Samppasport  Futurez

V70 T5 -97, lambdavalo syttyi

  • 11 Vastauksia
  • 3793 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

heartagramm

  • Vieras
V70 T5 -97, lambdavalo syttyi
« : 16.11.2011, 22:12:27 »
Mitäs mahtaa merkata kun lambdavalo syttyi palamaan eilissäpäivänä, oli aamulla roikassa ja valo syttyi heti starttauksen jälkeen aamulla eikä ole sen koommin sammunut. Auto kulkee hyvin eikä nyi. Vikakoodit kerkeen lukemaan huomenna, ja tässä ennakkoon vaan ihmettelen mikä mahtaisi olla valon palamisen syy?

E: kävin sittenkin juuri lukemassa vikakoodit. VolFCR:llä; Motronic 4.4: EFI-233 Adaptive idle air trim. Nollasin -> lambdavalo sammui. Starttasin pari kertaa, ei syttynyt palamaan.

Tyhjäkäyntikin on OK, ahtopaineet normaalit. Ainoa nähtävä (tai tässä tapauksessa kuultava) "vika" autossa joka tulee mieleen on että pakoputki vuotaa jostain kuskin istumapaikan kohdilta.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2011, 23:09:23 kirjoittanut heartagramm »

Nercs

  • Vieras
Vs: V70 T5 -97, lambdavalo syttyi
« Vastaus #1 : 17.11.2011, 12:00:15 »
Moro kuten itse päättelit niin vuotava pakoputki sekoittaa niitä pakokaasupäästöjä. Lambdavalo joka ilmoittaa että pakokaasuarvot ei ole tehtaallaa asennettujen arvojen haarukassa ja lambda valo alkoi palamaan..Laita pakoputki kuntoon ettei suhise missään.

heartagramm

  • Vieras
Vs: V70 T5 -97, lambdavalo syttyi
« Vastaus #2 : 13.03.2012, 12:54:27 »
Käytin tuossa leimalla eilen autoa, päästöistäkin sai menemään läpi pienellä kikkailulla, ensin mitattiin arvot imuri kiinni putken päässä jolloin arvot oli hirviät ja poijaat jo rupesi väittämään ahtovuotoa tai lambdaa risaksi... Minä siinä hetken p*rkeleitä ilmoille laskettelin kunnes eräs toinen kaveri tuli sanomaan että pistäkää kaulukseen kiinni se imuri ja sitä kautta imemään pakokaasuja. Sittenhän se lambda-arvo tipahtikin +2500 rpm ihan hyville lukemille, tarkkaa en muista mutta alle 1.03 kuitenkin ja reippaasti. Tyhjäkäynnillä lambdat oli kyllä korkealla, tosin taitaa kuulua ollakin?

Nollasin lambdavalon ja vein leimalle, hyväksyi sitten täysin. Sunnuntaipäivänä massasin putkea kun tuntui jostain ihan pikkuisen fuskaavan, ei kyllä mitenkään erikoisemmin että en usko sen aiheuttaneen tuon lambdavalon syttymistä. Olisiko tuossa nyt kuitenkin lambda risana? Mistä löytää ja miten mittaan, kelvannee ihan yleismittari?

Poissa V.O.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 -97, lambdavalo syttyi
« Vastaus #3 : 13.03.2012, 14:12:50 »
Olisiko tuossa nyt kuitenkin lambda risana? Mistä löytää ja miten mittaan, kelvannee ihan yleismittari?

On ehkä tämän topicin kannalta vähän OT, mutta muistetaan, että tuo "lambda-valo" on varsinaisesti moottorielektroniikan
häiriövalo. Sen voi sytyttää esim. vaikka viallinen moottorin lämpötila-anturi.

Syttyikö tuo valo siis uudestaan katsastuksen ja putken korjauksen jälkeen. Jos syttyi, niin lukisin silti uudestaan vikakoodit,
ennen kuin hyökkäisin lambdojen kimppuun.
Volvo V70 2.5T -04 / Honda XL 1000 Varadero -99

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 T5 -97, lambdavalo syttyi
« Vastaus #4 : 15.03.2012, 20:40:55 »
Kuten vikakoodikin kertoo, ei vika ole lähimaillakaan lambdaa...
Tyhjäkäyntisäätimestähän toi koodi on, eli toimenpiteinä voisi olla tyhjäkäyntiventtiilin puhdistus.

