KL-varaosat  Race.fi

´92 940 GLT tyhjäkäynti seilaa (korjattu)

  • 7 Vastauksia
  • 1059 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pepper

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
´92 940 GLT tyhjäkäynti seilaa (korjattu)
« : 26.01.2021, 17:05:50 »
Näkyy olleen viimeaikoina muillakin ongelmia tämän kanssa, mutta en löytänyt ratkaisua tähän.
Itse epäilen tyhjäkäynnin ohjausta, kun en ole jännitteitä eculta mitannut.
Kylmänä tyhjäkäynti on kelistä riippuen 500-750rpm, mutta se lähtee lineaarisesti siitä nousemaan kunnes termostaatin auettua huutaa n.1550rpm.
Toinen ominaisuus joka tulee vian myötä on kierrosten humppaaminen 1200-1600rpm pintakaasulla/moottorijarrulla 65-50km/h (automaatti).

Tyhjäkäyntimoottorin käytin pois ja testasin sen toimivaksi 4-12V rasvasin WD40:llä ja laitoin takasi. Ei vaikutusta.
TPS:n mittasin ja alimpien nastojen kontakti katoaa kun kaasua raottaa, eli tyhjäkäynti pitäisi toimia (täyskaasu on rikki tai en osaa mitata).
« Viimeksi muokattu: 15.02.2021, 23:19:09 kirjoittanut Pepper »

Poissa Pepper

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: ´92 940 GLT tyhjäkäynti seilaa
« Vastaus #1 : 28.01.2021, 19:21:14 »
Katsuri ei yllättäen antanut leimaa.
Selitys. "Happivuoto (3.5) osakaasulla sekottaa seoksen = Lambda 1.2"
Noh.. selvisi sitten samalla, kun se sitä aikansa huudatti, että tyhjäkäynti kun nousee @1700rpm, niin ruisku katkasee syötön ja alkaa syöttään uudestaan tavaraa ~1200rpm.

Poissa Pepper

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: ´92 940 GLT tyhjäkäynti seilaa
« Vastaus #2 : 06.02.2021, 17:37:01 »
Lintsin sivun mukaan ecun pinniin 33 tulee IAC ohjaus ja jännite pitäis olla 5-11V. Sivulta löytyvän EMC pin listin mukaan kylmänä 6-6.5V ja kuumana 7-9V.
Mulla tulee lataus jännite kylmänä ja vaikka kaasua aukasee, niin se ei vaikuta siihen.
TPS kytkin tulee pinniin 2 ja se toimii.

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vs: ´92 940 GLT tyhjäkäynti seilaa
« Vastaus #3 : 06.02.2021, 22:46:35 »
Olethan tarkastanut, ettei imusarjan puolella ole ohivuotoja. Mulla -91 740:n imusarjan tiiviste oli kutistunut ja yhdessä imukanavassa oli vuoto ja samalla sisään kutistunut tiivisteen reuna ahdisti kanavaa. Helppo testata esim.  Start Pilotilla suihkuttamalla sitä tyhjäkäynnin aikana kriittisiin kohtiin, jos on vuotoja, kierrokset nousee. Tyyppivika tuon ajankohdan moottoreissa, väärää materiaalia ko tiiviste.
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa Pepper

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: ´92 940 GLT tyhjäkäynti seilaa
« Vastaus #4 : 07.02.2021, 19:56:18 »
Yläpuolelta ei vuotoja löytynyt. Pitäis rakennella joku letku systeemi, että saisi alapuolelle suihkutettua.
Aikansa, kun eilen sitä käyttelin ja nitkautin suutintukin etummaista maajohtoa, auto sammu ja niiden maajohtojen nitkuttelun jälkeen tyhjäkäyntiohjaus alkoi toimia. Mittari näytti eculta n. 8.4V.
Tänään se sitte taas ei toiminu ja käynti oli muutenki huono.
Lopulta uutena ominaisuutena kiekka tieto alkoi sekoileen ja kone päkytti vielä 2 pytyllä vaikka kiekkamittari oli 0:ssa.
Kuitenkin se korjaantui itsestään ja samalla alkoi tyhjäkäynnin ohjauskin toimia ja kierrokset jäi hyppiin 800-1000 välille.

Poissa Pepper

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: ´92 940 GLT tyhjäkäynti seilaa
« Vastaus #5 : 11.02.2021, 23:41:49 »
Tilanne raportti viikolta.
Sunnuntaina, kun lähdin ajeleen niin lambda valo syttyi 4km jälkeen. Vikakoodia en tarkistanut, kun ajattelin niitä kerätä ja katsoa huomenna, kun pajalle taas pääsee.
Kylmänä tyhjäkäynti on 0-500rpm. Kuumana kuten viimeksi kuvailin.
Uusi huomio on käynnin "karkaaminen" myös osakaasulla, mitä enemmän kierroksia sitä vihasemmin se tapahtuu.
Otin videon,  vaikka siitä mitään kuule tuon turvavyö releen takaa, mutta näkyy kuvassa.
https://youtu.be/JQj2czi_aqc

Poissa Pepper

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: ´92 940 GLT tyhjäkäynti seilaa (korjattu)
« Vastaus #6 : 15.02.2021, 23:25:18 »
Muistissa ollut vikakoodi oli 1-1-3, eli ei kerro mitään.
Tarkistin kipinäpiuhat ja tulpat (jotka oli valkoiset.).
Putsasin jakajan kannen ja vaihdoin vielä massamittarin.
Käynti korjaantu ja reilu 10km lenkillä ei ilmennyt ongelmia, eli tämä vika on korjattu ja vika luultavasti oli massamittarissa.
Eilen kuitenkin lämmityskäydessä pihalla syttyi lambda valo uudestaan ja vika on edelleen 1-1-3. Käynti on kuitenkin ok.

Poissa Pepper

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: ´92 940 GLT tyhjäkäynti seilaa (korjattu)
« Vastaus #7 : 01.06.2021, 11:41:58 »
Ilmeisesti vika on uusiutumassa.
Helmikuussa nollattujen koodien jälkeen auto on toiminut kuten pitääkin.
Viime torstaina töistä lähtiessä moottori sammui, kun parkista peruutin pois. Perjantaina tyhjäkäynti muuttui lämpimänä epätaisaiseksi, eli päkytti 500-600rpm 2-3pytyllä. Välillä käynti on kuitenkin ok. Sunnuntaina ajellessa syttyi vikavalo ja koodi on taas 1-1-3.
Eilen illalla ei kylmällä koneella meinannut liikkua mihinkään. Varsinkin kaasua hieman avatessa hyytyy hetkeksi kunnes hyökkää liikkeelle.
Jos vika on taas massamittarissa alkaa kyllä huolestuttaan mikä niitä rikkoo, kun ei sitä useita kertoja vuodessa viittis vaihtaa. Loppuu varaosatkin jo muutaman vuoden jälkeen.

 

Proturbo  Autodiagnoosi