Tapahtui kesä- syyskuun aikana 2021
Amazon muutti viimekesänä ulkonäköä. Pintaan tuli uusi maalipinta. Konehuonekkin sai uutta ”luukkia”..
Volvo kun saatiin peiton alta ajoin sillä lenkin vekaranjärvelle ja takaisin viettämään viimeistä kiinnioloa.
Sieltä vapauduttuani ajoin lähestulkoon suoraan tallille ja rupesin leikkimään värikalvon kanssa ja levittelin sitä vähän etu umpioille. Samalla tuli pestyä ja vahattua.

Talven mittaa olin tehnyt isäni kanssa täys remonttia uudelle tulevalle koneelle.
Konettahan piti alun perin vain silmäillä, mutta todettiin että sen verran se oli
ollut käyttämättä että parempi avata.
No onneksi tuli avattua. Jotain häikkää oli ollut 4 pytyssä ja syy selvisi kun
otettiin nokka-akseli pihalle. Siitä oli hioutunut pako kärki pyöreämmäksi
eikä enää vastannut sen alkuperäistä terävää olemusta. Uusi R-nokka löytyi ja
sylinterit käytettiin koneistamolla. Nyt pytyt on 92mm. Kaikki laakerit ja oikeastaan
myös muut osat vaihdettiin ja saatiin kone kasaan. Kaasarit puhdistettiin ultralla. pitihän se
myös hommata virtaavampi pakosarja.

Koneen kasauksen yhteydessä suoritin autolle pohjatöitä tulevaa maalipintaa
varten. Yksin kertaisuudessaan auto atomeiksi päällisosista ja epäkesko käteen.

Jostain syystä teki mieli vaihtaa väriä. Ehkä se johtui siitä kun mietin aikaisempien korjaustöiden korjausmaalausta ja sitä löydänkö samaa sävyä olevaa maalia. Mutta päätöksen vahvisti auton appelsiinimainen maalipinta ja valumat mitkä oli aikaisemman omistajan maalauttaessa tullut joskus vuonna 2000.
Autoa hiottaessa yritin löytää sopuhintaista maalaria. Kunnes minulle esitettiin yhtä ja sovittiin nopealla aikataululla. Tavoitepäivämäärä painoi päälle ja auto oli vasta alku tekijöissä hionnan suhteen. Sain 4vk armon aikaa. Kaikki sujui muutoin hyvin mutta vastaan tuli mitä pelkäsin, ruostetta.
Oikea helma meni käytännössä kokonaan uusiksi. Aiemmin korjattu takalokasuojan yhteydessä ollut helmapala oli ainut kova kohta helmassa.
Ei muuta kuin rälläkkä käteen ja leikkelemään. Helma saatiin hitsattua, kitattua ja suojattua .

Tämän irrotettiin vanha kone paikoiltaan ja istutettiin uusi pata paikalleen. uusien tukikumien saattelemana.

Kolmisen viikkoa tein töitten ohella tätä hommaa. Aamulla seittemäksi töihin ja neljältä tallille. Sieltä sitten tuli keskimäärin lähdettyä puolilta öin kotiin. Parhaimmillaan sammutin valot kolmelta. Ja aamulla tietenkin kuudelta ylös ja töihin. Samalla kaavalla oli tehtävä että sain kaikki valmiiksi tavoitepäivää mennessä.
Itse pohjatyöt tehneenä yritin säästää auton laittoa varten mutta se veloitti sitten fyysisesti. Kumpa olisi ollut aikaa vaikka viikko lisää, ei olisi jäänyt ikäviä pieniä virheitä pohjiin. Mutta ei ne onneksi kovin hyvin näy jos ei osaa etsiä.. Noh, jos olisi aktivoitunut heti kun auton sai talliin ja pukeille olisi lopputulos voinut olla parempi. Tämä on tätä jälkiviisautta.. Lopputulokseen olen kuitenkin tyytyväinen.
Elokuun viimeisellä viikolla vein auton maalattavaksi. Ja se valmistui viikonlopun aikana.
Auto valitettavasti maalattiin vain päältä. En kerennyt valmistelemaan ovien sisäreunoja ja muita peltiosia mitkä on auton sisällä taikka kontin luukun taikka konepellin alla. Värikoodi kun on tiedossa ajattelin että kerkeää ne joskus suihkia vaikka itse kun alkaa nappaamaan kupooliin.
Auto saatiin tallille ja oli aika kokeilla käynnistystä ja nokan ”sisäänajoa”. Nopeasti pakoputkea auton alle ettei ihan jyskytä pelkällä pakosarjalla. Ei kerennyt kuin kerran avaimesta kääntää, ei mitään. Motonettiin ja panssaripuolan tilalle 140- sarjan perusuola. Hetken aikaa pyöritti ja sitten tärähti käyntiin. Kyllä hymyilytti.
Auton maalipinnaksi valikoitui Amazonin värikartasta tumman sininen (31, 31-Midnight blue / royal blue)
ja kattoon ”likainen valkoinen” (42- California white / cascade white / ivory)
Sitten alkoi armoton kasaus. Umpiot, ikkunat, puskurit.. jne.
Samalla vaivalla tuli uusittua taka- ja tuulilasin tiiviste. Tuli "uusi" syyläri 140 sarjalaisesta. Vähän piti peltiä muokkailla. Kasaukseen oli aikaa 4 päivää. Sain auton kasattua hyvissä ajoin ja olin valmis jo pari päivää ennen tavoitepäivää. Parit koeajot ja hyvältähän se tuntui.
Tavoitepäivänä toimi siis 4. syyskuuta jolloin Imatralla järjestettiin Volvo Amazon treffit. Sinne päästiin ja pääsi moni muu. Hieno tapahtuma.
Sitten käytiin amalla oman kylän ”guutseissa”. Eli lappeenrannassa meillä on autoharrastajien Guuts meinings. Eli kokoonnutaan tiistaisin vuoroviikoin Lappeenrannan satamassa ja linnoituksessa.

Tulevaa ajokautta ajatellen pitää tehdä jarruremonttia, konehuoneeseen lokasuojaan ruostepaikka sekä yrittää virittää ikkunalistat tuulilasiin sekä loput takalasiin. Konepeltiin pitäisi löytää myös kirjaimet.
Tälläisiä juttuja tapahtunut. Kirjoitettiin nyt kerralla enemmän kun ei projektin aikana kerennyt ja ei sitten myöhemminkään alkanut kirjoituskone laulaa. Mutta nyt, tässä tämä.
Kohti kevättä mennään.
- Jonttu