Putki näissä alkaa melkein aina vuotamaan äänenvaimentajan juuresta tai saumasta. Useimmiten vaimentajan takapään putken hitsaussauma ruostuu puhki.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

heartagramm

  • Vieras
Vs: V70 T5 -97, lambdavalo syttyi
« Vastaus #5 : 07.07.2013, 14:49:09 »
Noniin, päivitystä, päivitystä. Tyhjäkäyntiventtiili on putsattu tuossa kuukausi-pari takaperin, ja edelleen sytyttelee lambdavaloa. Kierrokset ei seilaa. Valo syttyy edelleenkin vähän kovemman kiihdyttelyn jälkeen, joskus nopeammin, joskus vähän jälkeenpäin. Vikakoodit on samat mitkä ennenkin. Mitähän mää nyt siihen kävisin ostamassa? :D

hevonen

  • Vieras
Vs: V70 T5 -97, lambdavalo syttyi
« Vastaus #6 : 07.07.2013, 16:16:31 »
Mikä on joutokäyntikierrosluku?
Viittais imuvuotoon kaasuläpän seudulla tai väärin säädettyyn läppään/sen kytkimeen.
Kai oot kaasuläpän putsannu?

heartagramm

  • Vieras
Vs: V70 T5 -97, lambdavalo syttyi
« Vastaus #7 : 07.07.2013, 19:09:18 »
Tyhjäkäyntikierrokset on noin 850 rpm, välillä saattaa jäädä korkeammaksi jonka jälkeen tasoittuvat kyllä niille tietämille. En oo putsaillut ja oon koettanut brääkliineriä suhhuutella letkuihin jotta selviis jos ois vuotavia, mutta en oo eroja huomannut. Mitäs kaikkea sieltä voi putsailla, ja miten säädetään läppä/kytkin? Vois tietty joutessaan joku ilta vaihtaa kaikki alipaineletkut uusiin, minkälaista letkua sinne passaa laitella, onko väliä? Millainen läpimitta ja montako metriä kannattais käydä hakemassa? Laiska kun oon ja varmasti joku muu on jo omaansa vaihtanut niin ei tarviis käydä kuin ostamassa letkut ja alkaa vaihtelemaan... :D

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 -97, lambdavalo syttyi
« Vastaus #8 : 07.07.2013, 20:41:41 »
Eikös tuo kaasuläppä ole melko mekaaninen, et ei siin hirveitä putsauskohteita ole. Mulla rupee auto oireilee kerran vuoteen, ja pitää pyörijä ja virranjakajan kansi vaihella. Tiedetään, tulpanjohdot pitäs vaihtaa... Jossain ilmavuotoa, se vois olla myös. Ite muuten käytin hd:n ilmavuotoa paikallistaessani useita spayita, ennen ku vuoto löyty, eli vaikutti tarpeeks kierroksiin, ja en nyt muista millä sain selville, mut muistelen wd40:stä

hevonen

  • Vieras
Vs: V70 T5 -97, lambdavalo syttyi
« Vastaus #9 : 07.07.2013, 21:32:16 »
Eikös tuo kaasuläppä ole melko mekaaninen, et ei siin hirveitä putsauskohteita ole. Mulla rupee auto oireilee kerran vuoteen, ja pitää pyörijä ja virranjakajan kansi vaihella. Tiedetään, tulpanjohdot pitäs vaihtaa... Jossain ilmavuotoa, se vois olla myös. Ite muuten käytin hd:n ilmavuotoa paikallistaessani useita spayita, ennen ku vuoto löyty, eli vaikutti tarpeeks kierroksiin, ja en nyt muista millä sain selville, mut muistelen wd40:stä
No kyllä se paska pitää lapion terästäkin joskus pois pyyhkäistä, joutuu muuten kohta samaa paskaa siirtelemään eestaas......
Letku irti, suihkuta, pyyhi.
Toista pari kertaa.

ed. Jos imuvuotoja haet, osta jotain halpaa jarrupesua ja suihkuta sitä koneen käydessä sinne tiivisteisiin/letkuihin.
Älä raapase samalla, voi nousta volle uusiin sfääreihin... On siis tulenarkaa, ota se huomioon.
(Vastuuvapautuslauseke omalta taholtani) :D

Poissa justus83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 -97, lambdavalo syttyi
« Vastaus #10 : 12.07.2013, 22:30:42 »
en tiiä perkele mutta kerrampa kävi niin että ku auto valitti lambda anturia ni vika löyty egr:läpästä....oli irronnu eli egr paskana...uus tilalle ja vika korjaantu....että seki kannattaa käyttää auki ja kattoa jos ei oo vielä sitä tehny.... ::)

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Re: V70 T5 -97, lambdavalo syttyi
« Vastaus #11 : 12.07.2013, 22:47:03 »
Mulla kasipätkässä ('96) oli kanssa mystinen lambdavalon palaminen. Syy lopulta selvisi: yksi imuletku (niitä pieniä ohuita) ei ollut kiinni. Paikkana sellainen siellä termarikotelon päässä imusarjaa, ettei sitä huomaa jos ei tiedä sinne.katsoa.

Ai niin, toisen kerran "korjasin" lambdavalon vaihtamalla ilmanputsarin uuteen :D

Niin ja mun piti korjausten jälkeen.ajella n 10km ennenkuin valo omia aikojaan sammui.

 

Proturbo  Autodiagnoosi