hankkia ne. Meinaan vaan että näyttävät hienommilta kuin portaat, eikä näitä joka pojalla nyt ole.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8461.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8462.jpg


Ja tietenkin pikku hankintoja unohtamatta. Osa noista eivät ehkää autoon asti päädy.

Snowcap.


Takasisälokasuojat.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7022.jpg

Ajotietokone hilppeineen.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7115.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7116.jpg

Huonokuntoinen Gr-A takaspoileri. Mutta halvalla kun sai.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7165.jpg

Vaihdekepin nahkapussi.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7329.jpg

Puuratti, löytyi kirppikseltä 5eurolla. Ja toinenkin kirppislöytö, hyväkuntoinen Dinon ralliratti joka on samalla jaolla.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7275.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7507.jpg

Tuplajaolla olevat teräksiset spacerit. 5x108 ja 5x112. Eteen 25mm ja taakse 30mm.


Silkkaa kasaria. Puiset penkkien päällysteet.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/6959.jpg

Ruotsalaisen Noreman valmistama korimallinen kattoteline. Puhallettu, maalattu ja koesovitettu.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7200.jpg

Alkuperäisiä lisämittareita taustoineen on tullut hankittua jonkulainen arsenaali.



531-kansi tulevaisuuden varalle, tulevaa turbokoneprojua ajatellen.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7509.jpg

Kuten myös sekavassa mielentilassa hankittu jokkismallinen tuplien imusarja.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7520.jpg
« Viimeksi muokattu: 30.12.2010, 08:20:28 kirjoittanut da3bal »

'83 Volvo 240 DL Rat Looker
'70 VW 1600 Kombiwagen

Poissa da3bal

  • MM -09
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • Volvolkkaristi
Vs: '83 Volvo 240DL Rat Looker
« Vastaus #3 : 29.12.2010, 09:53:54 »
Tästä projektista sen verran, ettei Volvo enää majaile ulkosalla. Kimppahalli on löytynyt ja siellä Volvo nyt on, vihdoin neljän seinän ja katon sisällä, ympärillään muutama samanmerkkinen toveri. :)

'83 Volvo 240 DL Rat Looker
'70 VW 1600 Kombiwagen

Poissa o_j

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1420
Vs: '83 Volvo 240DL Rat Looker
« Vastaus #4 : 29.12.2010, 10:16:30 »
Aika iloisesti tuuppaa tuo 2,3 jo vauhtipyörän ja sytkän vaihtamisella penkistä. :) Kokonaiskuvaa nykytilanteesta?
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84
W210 300D -97

Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 355
  • www.vrcf.fi
Vs: '83 Volvo 240DL Rat Looker
« Vastaus #5 : 30.12.2010, 01:03:16 »
Komee, varsinki toi alusta  ;D

Poissa da3bal

  • MM -09
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • Volvolkkaristi
Vs: '83 Volvo 240DL Rat Looker
« Vastaus #6 : 11.01.2011, 03:20:45 »
Aika iloisesti tuuppaa tuo 2,3 jo vauhtipyörän ja sytkän vaihtamisella penkistä. :)
Kokonaiskuvaa nykytilanteesta?

Eiks vaan. :D
Saamasi pitää.



Hallista otin käyttööni ~30m tontin. Siinä on vielä tekemistä. Kuten lisätä valaistusta, tehdä hyllyt varaosille ja teline työkaluille. Kattotelinekin piti jo laittaa, jotta säästyisi tilaa. ;D Naapurissa kaverin "liian" hieno 940 Turbo, jota saa jatkuvasti varoa.

'83 Volvo 240 DL Rat Looker
'70 VW 1600 Kombiwagen

Poissa mufasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: '83 Volvo 240DL Rat Looker - Hallikuva
« Vastaus #7 : 05.02.2011, 21:03:03 »
Niinku velipoijan setä aikanaan äritzöönässä sanoo notta voiha peijjoona!  8)
Vullet: 244 2.1, V70 2.5tdi, 240 2.0 GL -87 , 242 GLT, 240 2.3 turpo projekti
exät:740 TIC -89, 340 projekti, 242 -79, 240 -86, 240 -89 ,volvo pv (projekti joka ei ikinä valmistunut), 340 -88, 850 (työsuhdeauto)
142 -69 (

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1177
  • Smedsby garage
Vs: '83 Volvo 240DL Rat Looker - Hallikuva
« Vastaus #8 : 24.03.2011, 01:03:37 »
en yleensä näistä kaikista rotista tykkää, mutta tässä on taas yksi sellainen missä on sitä jotain.
« Viimeksi muokattu: 24.03.2011, 01:15:20 kirjoittanut skebazu »

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1430
Vs: '83 Volvo 240DL Rat Looker - Hallikuva
« Vastaus #9 : 24.03.2011, 07:55:02 »
en yleensä näistä kaikista rotista tykkää, mutta tässä on taas yksi sellainen missä on sitä jotain.

