Ongelma on tehojen katoaminen. En tiedä meneekö vikatilaan koska tehot palautuu välillä ilman mitään toimenpiteitä. Ainakin aikaisemmissa autoissa vikatilan pois saaminen vaati virtojen pois käyttämisen, onko näin myös Volvossa?
Tehot katoaa pääasiassa reilumman kiihdytyksen ansiosta, välillä ei tarvitse kummemmin edes painaa kaasua. Eilen esimerkiksi ajelin 80km/h tietä ihan normaalisti, sinne mennessä reilumpi kiihdytys. Ei mennyt vikatilaan jonka johdosta ajattelin sitten mennä moottoritielle. Muutaman risteyksen jälkeen moottoritien rampille ja kun painoi kaasua mitään ei tapahtunutkaan. Tehot olivat hävinneet tuossa risteyksissä ajellessa hiljaisessa vauhdissa. Juuri sen 80 sai vauhtia ja nilkutin seuraavaan liittymään. Nousin liittymästä ja kun risteyksestä lähti tehot olivatkin palanneet tuona aikana kun rullaili rampilla.
Tänään taas toimii ihan normaalisti vaikka kiihdyttääkin reilummin.
Sen verran olen asiaa tutkinut, että vikakoodit katsoin kun vika oli päällä viikonloppuna. Nuo vikakoodit tuli reilumman kiihdytyksen jälkeen kun tehot hävisi.
ECM-P004500 Turbo/Super Charger Boost Control Solenoid Circuit / Open
ECM-P023468 Turbo/Super Charger Overboost Condition - Algorithm Based Failures - Event information
ECM-P004700 Turbo/Super Charger Boost Control Solenoid Circuit LowTutkin myös vnt:tä. Itse siivet liikkuu hyvin takertelematta, mutta siinä säätömoottorin ja vnt:n välisessä tangossa on nivelet päissä ja niistä toinen jäi välillä jumiin. Otin tangon irti ja putsailin enkä saanut sitä enää jumiiin.
Tuleeko nuo
Boost control solenoid circuit / open ja
circuit low vikakoodit jos on joku jumi eikä moottori pääse liikkumaan? Vai voisiko nuo viitata enemmän huonoon kontaktiin jossain liittimessä ja johto katkeamassa? Vai onko tuo säätömoottori pikkuhiljaa tiensä päässä?
Kuvassa vikakoodit aiheuttanut tapahtuma.
