Olipa harvinaisen positiivinen yllätys tämä uusi C40. Saimme C40:sen viikonlopun ajaksi koeajoon ja äsken kun auto palautettiin, niin laitettiin oma tilaukseen. Toimitusaika 5-6 viikkoa !!!

joten helmikuun puolessa välissä on jo uusi sähkökikotin alla. Ihan vain vertailun vuoksi Mach-E toimitusaika olisi ollut 30 viikkoa ja Audin Q4 e-tronille sanottiin syys-/joulukuu. Näiden kolmen välillä pohdittiin pitkään ja sanoisin, että meidän perheelle tämä toimituksen nopeus oli se viimeinen silaus päätökseen
Itseämme ei tämä XC40sen ulkonäkö viehättänyt, mutta C40 onkin jo ihan eritason silmäkarkkia

Koeajon alkaessa oli akun varaus 90% ja tosiaan kaksi päivää ajeltiin erittäin sekalaisesti kaupunkiajoa, 120km/h moottoritietä ja myönnettäkööön ettei taloudellinen ajo ollut koeajon teemana. Onneksi nämä ensimallit ovat neljästä kulmasta raapivia, sillä tuo kiihtyvyys on huikea. Sen verran oli huurretta ja lunta teillä ettei luvattuun 4,5sek 0-100km/h kiihtyvyyteen päästy, mutta riittävä se oli silti. Koeajolle kertyi mittaa 218km ja palautettaessa akusta löytyi vielä 22%, joten tämän perusteella voisin hyvin kuvitella 300km+ fiksulla ajamisella talvikelin sähkörangeksi.
Muutama varsin epämiellyttävää ominaisuus autossa on.
- Ratin vasemman puolen nuolinapeista ei tapahdu mitään. Adaptiivisen ja autopilotin välillä ei voi moodia vaihtaa ratista, vaan se pitää tehdä keskinäytöstä
- Mittaritaulu on joko navigaattori tai musta. Ei minkäänlaista järkevää muokattavuutta.
- Googlen ääniohjaus ei ymmärrä suomenkielisiä kadunnimiä
- motarilla ajettaessa loska tuppasi oudosti lentämään takalasiin ja rajoitti entisestään näkyvyyttä taakse. Tosin tämä saattaa olla korjattavissa roiskeläpillä.