Täs on kyllä sitä jotain, on tosi komee rotta S*
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa da3bal

  • MM -09
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • Volvolkkaristi
Vs: '83 Volvo 240DL Rat Looker - Pientä näpertelyä
« Vastaus #10 : 25.03.2011, 17:28:20 »
en yleensä näistä kaikista rotista tykkää, mutta tässä on taas yksi sellainen missä on sitä jotain.

Täs on kyllä sitä jotain, on tosi komee rotta S*

Tänks. Jos tässä vaiheessa näyttää jo hyvältä, niin miltähän näyttäis sitten valmiina... ;D



Eilen hallilla näpertelin jtn pientä. Purin alkuperäiset ovipaffit, kun niitten tilalle tulisi jotain muuta. Samalla vaihdoin rikkoutuneen kuskinpuoleisen ovenkahvan ehjään. Asensin etupuskurin, mutta sivukiinnikkeet olivat hukassa joten homma jäi kesken. Talmut laitoin takaisin paikoilleen, kytkentä jää myöhemmäksi. Etuvalojen suojaverkot olivat hiukan leveät ja peittivät osan vilkuista, joten kavensin ne. Sitten takapäähän kevyttä jarruhommaa (putkitusta ja letkutusta) ja lopuksi nappasin kuvan hienoista suksista ja niitten erikoisista kiinnikkeistä.


Klikkaamalla isommaksi.

« Viimeksi muokattu: 25.03.2011, 18:13:16 kirjoittanut da3bal »

'83 Volvo 240 DL Rat Looker
'70 VW 1600 Kombiwagen

Poissa niksude`

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: '83 Volvo 240DL Rat Looker - Hallikuva
« Vastaus #11 : 28.03.2011, 14:09:47 »
Kyllä on hieno Volvo kertakaikkiaan, ja omaperäinen.  8) Mitkä ovat alustan specsit? Tuleeko miten matala kesäksi?

Entä mistäpä noita ikkunoiden "tuulenohjaimia" tjsp. voipi hamstrata kun itekkin on tullut etittyä jo jokunen viikko tuollaisia... ?  :o
Volvo 240 GL b200k "talvi-projekti"
Bmw E39 M5 "käyttöauto"

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: '83 Volvo 240DL Rat Looker - Hallikuva
« Vastaus #12 : 28.03.2011, 15:26:35 »
Entä mistäpä noita ikkunoiden "tuulenohjaimia" tjsp. voipi hamstrata kun itekkin on tullut etittyä jo jokunen viikko tuollaisia... ?  :o

Kyllä niitä etuoviin löytyypi ainakin TÄÄLTÄ.
Vieläku takaoviin löytäis jostain  :( Monesti nähny, ku lankussa ollut takaovissaki tuulenohjaimet, ja koittanu ehtiä netistä, vaa mistään ei löydä  :'(

Poissa da3bal

  • MM -09
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • Volvolkkaristi
Vs: '83 Volvo 240DL Rat Looker - Hallikuva
« Vastaus #13 : 28.03.2011, 21:40:21 »
Kyllä on hieno Volvo kertakaikkiaan, ja omaperäinen. 8) Mitkä ovat alustan specsit? Tuleeko miten matala kesäksi?

Showroomissahan nykyiset speksit on jo mainittu. Mutta olis tarkoitus hommata toiset tolpat, johon laittais laikatut jouset ja sorvatut iskarit. Tillissä on aika passeli stance, joten samaan voisi pyrkiä.

'83 Volvo 240 DL Rat Looker
'70 VW 1600 Kombiwagen

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: '83 Volvo 240DL Rat Looker - Hallikuva
« Vastaus #14 : 28.03.2011, 22:07:48 »
Noi alustan osat näyttää TODELLA hyvältä. Itse myös puhalsin ja maalasin emännän 244:stä alustaosat. Tosin en pintamaalannut. Vain sinkkispray+pari kerrosta massaa.

 

Samppasport  Futurez